راستینه: رفع موانع فرهنگی منوط به شناسایی صحیح است
کد خبر: 3962412
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
شعار سال از منظر اهالی فرهنگ/ 1

راستینه: رفع موانع فرهنگی منوط به شناسایی صحیح است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اولین و مهمترین قدم برای تحقق شعار سال در بخش فرهنگ و هنر این است که موانع پیش‌رو به درستی شناسایی شود.

احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، درباره جایگاه شعار سال در عرصه فرهنگ و هنر اظهار کرد:  درباره نحوه محقق کردن شعار سال در حوزه فرهنگ، در ابتدا باید مانع‌هایی که در این میان وجود دارد را به درستی بشناسیم و برای آن نظام برنامه‌ریزی معین کنیم تا بتوانیم در این راستا گام بلندی برداریم.

وی افزود: از جمله کارهایی که در زمینه مانع‌زدایی در حوزه فرهنگ می‌توان انجام داد این است که نظام آموزشی از مدرسه تا دانشگاه با محوریت و تمرکز روی ترویج مبانی دینی به صورت جدی ارزش‌گذاری کند، ولیکن متاسفانه یکی از معضلات این است که جهت‌گیری در نظام آموزش و پروش و آموزش عالی، به سمت  تقویت دروس قرآنی، معارف و هنر مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی  نیست. برای همین این خروجی این نظام آموزشی آنچه که مورد نیاز یک جامعه دینی با تمدنی بزرگ است، نخواهد بود.

راستینه ادامه داد: برای اینکه در سال مانع‌زدایی بتوانیم در حوزه فرهنگ درست گام برداریم ابتدا باید چارچوب‌ها و قانونمندی را برای تمرکز بر هسته‌های اصلی شکل‌گیری فرهنگ دینی و ایرانی سازمان دهیم. به عبارتی خانواده به عنوان رکن اصلی باید در سال جاری محور باشد، زیرا خانواده به عنوان هسته‌ای فرهنگی و تمدن‌ساز  انتظار می‌رود فعالیت‌های ویژه‌ای را شکل دهد. والدینی که دارای فرهنگ قرآنی هستند، قادرند فرزندان قرآنی و مبتنی بر فرهنگ ناب اسلامی تربیت کنند، لذا سال 1400 باید سال تمرکز برای رفع موانع در ارتقا و تعالی خانواده باشد. برای رسیدن به این خواسته نیز هنر و فرهنگ می‌تواند نقش مهمی ایفا کند، بنابراین اگر مانع‌زدایی از تعالی خانواده در دستور کار متولیان فرهنگ و هنر  باشد آینده حوزه فرهنگ و هنر بسیار درخشان خواهد بود.

وی تاکید کرد: گام دوم، تمرکز روی اندیشه‌های راهبردی امامین انقلاب است تا بتوانیم آینده را مبتنی بر این اندیشه‌ها آنها به درستی هدایت کنیم. سال 1390 رهبری فرمایشی داشتند مبنی بر اینکه باید 10 میلیون حافظ قرآنی داشته باشیم، اما متاسفانه  عدم تمرکز روی این مسیر باعث شده با این شعار فاصله زیاد داشته باشیم در چنین شرایطی لازم است در عرصه‌های حفظ قرآن، حمایت‌های مالی از موسسات قرآنی و تمرکز روی معارف قرآنی در مدارس و نظام آموزش عالی در سال 1400 در دستور کار ویژه قرار گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد: در عرصه حمایت از مباحث فرهنگی یکی از مهمترین مولفه‌ها تمرکز روی هسته‌های کتابخوانی و فرهنگ کتابخوانی برای نوجوانان است، چراکه سرانه مطالعه بسیار پایین است. با توجه به چنین نقصانی اگر می‌خواهیم جامعه فرهنگی داشته باشیم باید سرانه مطالعه را ارتقا دهیم و مانع‌‌‌های پیش رو را برداریم تا با تقویت نهاد عمومی کتابخانه‌ها و همچنین تولید و تبیین و چاپ کتاب‌های ارزشمند در حوزه‌های مختلف بتوانیم به نقطه دلخواه نزدیک شویم.

راستینه تصریح کرد: در سال جاری اگر می‌خواهیم موانع را از پیش روی ملت برداریم باید بدانیم ما ملتی با تمدن بسیار کهن و ملتی بسیار علاقه‌مند در حوزه‌های فرهنگی هستیم. پس باید این علاقه‌مندی که به سمت مبانی بلند فرهنگی بلند است را قدر بدانیم و تلاش کنیم در این حوزه قدم برداریم. امروز یکی از مهمترین موانع پیش روی فرهنگ، هزینه‌های زیاد برای تولید آثار فاخر است. مانع دیگر به تنگناهای معیشتی هنرمندان برمی‌گردد؛ هنرمندانی که دغدغه اشاعه سبک ایرانی و اسلامی را دارند.

این نماینده مجلس یادآور شد: با حمایت از هنرمندان آیینی که آثار فاخر دارند می‌توان از هنر دینی و قرآنی پشتیبانی کرد، لازم به ذکر است برای تکریم هنرمندان باید شرایط دیده شدن آثار را فراهم آوریم، به‌ویژه درشرایطی که کرونا سبب شده مراکز فرهنگی و هنری به شدت آسیب ببینند حمایت اصلی می‌تواند در این زمینه رخ دهد تا معاش هنرمندان تامین شود.

وی با بیان اینکه‌ امسال با توجه به افزایش اعتبارات فرهنگ و هنر که بر مبنای تلاش مضاعف نمایندگان صورت گرفته، امید داریم، سالی خوب برای هنرمندان داشته باشیم، تصریح کرد: اعتبارات فرهنگ و هنر از یک درصد به ‌دو و‌ نیم درصد از کل سهم لایه بودجه افزایش پیدا کرد. کمیسیون فرهنگی مجلس با کمک نمایندگان گام بلندی برای حمایت از موسسات مردم‌نهاد در حوزه هنر برداشته است. در همین راستا امیدواریم سالی پر تولید و حمایت از خانواده در عرصه‌های قرآنی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha