چرا مسابقات قرآن ایران تنها رقابت بین‌المللی در سال 2020 نامیده شد
کد خبر: 3960088
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
قره‌شیخلو پاسخ داد:

چرا مسابقات قرآن ایران تنها رقابت بین‌المللی در سال 2020 نامیده شد

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به خلأ عدم ارتباط تعاملی تعریف شده بین کشورهای برگزارکننده مسابقات بین‌المللی و ضرورت شکل‌گیری اتحادیه‌ای جهانی گفت: مسابقه بین‌المللی استاندارد و تعریف خود را دارد.

به گزارش ایکنا، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شامگاه گذشته، 25 اسفندماه با حضور در استودیو برنامه زنده «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به وضعیت کرونایی کشور و جهان، درباره اینکه برخی مخالف برگزاری مسابقات (16 تا 21 اسفندماه 99) با سبک و سیاق غیر حضوری بودند، اظهار کرد: مشخص نبود که این ویروس چه زمانی ریشه‌کن خواهد شد و در نظر داشتیم که تهدید را تبدیل به فرصت کنیم و از سوی دیگر به دنبال کسب تجربه جدید و رفع نواقص و اشکالات احتمالی بودیم با این استدلال‌ها به این نتیجه رسیدیم که اجرای مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بهتر از برگزار نشدن است.

وی با اشاره به بکارگیری ضوابط فنی و آیین‌نامه‌ مسابقات بین‌المللی در این دوره اظهار کرد: بازخوردهایی که دریافت کردیم، حاکی از موفقیت کار بود. قطعاً نواقصی داشتیم که برای دور بعد برطرف خواهد شد.

قره‌شیخلو در پاسخ به این سؤال مهدی صفری، مجری‌کارشناس برنامه، که آیا جمع‌بندی و نظرسنجی از شرکت‌کنندگان و داوران انجام شده است؟ گفت: استقبال مردمی در رسانه و فضای مجازی نشان داد که برنامه مورد قبول بود، چنانکه بالای شش میلیون نفر در بستر فضای مجازی مسابقات را دنبال کردند و در شبکه وزارت آموزش و پرورش «شاد»، نزدیک به یک میلیون نفر مراسم افتتاحیه و اختتامیه را زنده دنبال‌کردند. البته در سال جدید نظرات صاحب‌نظران این عرصه را جمع خواهیم کرد و اصلاحات لازم را انجام می‌دهیم. فکر می‌کنم سال آینده نیز به دلیل ادامه شرایط کرونا، مسابقات را به همین مدل برگزار کنیم.

قره‌شیخلو اضافه کرد: همانطور که بارها گفته‌ام، برنامه‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه را با مشورت پیش می‌بریم و معتقدم باید با داشتن روحیه نقدپذیری و سعه صدر فعالیت‌ها و کارها را به صورت کیفی‌تر دنبال کرد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مسابقات بین‌المللی قرآن در پاسخ به این سؤال که شما مدعی بودید که تنها، برگزارکننده مسابقات در سال کرونایی هستیم، اما دو مسابقه بین‌المللی در مصر و افغانستان برگزار شده است، اضافه کرد: در سال 1399(2020 م) شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهایی چون اردن، مالزی، ترکیه، تونس و امارات نبودیم. باید به این توجه کنیم که صرف اینکه یک مسابقه، اسمش را بین‌المللی بگذارد، کفایت نمی‌کند، مسابقه بین‌المللی استاندارد و تعریف و جایگاه خاص خود را دارد و می‌گویم کشورهای معتبر و صاحب‌تجربه در زمینه مسابقات که سال‌ها مسابقات قرآن را برگزار می‌کردند، سال گذشته مسابقاتشان را برگزار نکردند. به هر حال تلاشمان را برای برافراشته نگاه‌ داشتن این پرچم داشتیم، اما نگاه ما، باید نگاه تکمیلی باشد و اگر این نگاه تعاملی باشد، می‌تواند در ارتقای کمی و کیفی کار مؤثر باشد.

وی با اشاره به خلأ عدم ارتباط تعاملی تعریف شده بین کشورهای برگزارکننده مسابقات بین‌المللی ادامه داد: امیدوارم سال 1400 این برنامه را ولو با چند کشور آغاز کنیم، چرا که این موضوع شدنی است و باید مجمعی از این کشورها تشکیل دهیم و حتی دبیرخانه آن می‌تواند چرخشی باشد تا همه کشورهای برگزارکننده مسابقات، بهتر ایفای نقش کنند و به نظرم دستگاه‌های مختلف می‌توانند، کمک‌کننده باشند تا این هماهنگی به وجود بیاید تا از نظام‌های همدیگر بیش از پیش با خبر شویم، حداقل‌ فایده این ارتباط عدم تداخل در زمان برگزاری مسابقات است.

به گزارش ایکنا، مهدی زارع، رئیس مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس کمیته بین‌الملل این دوره از مسابقات؛ میهمان تلفنی این برنامه بود. انجام کار خاص و هم‌افزایی سازمان‌های مختلف در برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، همراهی و همکاری رایزنی‌ها و نمایندگی‌های ایران در دیگر کشورها برای ضبط فایل‌های تلاوت و حفظ متسابقان، بسنده نکردن به همکاری صدا و سیما در حوزه تبلیغ مسابقات و گسترش این فضا و استفاده از سایر ظرفیت‌های موجود برای تبلیغ در بُعد رسانه‌ای، کنار کشیدن از موضوعات سنتی و کار به صورت سیستماتیک با اهرم‌های ویژه، همکاری مراکز و نهادهای رسمی کشورها در بحث ارتباطات بیرونی، توجه به ذائقه‌های خاص کشورها و حرکت براساس آن، ضرورت گسترش بحث مسابقات همراه با نگاه هنری و ...  از جمله نکاتی بود که طی این گفت‌وگوهای تلفنی به آن پرداخته شد.

انتهای پیام
captcha