اخلاق انسانی، خردورزی، خیرخواهی و دغدغه‌مندی دینی؛ ویژگی‌های بارز حجت‌الاسلام خسروی + فیلم
کد خبر: 3958448
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
عبدالهادی فقهی‌زاده بیان کرد:

اخلاق انسانی، خردورزی، خیرخواهی و دغدغه‌مندی دینی؛ ویژگی‌های بارز حجت‌الاسلام خسروی + فیلم

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عصر دلنشین؛ ویژه نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی که به میزبانی ایکنا برگزار شد، اخلاق انسانی، خردورزی، خیرخواهی و دغدغه جامعه دینی داشتن را چهار ویژگی بارز وی بیان کرد.

عبدالهادی فقهی‌زاده

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم «عصر دلنشین»؛ ویژه نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، پیشکسوت و پژوهشگر قرآنی با حضور جمعی از پیشکسوتان، فعالان و مدیران امور قرآنی و فرهنگی کشور عصر دوشنبه 18 اسفند، در سالن شهید حجت‌الاسلام تقوی این خبرگزاری برگزار شد.

در بخش از این مراسم عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان سخنان پرداخت و در ابتدا ضمن تبریک مبعث پیامبر(ص)، از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری قرآن برای برگزاری این مراسم تشکر کرد.

فقهی‌زاده در ادامه با بیان اینکه چند سال در محضر حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی به مثابه شاگردی کوچک تلمذ کرده و از دانش و فضل در کنار رفتار و منش ایشان برخوردار بوده و بهره جسته‌ام، گفت: به قدر استعداد خودم چهار ویژگی از ویژگی‌های برجسته آقای خسروی را درک کرده‌ام. به گمان من یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌ها و شاخصه‌های وجودی ایشان اخلاق انسانی و ادب نفس است. فرهیختگی و سواد واقعی که امروزه از آن سخن می‌گویند در گفتار و رفتار ایشان متجلی است و در طی سال‌هایی که توفیق حضور در محضر ایشان را داشته‌ام ذره‌ای تصنع و تکلف ندیده‌ام.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد تصریح کرد: ایشان آنچه را بر زبان جاری می‌کند همان است که در دل می‌گذراند و آنچه در رفتار ایشان متجلی است برخاسته از نگاه و نگرش ایشان به اطراف و به دیگران است.

وی ویژگی برجسته دیگر محمدعلی خسروی که بسیار جلوه‌گر هم هست را خردورزی و ژرف‌نگری ایشان برشمرد و گفت: از کنار پدیده‌ها ساده نگذشتن، دیگرگونه دیدن، همه جانبه نگریستن و تحلیل کردن از ویژگی‌های بارز ایشان است. اینها فقط در عرصه علمی، نیست، بلکه در تعاملات با دیگران، در درک و استنباط و استحضار، در برداشت از مواضع دیگران و در عین حال انصاف و خیرخواهی نشان دادن همه این ویژگی‌ها پیداست.

فقهی‌زاده با بیان اینکه دیگرخواهی و خیرخواهی برای همه اعم از موافق و مخالف یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار برجسته ایشان است، گفت: از قاعده آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و بالعکس در حقوق جدید، به قاعده طلایی یاد می‌کنم. این قاعده طلایی حقوقی که مخصوص مسلمانان نیست و در حقوق سایر کشورها و کشورهای متجدد هم آمده و مقالات متعدد در این زمینه به زبان‌های مختلف نوشته شده است، به صورت روشن و برجسته‌ای در وجود آقای خسروی متجلی است؛ گاه سخنی را که به ظاهر می‌تواند از برخی نظرها پنهان باشد و برخی دوستان بر زبان جاری کنند، آقای خسروی با نیک نفسی تمام و بر اساس همین قاعده طلایی که مبنای آن سخن گرانبار پیامبر(ص) است، موضع دیگری می‌گرفتند و تذکار و هشدار می‌دادند که مبادا از دایره انصاف و خیرخواهی پا را فراتر بگذاریم و گاه عذرهای متعدد جست‌وجو می‌کردند تا مواضع و سخنان دیگران را حمل بر صحت کنند.

وی بیان کرد: نکته چهارم دغدغه جامعه دینی داشتن و در عین حال برخورداری از شأن بالای علمی در حوزه‌های گوناگون تفسیری و کلامی و فلسفی است؛ آقای خسروی گاه با شور و هیجان از پدر خودشان صحبت می‌کردند که ایشان نگاه تقریبی داشتند و به جای تحریک اختلافات مذهبی قولاً و عملاً در صدد بسط دایره محبت بین آحاد مذاهب اسلامی بودند؛ وفاق ایجاد می‌کردند و کوشش می‌کردند همدلی صادقانه و برجسته‌ای را بین مذاهب اسلامی به وجود بیاورند. یعنی داشتن نگرش تقریبی از باب مثال در کنار محبت فوق‌العاده به اهل بیت(ع) و یکایک خاندان رسول اسلام(ص) که در جای جای سخنان و مواضع ایشان قابل تصدیق بود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آقای خسروی همه اینها را در وجود خود تلفیق کرده‌اند و اینها را راهی برای تقویت عناصر فرهنگی تشکیل جامعه اسلامی می‌دانند. بر همین مبنا هم بوده که گاه وارد عرصه سیاست شده‌اند، گاه سال‌ها در عرصه علمی قدم و قلم زده‌اند و گاه مسئولیت پذیرفته‌اند و وقت گذاشته‌اند؛ یعنی نخواسته‌اند فقط عالمی فاضل در حوزه علمیه باشند و کتاب بخوانند، کتاب بنویسند، بحث تبلیغی انجام دهند و به این طریق مسئولیت خود را پایان یافته قلمداد کنند.

فقهی‌زاده اظهار کرد: گاه در عرصه تبلیغ به شکلی ناشناخته و گمنام ورود کرده و در دور افتاده‌ترین روستاها به تبلیغ پرداخته‌اند. ایشان در یکی از ماه‌های رمضان ناشناخته به یکی از دورترین و محروم‌ترین شهرهای کشور رفته‌اند و دور از خانواده و امکانات معمول زندگی کرده، تبلیغ کرده‌اند و خلوت‌های عالمانه‌ای داشته و در عین حال نوشته‌اند و اندیشیده‌اند و بی نام و نشان و با کمترین برخورداری بازگشته و به کارهای معمول خود پرداخته‌اند.

وی در پایان بیان کرد: دغدغه اجتماعی و دغدغه قرآن را کتاب زندگی دانستن، داشته و دارند و یک نگاه بسیار منبعث از آموزه‌های مکتب امام خمینی(ره)، که در تمام سال‌های پس از انقلاب ایشان با عشق فراوان به این آموزه‌ها و این مکتب و این شخصیت استثنایی تاریخ اسلام زندگی کرده و افتخار هم کرده‌اند، در عین حال تأکید می‌کنم در حوزه‌های گوناگون فلسفی، کلامی، تفسیری و حدیثی تجربیات ارزنده دارند.

گزارش تصویری «عصر دلنشین»؛ ویژه نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی

انتهای پیام
captcha