«امید در آستانگی» منتشر شد
کد خبر: 3958856
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵

«امید در آستانگی» منتشر شد

کتاب «امید در آستانگی» که پژوهشی است در واکاوی انسان‌شناختی سه مراسم زیارتی؛ «سانتیاگو دِ کامپوستلا»، «حج» و «اربعین»، توسط محمد نصراوی تألیف شده و به همت نشر نگاه معاصر، منتشر شد.

به گزارش ایکنا، پروفسور گرگری کلیز؛ استاد تاریخ اندیشه سیاسی دانشگاه رویال هالووی لندن و رئیس انجمن مطالعات اتوپیای اروپا و بابک رحیمی؛ استاد ارتباطات، فرهنگ و دین دانشگاه سانتیاگوی آمریکا، بر این اثر که نخستين كتاب مطالعات تطبیقی با موضوع زیارت میان ادیان مسیحیت و اسلام شیعی است مقدمه نوشته‌اند و کتاب با حمایت موسسه زیتون به بازار نشر راه یافته است. 

نویسنده در این کتاب با واکاوی انسان‌شناختی و جغرافیای فرهنگی پدیده زیارت در سنت مسیحی و اسلام شیعی به مطالعه تجربه زیسته زائران، صاحب‌نظران، و گزارش‌های مردم‌نگاری پرداخته است. مضمون مشترک به کار رفته در این مطالعه مفهوم بینارشته‌ای اتوپیا و امید در بافت انسان‌شناختی آیین زیارت است. می‌توان گفت این کتاب در بستر زیارت، نگاهی متفاوت به مفهوم کاریزما در قالب اتوپیای تجسم یافته به شکل امام، ارائه کرده است.

محمد نصراوی، پژوهشگر حوزه انسان‌شناسی آیینی و فرهنگی، این کتاب را در شش فصل تألیف کرده است. نقشه فرار، اتوپیا و فرایند زیارت، پیاده تا امید؛ سانتیاگو دِ کامپوستلا، چرخش به گرد امید؛ زیارت حج، نمایش امید؛ کربلا و زیارت در رویای اتوپیا، شش فصل این کتاب 164 صفحه‌ای هستند.

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است: باید بگویم این اثر را بر مبنای نظریات دانشمندان مطرح در علوم انسانی مغرب و مشرق‌زمین نوشته‌ام تا لایه‌ای از لایه‌های پنهان زیازت، این پدیده فرهنگی و اجتماعی را شناسایی کنم و آغازگر گفت‌وگویی از منظر مطالعات اتوپیایی باشم. در این کتاب در پی آن بودم تا آیینی را که با آن بزرگ شده‌ام واکاوی کنم. در این مسیر از مفهوم اتوپیا و فلسفه اتوپینیسم به مثابه نظریه‌ای اجتماعی بهبره بردم که آن را نوعی ترجمه فرهنگی می‎نامم.

انتهای پیام
captcha