زنان در انجام مسئولیت‌های اجتماعی کیان خانواده را به خطر نیندازند
کد خبر: 3958240
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۷
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران:

زنان در انجام مسئولیت‌های اجتماعی کیان خانواده را به خطر نیندازند

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر تسهیل‌گری و بازنگری قوانین اشتغال زنان، گفت: زنان برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی مراقب باشند که کیان خانواده تحت‌الشعاع قرار نگیرد و شأن و تفاوت خلقتی جنس زن و مرد نیز مورد توجه واقع شود.

زنان در انجام مسئولیت‌های اجتماعی، کیان خانواده را به خطر نیندازندمعصومه ظهیری، معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم با بیان اینکه در تقویم جهانی هشتم مارس به‌عنوان روز جهانی زن نامگذاری شده است، اظهار کرد: با ابتکار امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، روز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) با عنوان روز زن و تقدیر از مقام شامخ مادر نامگذاری و این حسن ابتکار در بسیاری از کشورهای اسلامی مورد استقبال واقع شده است.

وی ادامه اد: زنان در طول تاریخ برای استفاده از حق رأی، برابری و تساوی با مردان و بهره‌مندی از فضای اجتماعی و احقاق حقوق خود مبارزاتی را داشته‌اند.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران تفاوت نگاه غرب‌گرایانه با نگاه دینی را در این دانست که زنان در دیدگاه اسلامی نیاز به مبارزه و استیفای حقوق نداشتند و افزود: در آیه اول سوره نسا آمده است «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ» که نشان می‌دهد گرامیداشت حقوق زنان توسط خداوند عطا شده است.

توجه پیامبر(ص) و ائمه(ع) به جایگاه اجتماعی زنان

وی بیان کرد: توجه پیامبر(ص) و ائمه(ع) به جایگاه اجتماعی زنان موجب شد که توازنی در نگاه به زنان و دادن مسئولیت به آنان داشته باشیم.

ظهیری با تأکید بر اینکه در اسلام علاوه بر توجه به تساوی در خلقت زن و مرد، تفاوت در مسئولیت‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است، افزود: اسلام اولویت را بر جایگاه همسری و مادری قرار داده اما حق بهره‌مندی از مسئولیت‌های اجتماعی را نیز در نظر گرفته است.

وی بیان کرد: زنان برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی باید به‌گونه‌ای عمل کنند که اولا کیان خانواده تحت‌الشعاع قرار نگیرد و دوم اینکه شأن و تفاوت خلقتی جنس زن و مرد مورد توجه قرار گیرد.

معاون حوزه‌های علمیه خواهران گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین نگاه به زنان نگاه عزلت و کناره‌گیری زنان و نگاه دوم نیز نگاه تساوی به معنای تشابه مقابله و نگاه سوم نگاه حضرت امام(ره) بود که زن بر اساس توانمندی‌ها و استعدادها و نگاه مثبت و جایگاه کرامتی خود در جامعه ایفای نقش کند.

اولویت زنان با وظایف همسری و مادری باشد

وی اظهار کرد: زنان با درک موقعیت خود و با اولویت قرار دادن مسئله همسری و مادری وارد فعالیت اجتماعی می‌شوند و حتی یک خانم برای فرزندآوری می‌تواند مرخصی بگیرد.

ظهیری گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بازنگری نسبت به قوانین مدنی و اشتغال زنان وجود داشت و برخی از قوانین تغییر یافته یا تشدید شد و یا تقلیل پیدا کرد اما به نظر می‌رسد هنوز باید برخی از قوانین به‌ویژه در زمینه اشتغال زنان مورد تغییر واقع شده و برخی از قوانین نیز بازنگری شوند و تسهیل‌گری بیشتر برای زنان که در بخش خصوصی اشتغال دارند نیز اعمال شود،‌ همچنین برخی قوانین مانند شیفت پزشکان نیز باید تغییر یابد.

وی بیان کرد: باید برای پست‌های مدیریتی و نحوه به‌کارگیری بانوان در این مناصب در قوانین تسهیل شود تا با توجه به توانمندی‌های بالای بانوان، جایگاه بهتری برای آنان در فضای اجتماعی ایجاد شود.

ظهیری در پایان یادآور شد: نگاه اسلام و انقلاب اسلامی به مسئله تحصیل و علم‌آموزی زنان در جامعه اسلامی به روشنی آشکار است، امروزه هنگامی که از موفقیت‌های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی سخن گفته می‌شود، یکی از مواردی که پیش از همه به ذهن متبادر می‌شود، مسئله پیشرفت بانوان در عرصه علم است. حضور بیشتر زنان در مناصب و جایگاه‌های مدیریتی می‌تواند زمینه‌ساز تداوم این پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها باشد.

انتهای پیام
captcha