گسست فرهنگی؛ زاییده مدرنیته
کد خبر: 3957422
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰

گسست فرهنگی؛ زاییده مدرنیته

استادیار بخش روانشناسی دانشگاه یزد گسست فرهنگی را زاییده مدرنیته دانست و پیشرفت تکنولوژی را به‌عنوان عاملی مؤثر در عدم درک متقابل و تفاهم‌ها معرفی کرد که شکاف بین‌نسلی و درون‌نسلی را منجر شده است.

گسست فرهنگی؛ زاییده مدرنیتهبه گزارش ایکنا از یزد، سیدرضا جوادیان، دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد، امروز، 13 اسفند در پنجاه و هشتمین نشست کانون تفکر سلامت اجتماعی این دانشگاه اظهار کرد: رفتارهای مطلوب اجتماعی، بررسی تغییرات در شاخص‌هایی همچون اعتماد دولتی به‌عنوان شاخص سرمایه اجتماعی، بی‌تفاوتی اجتماعی، مسئولیت‌گریزی، تنبلی اجتماعی، مادی‌گرایی و مسائل مرتبط با حوزه روانشناسی و اختلالات روانی از مهم‌ترین عناوین قابل‌بررسی در کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد است.

سعید عطار، رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز با بیان تجربه زیستی شامل تجربیات و مشاهدات شخصی پیرامون پیوند اجتماعی در شهر یزد، از ارتباطات افراد و همبستگی اجتماعی سخن به میان آورد.

دبیر کانون‌های تفکر دانشگاه یزد با اشاره به اعتماد، هنجار و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ارکان اصلی سرمایه‌های اجتماعی، یزد را شهری خموده و شهروندان را دارای ارتباطات ضعیف اجتماعی تلقی کرد که در عصر مدرنیته این فرآیند با شدت مضاعفی همراه بوده است.

وی شهر را مکانی برای ارتباطات افراد معرفی کرد که اکنون تنها به ارتباطات تجاری و مناسبات محدودشده و مدیریت شهری از طریق مبلمان شهری و ایجاد فضاهای گردهمایی به شکل مستمر می‌تواند افراد را به هم نزدیک کند.

عطار با اشاره به جمعیت ۳۰۰ هزارنفری شهر یزد، وسعت جغرافیایی شهر را از دلایل عدم شکل‌گیری ارتباطات دانست که در دانشگاه و بخش‌های مختلف شهر بازتاب داشته و به‌نوعی امتناع ارتباط را رقم‌زده است.

سیدمحسن موسوی، عضو هیئت علمی بخش تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این نشست به گزارش عملکرد همکاری کانون با بخش امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری پرداخت و مشارکت مردمی با عناصر دولتی و تشکل‌یافته را در یزد ضعیف تلقی کرد.

به گفته وی، رشد شهرنشینی و شاخص‌های تکنولوژی ذیل مدرنیته باعث جدا شدن بی‌مقدمه شهروندان یزدی از شبکه‌های سنتی شده به‌گونه‌ای که روابط سنتی جای خود را به روابط ابزاری داده است.

سمانه اسعدی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز در این نشست، پایین بودن سرمایه اجتماعی از منظر ضعف پیوندهای اجتماعی را مختص یزد ندانست چرا که کلان‌‌شهرهای کشور را نیز شامل می‌شود.

وی پیوند اجتماعی درون خانواده‌ها و بین خویشاوندان در یزد را چندان ضعیف ندانست و بر ضرورت آموزش خانواده به‌عنوان اولین و اساسی‌ترین نهاد اجتماعی تأکید کرد.

اسعدی با تأکید بر کمال‌گرایی افراطی خانواده‌های یزدی در مسائل مربوط به تحصیل فرزندانشان به‌ نوعی زنجیره تعاملی آسیب‌زا بین خانواده، سیستم آموزش و پروش و جامعه اشاره داشت که ‌باید موردتوجه و برنامه‌ریزی قرار گیرد.

شکوه نیک‌نظر، مدیر مؤسسه افق روشن فردا نیز به مسئله فقدان امید به آینده، بی‌تفاوتی عدم مشارکت شهروندان در تعیین سرنوشت خود و بی‌دفاعی افراد صاحب‌نظر در امور فرهنگی به‌عنوان موضوعات قابل کنکاش در کانون تفکر سلامت اجتماعی اشاره کرد.

ملیحه علی‌مندگاری، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد، نیز در این نشست به تأخیرهایی که در چرخه زندگی خانوادگی نسل جوان متأثر از شرایط مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در حال رخ دادن است اشاره و بر لزوم تداوم و تقویت حمایت‌های متقابل خانواده و جامعه از نسل جوان تأکید کرد.

طولانی شدن دوران تحصیل، تأخیر در ازدواج و تشکیل خانواده، تأخیر در تصمیم‌گیری برای فرزندآوری و تمایل به فرزندآوری پایین و همچنین افزایش ناباروری در بین زوجین جوان از جمله مسائلی است که جامعه با آن روبروست و به عقیده وی نیازمند بررسی و چاره‌اندیشی بیشتری است.

محمد ترکاشوند، عضو هیئت علمی بخش مردم‌شناسی دانشگاه یزد نیز با بیان مشاهدات میدانی خود مبنی بر مشکلات و محدودیت‌های تحصیلی دختران یزدی، ریشه‌یابی و بررسی پدیده‌های مشابه استانی را متذکر شد.

فهیمه دهقانی، استادیار بخش روانشناسی و مشاور دانشگاه یزد خمودگی موجود در شهر را با کمبود امکانات رفاهی شهر یزد و عدم مطالبه گری شهروندان یزدی از مدیران شهری در این حوزه مرتبط دانست.

وی کاهش ارتباطات بین فردی که ریشه در ویژگی کمال‌گرایی و تمایل شهروندان به تحصیل فرزندانشان دارد، بر کاهش شادابی مؤثر دانست و پیشرفت تکنولوژی را به‌عنوان عاملی مؤثر در عدم درک متقابل و تفاهم‌ها معرفی کرد که شکاف بین‌نسلی و درون‌نسلی را منجر شده است.

انتهای پیام
captcha