کارگاه آموزشی اندیشه‌ورزی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود
کد خبر: 3957412
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
با حضور اساتید حوزه دین و اندیشه؛

کارگاه آموزشی اندیشه‌ورزی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود

اولین دوره چهار جلسه‌ای تربیتی، آموزشی و پژوهشی علوم انسانی اسلامی به همت فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه، ناصر امین‌زاده، دبیر شورای اندیشه‌ورز علوم و اندیشه اسلامی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران طی سخنانی گفت: فرهنگسرای اندیشه به عنوان مسئول «شورای اندیشه‌ورزی علوم و اندیشه اسلامی» سازمان فرهنگی، هنری به عنوان یک مرکز بومی جهت تحصیلات تکمیلی و تربیت تخصصی کارکنان سازمان فرهنگی، هنری در حوزه علوم اسلامی و متوليان میزهای شورای اندیشه‌ورز در فرهنگسراهای تهران با هدف ارتقای دانش و تربیت فعالان و نخبگان فرهنگی در جهت کسب و ترویج نظام اندیشه ناب اسلامی، ورود در عرصه‌های نقد علوم انسانیِ موجود، تولید علوم اسلامی مورد نیاز برای فرهنگ‌سازی و تمدن اسلامی، پاسخ به شبهات و برگزاری کرسی‌های تخصصی آزاداندیشی و آزاد فکری، اقدام به راه‌اندازی دوره چهار جلسه‌ای تربیتی، آموزشی و پژوهشی برای کارشناسان فرهنگی کرده است.

وی اضافه کرد: این دوره‌ها با دستور ریاست سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام امرودی در راستای مأموریت فرهنگسرای اندیشه طراحی شده و با تعیین و تأیید محتوا از سوی رئیس شورای اندیشه‌ورز علوم اسلامی، حجت‌الاسلام خسروپناه صورت گرفته است.

مدیر فرهنگی، هنری منطقه 7 هدف از برگزاری این دوره‌ها را تشریح کرد و گفت: آشنایی با مبانی، مفاهیم، اصول و اهداف علوم انسانی اسلامی، ایجاد دستگاه شناخت صحیح و دقیق، انتقال نظام اندیشه دینی و انسان‌شناسی الهی، کشف نقشه راه و منظومه فکری و مطالبات مقام معظم رهبری در عرصه‌های تولید علم، سبک زندگی، تمدن‌سازی و متخلق شدن به اخلاق اسلامی در متن زندگی، اندیشه‌ورزی و کارورزی در عرصه تولید علم و فلسفه علوم و به‌کارگیری آن در عرصه‌های فرهنگی مورد نیاز تمدن اسلامی از جمله اهداف این دوره است.

امین‌زاده با اشاره به سرفصل‌های مطرح شده در این کارگاه تربیتی و آموزشی گفت: در این کارگاه‌ها مبانی معرفت شناختی علوم انسانی اسلامی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در همین راستا، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه موضوعاتی نظیر چیستی‌شناسی، گونه‌شناسی و روش‌شناسی مبانی علوم انسانی اسلامی را مورد بحث قرار می‌دهد. همچنین، سیدمحمدهادی گرامی، مبدأشناسی، معادشناسی و ولایت‌شناسی را نقد و بررسی خواهد کرد. مهدی مشکی با موضوع مبانی هستی‌شناختی و انسان شناختی علوم انسانی اسلامی صحبت خواهد کرد و مهدی عباس‌زاده نیز دیگر استاد این کارگاه است.

رئیس فرهنگسرای اندیشه ادامه داد: در این کارگاه‌ها از آنجایی که همکاران ما به عنوان کارگزاران فرهنگی باید بیش از پیش تمام جهت‌گیری‌ها، حرکت‌ها و تلاش‌های خود را با جهت‌گیری‌ها و نظرات ولی جامعه هماهنگ کنند و از او الهام بگیرند، بنابراین در مورد نظام اندیشه مقام معظم رهبری در موضوعات مرتبط با بحث فرهنگ، تمدن‌سازی، سبک زندگی و علومِ انسانیِ اسلامی که جهت‌گیری شورای اندیشه‌ورز و فرهنگسرای اندیشه در آن به این سمت است، با اندیشه‌ورزی، هدایت اساتید مجرب و خبره و آشنا به مطالبات رهبری و منظومه فکری معظم له، نظام و هندسه فکری ایشان نیز بیش از گذشته دست پیدا می‌کنند.

وی در پایان گفت: جلسه اول این کارگاه، روز گذشته به میزبانی فرهنگسرای اندیشه، به صورت برخط و با سخنرانی عباس‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد و جلسه بعدی فردا برگزار می‌شود. در این جلسه استاد مشکی صحبت خواهند کرد. جلسه سوم این کارگاه نیز روز 18 اسفندماه با سخنرانی استاد گرامی و جلسه پایانی روز 20 اسفندماه با حضور استاد خسروپناه برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی، آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا غلامی، محمدحسین صفار هرندی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن علی اکبری، حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌رضا ارزانی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، مهدی عباس‌زاده، سیدعلیرضا فاطمیان‌‌پور و ناصر امین‌زاده از اعضای شورای اندیشه‌ورز اندیشه و علوم اسلامی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هستند.

انتهای پیام
captcha