حجت‌الاسلام خسروی حرمت علم را نگاه داشت و بر علم دینی افزود + فیلم
کد خبر: 3958457
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
احمد مسجدجامعی بیان کرد:

حجت‌الاسلام خسروی حرمت علم را نگاه داشت و بر علم دینی افزود + فیلم

عضو شورای اسلامی شهر تهران در مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی با اشاره به اینکه ایشان حرمت علم را نگه داشت و بر حرمت علم دینی افزود، گفت: در آثار و نوشته‌های ایشان تمسک و توجه به امور علمی به جای بیان کرامات را می‌بینیم.

احمد مسجدجامعیبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم «عصر دلنشین» حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، پیشکسوت و پژوهشگر قرآنی با حضور جمعی از پیشکسوتان، فعالان و مدیران امور قرآنی و فرهنگی کشور عصر 18 اسفندماه در سالن شهید حجت‌الاسلام تقوی ایکنا برگزار شد.

در بخش از این مراسم، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز به بیان گوشه دیگری از ویژگی‌های شخصیتی حجت‌الاسلام خسروی پرداخت و گفت: ایشان یک شخصیت علمی و فرهنگی است و اجمالاً به عقیده من در این جلسه؛ موضوع علم ایشان به حاشیه رفت.

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه موضوع علم در حوزه به حاشیه رفت و کرامات جای آن را گرفت، گفت: یک بار خدمت یکی از بزرگان در کشور عراق بحث انتشار آثار قرآنی و ... مطرح شد، آن شخص گفت من دیده‌ام همه اینها بحث کرامت است و علم نیست و بعد هم گفت هر چند اگر اینها هم درست باشد اما آیا در مکتب امام صادق(ع) علما رجحان دارند یا این افراد؟ اگر مبنا این است که شما در اصول دین بایستی خودتان با تحقیق و دانش و علم به نتیجه برسید، در این مکتب کتاب‌های حدیثی با کتاب علم و عقل شروع می‌شود و با کرامات شروع نمی‌شود.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه آقای خسروی، حرمت علم را نگه داشته و بر حرمت علم دینی افزوده است، گفت: در آثار و کارها و نوشته‌های ایشان، تمسک به اموری که اشاره کردم، نمی‌بینید. کاری که ایشان در مورد موسوعه انجام داد، خود یک نوع اندیشه فراگیر بود. یعنی ایشان موسوعه را بر مبنای فقه جهان اسلام نوشت، این یعنی احترام گذاشتن به جهان اسلام.

وی بیان کرد: علت اینکه ایشان می‌توانست آقای «جعفری‌نسب» را در نشریه‌ای که منتشر می‌کرد به کار بگیرد این بود که ایشان عالم بود و منشأ علمی داشت. همین ارزش‌گذاری به علم باعث شد تا ایشان نشریه معارف اسلامی را منتشر کند. ایشان نیامد کارنامه قبل از خود را نادیده بگیرد، این یک نگاه علمی است که کاری که قبلی‌ها انجام داده‌اند، محترم شماریم و خودمان نیز بر آن کار بیفزاییم. کسی که فکر می‌کند، عالَم با او شروع می‌شود، نسبتی با علم ندارد.

حجت‌الاسلام خسروی؛ حرمت علم را نگاه داشت و بر علم دینی افزود

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در همین نشریه برخی مقالات را دیدم که یکی از آنها تاریخ تهران بود. تاریخ تهران، بیشتر بر اساس تاریخی که مورخان ذکر کرده‌اند، نوشته شده است، ایشان در اینجا آقایی به اسم «محمد ابن حمال تهرانی» را مطرح کرده است، این در حوزه اهل حدیث است یعنی از اهل حدیث کمک گرفته و یک رویکرد جدید را مطرح کرده است. با این کار تاریخ تهران را چند قرن عقب برده است، یعنی اولین شخصیت تهرانی که تاریخ اسم او نیامده اما در حدیث اسم او آمده است، معرفی کرده و در ادامه گزارش داده است این تا کرانه‌های نیل نیز رفته است.

مسجدجامعی تصریح کرد: ایشان در برنامه‌های خود نگرش علمی را حفظ کرد و این نگرش علمی را ایدئولوژیک نکرد که بگوید چون من این را قبول دارد به هر قیمتی که شده باید برای آن شاهد مثال بیاورم و آن را در ساحت علم و فرهنگ به کار ببرد. ایشان هم مسلط به ادبیات عرب، ادبیات فارسی، خط، تاریخ و نسخه می‌شناسد. از این جهت می‌تواند الگویی باشد که در دوره ما کمتر هستند و جنبه‌های تقوایی نیز هستند. اما چون حوزه من نیست، نمی‌توانم بگویم چه کسی اهل تقوا هست و چه کسی نیست؟ این جنبه‌ای که گفتم جنبه ملموس و مشهود و مدیریتی کار ایشان بود و از دوستان برگزارکننده نشست هم تشکر می‌کنم و امیدوارم عمر طولانی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha