ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت خیران برای گسترش فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3957525
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
محمد چولابی تأکید کرد؛

ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت خیران برای گسترش فرهنگ قرآنی

پیشکسوت قرآنی گیلان پشتوانه مالی برای فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی را مهم دانست و گفت: باید با نگاه جدیدی به تأمین پشتوانه‌های مالی از دریچه ظرفیت‌های بی‌بدیل قرض الحسنه نگاه و اقدام کنیم تا با کمک خیران از اینگونه پشتوانه‌های مالی برای پیشبرد اهداف فعالیت‌های قرآنی بیشتر برخوردار شویم.

محمد چولابی، قاری و استاد پیشکسوت قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در پاسخ به این سوال که چرا باید برای فعالیت های قرآنی هزینه کنیم؟ اظهار کرد: هزینه برای فعالیت‌های قرآنی در ابعاد مختلف هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است زیرا با توجه به آثار مطلوب آن، جامعه به اهدافی همچون گسترش و نهادینه شدن فرهنگ قرآنی، انس و الفت بیشتر با مفاهیم و اندیشه‌های قرآنی خواهد رسید.

وی افزود: همچنان که بارها گفته شده، ما چیزی بر زیبایی قرآن نمی‌توانیم بیفزاییم بلکه از این زیبایی حسن استفاده را می‌توانیم ببریم، بر این اساس عظمت قرآن آنقدر بالاست که می‌توانیم بگوییم قرآن نیاز به هزینه کردن ندارد بلکه این ما هستیم که برای کمال و سعادت دنیا و آخرت خود باید برای قرآن هزینه کنیم.

این پیشکسوت قرآنی گفت: ناگفته نماند پشتوانه مالی برای هر فعالیت قرآنی و فرهنگی مهم است و دیگر وقت آن رسیده که با نگاه جدیدی به تأمین پشتوانه‌های مالی از دریچه ظرفیت‌های بی بدیل قرض‌الحسنه نگاه کنیم و اقدامی کنیم تا با کمک خیرین از اینگونه پشتوانه‌های مالی در جهت پیشبرد اهداف فعالیت‌های قرآنی بیشتر برخوردار شویم.

وی ادامه داد: اختصاص بودجه‌های دولتی هم اثرگذاری خاص خودش را دارد ولی فعالیت‌های قرآنی هیچگاه قائم به این کمک‌ها نبوده و می‌توان در شرایط کنونی برای تأمین مالی تشکل‌های قرآنی و انواع فعالیت‌های آن با نگاه جدیدی ورود کرد.

ضرورت گسترش فعالیت‌های قرآنی در فضاهای هنری و مجازی

چولابی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توانیم آموزه‌های قرآنی را به صورت بلندمدت برنامه‌ریزی کنیم؟ تصریح کرد: در گذشته با بسنده کردن برنامه‌های کوتاه مدت و غیرکارشناسی نتوانستیم به ایده آل‌ها و آرمان‌های قرآنی خود دست یابیم. باید فعالیت‌های قرآنی را در همه بسترهای نظام تعلیم و تربیت حتی در فضاهای هنری و مجازی گسترش دهیم. در چند دهه اخیر تحولات و تغییرات سریع فناوری نشان داده که برنامه‌های آموزشی بلندمدت برای توفیق در این مهم بایستی در کانون توجه قرار گیرد.

این فعال قرآنی گیلان ادامه داد: البته در ابتدا باید با مهارت‌ها و تکنیک‌های یک برنامه‌ریزی بلندمدت آشنا شویم و با توجه به نیازها و شرایط، مشخص نمودن زمان و موقعیت و تشخیص اولویت‌ها، برنامه‌ریزی جامعی را دنبال کنیم و در این مسیر نقش ارکان مهمی چون آموزش و پرورش که بستر اصلی تعلیم و تربیت شخص در آن شکل می‌گیرد، بسیار مهم است و سپس دستگاه‌های متولی فرهنگ کشور دائما باید به تقویت این برنامه‌ها کمک کنند.

نقش تشکل‌های مردمی در نهادینه شدن فرهنگ قرآنی

وی با تأکید بر اینکه اساسی‌ترین راهکار برای نهادینه شدن فرهنگ قرآنی در جامعه عمل کردن به قرآن و دستورات الهی آن است، گفت: تمامی امور قرآنی مثل آموزش، قرائت و حفظ، برگزاری جلسات و محافل مقدمه‌ای برای اجرای دستورات قرآن است. اما باید اعتراف کنیم در این زمینه با توجه به اهمیت مقوله آموزش و گسترش فرهنگ قرآنی، وزارت آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی دارد و به موازات آن متولیان رسمی فرهنگی کشور همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه می‌توانند نقش‌های اثرگذاری داشته باشند.

این پیشکسوت قرآنی گیلان اضافه کرد: نهادینه شدن فرهنگ قرآنی جزو وظایف ذاتی و لاینفک متولیان رسمی کشور است، اما به عقیده اینجانب امروز تشکل‌های مردمی و خودجوش قرآنی که برخی آنان از کمک‌های راهبردی اتحادیه تشکل‌های قرآنی بهره‌مند هستند، بسیار در امر نهادینه شدن فرهنگ قرآنی بدون اینکه ادعایی داشته یا از کمک‌های دولتی برخوردار باشند، پرفروغ ظاهر شدند و همچنان این مشعل آموزش و نهضت فراگیر شدن قرآن را فروزان‌تر از گذشته به نسل‌های بعدی تحویل می‌دهند که باید خیلی قدردان آنان بود.

قرض‌الحسنه‌ای اقدامی برای رونق فعالیت‌های قرآنی

وی در خصوص تأثیر اختصاص بودجه‌ در رونق فعالیت‌های قرآنی، گفت: قطعاً هرچقدر بودجه‌های قرآنی در چارچوب وظایف هدفمند در اختیار متولیان قرآنی قرار گیرد، آنان بهتر می‌توانند طی مسیر کنند. اما توجه به این نکته را نباید فراموش کرد که فعالیت‌های قرآنی مردمی عموما وابستگی بودجه‌ای به مفهوم رسمی آن را ندارند؛ بخش مهمی از رویدادها و فعالیت‌های مردمی قرآنی را می‌توانیم با کمک خیرین و با استفاده از ظرفیت‌های بی بدیل کمک‌های مالی در قالب عقد قرض‌الحسنه پوشش داد که خوشبختانه هم اینک در سطح استان این مقوله بتدریج در حال شکل گیری بوده و امید است بتواند قوام و استمرار یابد.

لزوم توجه بیشتر به پژوهش‌های قرآنی

چولابی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی را نمی‌توان فقط در برگزاری مسابقات خلاصه کرد، افزود: مسابقات قرآنی بخش کوچکی از قلمرو وسیع فعالیت‌های قرآنی است؛ همچنان که پژوهش‌های قرآنی هم یک بخش از این قلمرو را به خود اختصاص داده، حوزه کار فعالیت‌های قرآنی بسیار وسیع، متنوع و پرجاذبه است که می‌توان در همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از آن بهره گرفت.

این فعال قرآنی در خصوص حمایت از پژوهش‌های قرآنی اظهار کرد: در این خصوص نیازمند توجه بیشتری هستیم. البته بیشتر پژوهش‌های قرآنی در قالب پایان‌نامه و رساله دانشجویی با حمایت‌های اندکی مواجه بودند و خیلی از این پژوهش‌ها در نوع خود مترقی و کم نظیر بودند، اما باید در این زمینه با اختصاص بودجه مکفی از سوی دستگاه‌های متولی پژوهشگران را یاری دهیم. به عنوان مثال، با رجوع به سند توسعه قرآنی کشور، اولویت‌های پژوهش را مشخص و از ظرفیت‌های اساتید، دانشجویان و پژوهشگران قرآنی برای این امر به خوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha