از دیپلماسی قرآنی سیستان‌وبلوچستان در تهران تا تزریق 5 ترتیل قدرتمند به رگ‌های قرائت
کد خبر: 3957646
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته /

از دیپلماسی قرآنی سیستان‌وبلوچستان در تهران تا تزریق 5 ترتیل قدرتمند به رگ‌های قرائت

حضور فعالان قرآنی سیستان‌وبلوچستان در تهران و رایزنی آنان با نهادهای مختلف قرآنی، تشریح مسابقات بین‌المللی قرآن ایران طی نشستی خبری، رونمایی از 9 اثر فاخر قرآنی از جمله ترتیل کل قرآن با صدای محمدفهمی عصفور، قاسم رضیعی، محمدجواد پناهی و احمد دباغ در شورای عالی قرآن و خبر ارسال نامه اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی به محضر رهبر انقلاب، از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی در هفته اخیر بودند.

از دیپلماسی قرآنی سیستان‌وبلوچستان در تهران تا تزریق 5 ترتیل قدرتمند به رگ‌های قرائتبه گزارش ایکنا، حضور فعالان قرآنی سیستان‌وبلوچستان در تهران و رایزنی آنان با نهادهای مختلف قرآنی، رونمایی از 9 اثر فاخر قرآنی از جمله ترتیل کل قرآن با صدای محمدفهمی عصفور، قاسم رضیعی، محمدجواد پناهی و احمد دباغ در شورای عالی قرآن، اعلام اسامی هیئت داوران سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و ارسال نامه اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی به محضر رهبر انقلاب، از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی در هفته اخیر بودند.

وزیر آموزش و پرورش از ایکنا بازدید کرد

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، شنبه، ۹ اسفندماه، همزمان با هفته تربیت اسلامی با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، از تحریریه‌های فارسی و بین‌الملل خبرگزاری ایکنا، استدیو مبین و بخش‌های مختلف این سازمان بازدید کرد.

وزیر آموزش و پرورش در این بازدید ضمن آشنایی با بخش‌های مختلف این سازمان، طی جلسه‌ای با سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و عیسی علیزاده، معاون فرهنگی این نهاد گفت‌وگو کرد. در پایان نیز با حضور در استودیوی خبرگزاری به سؤالات خبرنگار ایکنا پاسخ داد.

آزادی یک قرآنی از حبس

اما خبر بعد اینکه جمعی از مسئولان نهادهای قرآنی به ابتکار عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی و امور زائران آستان عبدالعظیم (ع) اوایل این هفته گرد هم آمدند تا برای آزادی یک قاری تبریزی که به علت بدهی در زندان به سر می‌برد، به اصطلاح گل ریزان کرده و از میان نهادهای فرهنگی و قرآنی و جامعه قرآنی اقدام به جمع‌آوری کمک کنند. داستان از این قرار بوده که مدتی پیش، نامه‌ای از سوی یک زندانی جرائم غیرعمد به آستان حضرت عبدالعظیم(ع) می‌رسد که درخواست کمک داشته است؛ این شخص به علت عدم توانایی در پرداخت وثیقه، ۲۷ ماه بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برده و نتوانسته همسر و فرزندانش را ملاقات کند. البته در این جلسه، مبلغ خوبی جمع‌آوری شد، اما آنچه حائز اهمیت است پیشنهاد تشکیل یک صندوق قرض‌الحسنه برای حمایت مالی از فعالان قرآنی بود که در این جلسه داده شد و جاضران در این جلسه بر پیگیری و تحقق آن تأکید کردند.

درخواست اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی از رهبر معظم انقلاب

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، این هفته در گفت‌وگو با ایکنا گفت: اتحادیه به نیابت از مؤسسات قرآنی کشور درخواستی را طی نامه‌ای به محضر رهبر انقلاب اسلامی ارسال کرده است.

انجم شعاع

وی با اشاره به محتوای این نامه در سه بخش اظهار کرد: در موضوع نخست به مکان استیجاری مؤسسات اشاره کردیم و تأکید کردیم پس از شیوع و همه‌گیری ویروس منحوس کرونا، این مؤسسات که عمدتاً در مکان‌های استیجاری فعالیت می‌کنند، دچار مشکلاتی در تأمین هزینه‌های جاری و پرداخت اجاره‌بها شده‌اند و از ایشان خواستیم که در صورت صلاحدید و به استناد حدیث نبوی «إِنَّما نُصِبَتِ المَساجِدَ لِلقِرآنِ» مساجد و بقاع متبرکه، میزبان فعالیت‌های مؤسسات قرآنی خود باشند.

انجم‌شعاع اضافه کرد: در موضوع دوم به قوانین سخت‌گیرانه سازمان امور مالیاتی در انجام تکالیف قانونی(علی رغم معافیت مؤسسات قرآنی براساس ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های کشور) اشاره کردیم که موجب سیر شتابان انحلال مؤسسات شده است و درخواست کردیم تا مجلس انقلابی شورای اسلامی با تصمیم مقتضی این سیر را متوقف و شکوفایی مؤسسات را به این مجموعه‌ها بازگرداند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت تأکید کرد: در بخش سوم نیز به بیمه فعالان و معلمان قرآن از طریق صندوق هنرمندان اشاره شده است و درخواست کردیم در صورت صلاحدید دستور فرمایند که مجلس شورای اسلامی، طرح ایجاد صندوق قرآنیان را به تصویب برسانند.

صرفه‌جویی 60 درصدی در روند اجرای مسابقات

نشست خبری سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران یازدهم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی این سازمان برگزار شد. 

از ابتدای هفته آتی یعنی 16 تا 21 اسفندماه، شاهد برپایی سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود، مسابقاتی که باید در ابتدای سال جاری برگزار می‌شد اما به دلیل شرایط کرونا لغو شد. تاکنون تمامی مسابقات جهانی قرآن به دلیل شرایط کرونا لغو شده است، اما تنها، جمهوری اسلامی ایران با بهره‌مندی از فضای مجازی و ارتباط تصویری، نام خود را به عنوان تنها برگزارکننده مسابقات بین المللی قرآن در شرایط کرونا در جهان به ثبت رسانده است.

مراحل مقدماتی و نیمه‌نهایی این رقابت‌ها طی ماه‌های گذشته به صورت ضبط آثار و ارتباط ویدئوکنفرانسی برگزار شد و داوران به قضاوت پرداختند و حال مرحله پایانی را طی هفته آتی شاهد خواهیم بود.

این مسابقات هر روز از ساعت 19 تا 23 از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن پخش می‌شود. داوران در سالن سوره حوزه هنری در تهران حضور داشته و آثار ضبط شده از شرکت‌کنندگان برای آنان پخش می‌شود و آنان به داوری خواهند پرداخت.

خبرگزاری ایکنا نیز رویدادهای این مسابقات را لحظه به لحظه منتشر خواهد کرد.

اعلام اسامی هیئت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

اسامی داوران سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد و بر اساس آن گروه داوری در دو بخش بانوان و آقایان به قضاوت اجرای شرکت‌کنندگان خواهند پرداخت.

مسابقات قرآن

بر همین اساس در این دوره از مسابقات ۲۳ استاد و پیشکسوت قرآنی از کشورهای ایران، عراق،‌ سوریه، لبنان، سودان، اندونزی، اردن و تونس به داوری اجراهای این دوره از مسابقات می‌پردازند. اسامی داوران به شرح زیر است:

بخش آقایان

مهدی حسنی؛ حُسن حفظ
عباس امام‌جمعه؛ تجوید
احمد ابوالقاسمی؛ صوت
سعید رحمانی؛ وقف و ابتدا
مهدی دغاغله؛ لحن
علی الخفاجی از عراق؛ وقف و ابتدا
شیخ طلال المسمار از لبنان؛ تجوید
صدری عمر از سودان؛ حسن حفظ
محمد علی از اندونزی؛ صوت
رضوان درویش از سوریه؛ لحن


هاشم روغنی؛ ناظر هیئت داوران
احمد حاجی‌شریف؛ رئیس کمیته فنی

بخش بانوان

مرضیه دیانی؛ تجوید
فرشته مسجدی؛ وقف و ابتدا
وحیده گنبدی؛ صوت
راضیه جمالی؛ لحن
فاطه حسینی‌فر؛ حُسن حفظ
عبیر زَلزَله از سوریه؛ تجوید
تمام غطیش از اردن؛ وقف و ابتدا
بیان عبدالرحمن از عراق؛ صوت
ماریا اُلفَه از اندونزی؛ لحن
منیره شغرون از تونس؛ حُسن حفظ

همچنین ریاست گروه داوران بر عهده عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی گذاشته شده است.

سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از ۱۶ اسفندماه آغاز می‌شود و تا ۲۰ همین‌ماه ادامه دارد.

۵ مجری صداوسیما در مسابقات بین‌المللی قرآن

در سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، اجرای مسابقات از افتتاحیه تا اختتامیه بر عهده تعدادی از مجریان صدا و سیما گذاشته شده است. بر همین اساس مجید یراقبافان، مجری مراسم آغازین و پایانی خواهد بود.

مسابقات قرآن ایران

در ساعات پخش اجرای متسابقان نیز، محمدهادی صلح‌جو، دیگر مجری صداوسیما در بخش آقایان و کتایون درویشی، بخش بانوان را عهده‌دار است.

اجرای دومین دوره همایش کتابت قرآن کریم بر عهده مهدی صفری گذاشته شده و مجری مسابقات تفسیر و خطابه‌خوانی ویژه طلاب علوم دینی نیز برعهده بهزاد احمدی است.

دیدار نوروزی جامعه قرآنی به ۱۴۰۰ رسید

هفتمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی، شنبه، ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۵ تا ۱۷ به میزبانی خبرگزاری بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود.

نخستین دیدار نوروزی پیشکسوتان، اساتید و مدیران امور قرآنی کشور در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۳ روی داد و هر ساله با پایان تعطیلات نوروزی، این مراسم در محل خبرگزاری برپا و با استقبال خوبی روبرو شد. تنها وقفه در برپایی این نشست صمیمی طی فروردین‌ماه سال ۹۹، با لغو تمامی مراسم و برنامه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا بود.

دیدار نوروزی قاریان

در سال ۱۴۰۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها، شاهد برپایی این رویداد در محوطه باز خبرگزاری و میزبانی مجدد خبرنگاران این رسانه قرآنی از پیشکسوتان و معلمان عرصه قرآنی خواهیم بود.

اعلام اسامی برگزیدگان دوره‌های آموزشی ارتقای قاریان و دعاخوانان

در مراسم اختتامیه دور‌ه‌های آموزشی سال ۹۹ و رونمایی از آثار تولیدی شورای عالی قرآن که پنجشنبه، ۱۴ اسفندماه برگزار شد، از دعاخوانان، قاریان برگزیده و قبول‌شدگان دوره نهم آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت در درجه‌های ۱ و ۲، تجلیل شد.

نهمین دوره ارزیابی قاریان

حجت‌الاسلام سیدنزار موسوی از خوزستان و احمدرضا محمدیان از تهران به عنوان دعاخوانان برگزیده جلسات ارتقای دعاخوانان معرفی شدند.

برگزیدگان جلسات ارتقای قاریان نیز امیرحسین رحمتی از گلستان، سیدمحمد طاهایی از مازندران و مهدی سیاحی از خوزستان بودند که از آن‌ها تقدیر به عمل آمد.

امین عبدی از کرمانشاه، مصطفی قاسمی از مازندران، یوسف قنبری از زنجان، احسان بیات از همدان و علی ساجدی‌مقدم از خراسان رضوی نیز قاریان برگزیده دوره آموزشی غیر حضوری بودند.

مسعود نوری از تهران مدرس درجه ۱ گرایش تنغیم، هاشم سلطانی‌نژاد از کرمان مدرس درجه ۱ گرایش تجوید و قرائات و سعید بیژنی‌اول از خراسان رضوی قاری درجه ۲ نیز به عنوان قبول‌شدگان دوره نهم ارزیابی درجه ۱ و ۲ قاریان و مدرسان قرائت مورد تجلیل قرار گرفتند.

رونمایی از ۹ اثر شورای عالی قرآن

در مراسم اختتامیه دوره‌های آموزشی شورای عالی قرآن از 9 اثر فاخر نیز رونمایی شد که می‌توان از ترتیل کل قرآن با صدای شیخ محمد فهمی عصفور به عنوان مهم‌ترین اثر رونمایی‌شده در این رویداد اشاره کرد. موضوع این دوره تلاوت آموزشی کل قرآن به روش ترتیل با صدای محمد فهمی عبدالسید عصفور از کشور مصر است که ویژه قاریان، حافظان و عموم علاقه‌مندان به تلاوت و آموزش صحیح قرآن کریم تولید شده است.

در معرفی این اثر آمده است: شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور از مقریان مصری است که با حضور ایشان در کشورمان طی سال‌های ۹۵ تا ۹۸ دوره‌های مختلف آموزشی برگزار شد و ده‌ها نفر از قاریان و حافظان ممتاز ایرانی مجوز قرائت به روایت‌های مختلف را از وی دریافت کردند، از جمله ویژگی‌های این دوره ترتیل که با کاربرد آموزشی و نه رسانه‌ای تولید شده، می‌توان به رعایت صحیح نَبر و تکیه کلمات و جملات اشاره کرد. این اثر در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در استودیوی شورای عالی قرآن ضبط شده است.

ترتیل عصفور

در این برنامه همچنین از ترتیل کل با صدای قاسم رضیعی رونمایی شد. در معرفی این اثر آمده است: استاد قاسم رضیعی از قاریان باتجربه کشورمان است که تلاوت‌ها و اذان ایشان سال‌هاست از شبکه‌های مختلف رسانه ملی پخش می‌شود. ایشان که پیش از این دوره ترتیل خود را در سال ۱۳۷۷ ضبط کرده بود، موفق شد دوره جدید ترتیل کل قرآن را در سال ۱۳۹۹ با تولیت شورای عالی قرآن در استودیوی شورا تلاوت کند. این دوره ترتیل پس از طی مراحل تولیدی و نظارتی و اعمال اصلاحات لازم در رسانه‌های شنیداری و دیداری و برای عموم علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن کریم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رونمایی از ترتیل محمدجواد پناهی، احمد دباغ، آلبوم دوازدهمین دوره ارتقای دعاخوانان، آلبوم تلاوت دوازدهمین دوره ارتقای قاریان، آلبوم تلاوت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی، آلبوم ادعیه زیارات و آلبوم ترتیل گروهی، دیگر آثار رونمایی‌شده در این رویداد بودند.

بخش ایده‌های قرآنی به جشنواره‌های دانشجویی اضافه می‌شود

یکصد‌وسیزدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها این هفته، ۱۳ اسفندماه به میزبانی ایکنا برگزار شد.

ایده های قرآنی

در این جلسه مقرر شد جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دوره آتی به صورت مستقیم به بحث استارت‌آپ‌ها ورود پیدا نکند و برای سال آینده صرفاً به ایده‌های قرآنی اکتفا شود.

همچنین مقرر شد کمیته فنی بخش ایده‌پردازی قرآنی با عضویت نمایندگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، ‌علمی - کاربردی با مسئولیت سازمان قرآنی دانشگاهیان تشکیل شود. از جمله وظایف این کمیته که هفته آینده اولین جلسه آن است، نگارش آیین‌نامه ایده‌های قرآنی است.

با توجه به محدودیت زمانی برای برگزاری جشنواره دانشجویی در دانشگاه‌ها مقرر شد این آئین‌نامه تا پایان فروردین‌ماه تدوین شود.

فعالان قرآنی سیستان‌وبلوچستان در تهران

فعالان قرآنی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان این هفته، ۱۱ اسفندماه طی دیداری از سازمان دارالقرآن الکریم بازدید کردند. در این بازدید که نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان و همچنین مدیرکل فرق، ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی نیز حضور داشتند، ابتدا بازدیدی از معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم به عمل آمد.

در این جلسه مقرر شد تفاهم‌نامه‌های همکاری در خصوص ارتباط گسترده‌تر جمعیت‌های قرآنی اهل سنت استان با مرکز قرآنی سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن منعقد و به جهت تقویت و ارتقای سطح دانش معلمان و قرآنیان این استان، کارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید برگزار شود.

فعالان قرآنی سیستان و بلوچستان

فعالان قرآنی سیستان‌وبلوچستان این هفته به شورای عالی قرآن نیز رفتند از نزدیک با فعالیت‌های این شورا، دبیرخانه اعزام و دعوت از قاریان و مرکز طبع و نشر قرآن کریم آشنا شدند. در جلسه‌ای که به همین مناسبت برگزار شد، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن و محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی این شورا توضیحاتی در تبیین وظایف نهادهای قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری ارائه کردند.

در پایان مقرر شد جهت استفاده از ظرفیت‌های قرآنی استان، هم‌افزایی بیشتری صورت گیرد، همچنین به منظور ارتقای سطح فنی قرائت و حفظ قرآن در این استان، شرایط بهره‌مندی قاریان و حافظان استان از برنامه‌های آموزشی شورای عالی قرآن فراهم شود. 

تأکید بر میزبانی سیستان و بلوچستان در رویدادهای مهم قرآنی

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، از برگزاری جلسه مشترک تعدادی از فعالان حوزه دین و فعالیت‌های قرآنی، متشکل از عده‌ای از روحانیون و مولوی‌های استان سیستان و بلوچستان در این معاونت خبر داد و گفت: این دیدار با هماهنگی نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت برگزار شد و قریب به ۲۵ نفر در این جلسه حضور داشتند.

وی افزود: در بخشی از این جلسه، چهار نفر از علمای اهل سنت درباره ضرورت‌های فعالیت‌های قرآنی و توسعه دایره فعالیت‌ها به حوزه‌های جدید و مشکلاتی را که در استان سیستان و بلوچستان در حوزه قرآنی با آن مواجه هستند، مطرح کردند و پیشنهادهایی هم در این زمینه ارائه شد.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد تصریح کرد: از جمله مواردی که این عزیزان مطرح کردند، تسریع در صدور مجوز برای موسسات قرآنی بود. در این بخش به شرایط و استانداردهای موجود در این زمینه اشاره و اعلام کردیم رعایت این استانداردها لازم است، اما در حد توان و امکان، کمک خواهیم کرد.

فقهی‌زاده تصریح کرد: در این جلسه، همچنین به بهره‌مندی موسسات قرآنی استان سیستان و بلوچستان از حمایت‌های مادی و معنوی تأکید شد. در این بخش اعلام کردیم موسسات دارای مجوز رسمی این استان از حمایت‌هایی که سایر موسسات استان و کشور برخوردار هستند، برخوردار خواهند شد کما اینکه تاکنون نیز برخوردار بوده‌اند و تبعیضی در این میان قائل نخواهیم شد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: در این جلسه پیشنهاد دادم که رویداد قرآنی مهمی در استان سیستان با مخاطب عام از اهل تشیع و تسنن برگزار کنیم و موسسات قرآنی اهل سنت از استان سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های دارای برادران اهل تسنن شرکت داشته باشند.

انتهای پیام
captcha