تدوین دستورالعمل فعالیت‌های مساجد در ایام کرونا / نمازهای جماعت همچنان برپاست
کد خبر: 3962735
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵

تدوین دستورالعمل فعالیت‌های مساجد در ایام کرونا / نمازهای جماعت همچنان برپاست

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به ارائه دستورالعمل فعالیت‌ مساجد در ایام کرونا به وزارت کشور، گفت: در صورتی که این دستورالعمل تصویب شود دیگر نماز جماعت مساجد تعطیل نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری دهه تکریم و تعظیم مساجد کشور با حضور حجت‌الاسلام حجت‌اله ذاکر، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، به مناسبت امروز، سه‌شنبه، 17 فروردین‌ماه، به صورت مجازی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه دهه تکریم و تعظیم مساجد همواره در دهه آخر ماه شعبان برگزار می‌شود، گفت: این دهه از روز 15 فروردین‌ماه آغاز شده و تا روز 24 فروردین‌ماه ادامه دارد.

حجت‌الاسلام ذاکر به عناوین و روزشمار دهه تکریم اشاره و اعلام کرد: روز اول دهه تکریم و تعظیم مساجد با عنوان روز «مسجد پشتیبان تولید» نام‌گذاری شده است. در این زمینه مساجد از قبل فعالیت داشته‌اند؛ مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز پس از اعلام مقام معظم رهبری قرارگاهی را از ابتدای 1400 در همین خصوص تشکیل داد تا وظیفه‌‌ای که بر دوش مساجد برای تحقق شعار سال وجود دارد، مشخص و برنامه‌ریزی برای اجرای این وظایف به نحو احسن صورت گیرد.

مسجد؛ کانون نشاط معنوی و مهرورزی

وی ادامه داد: روز دوم دهه تکریم مصادف با دوشنبه 16 فروردین (22 شعبان) به عنوان روز مسجد پایگاه فعالیت‌های اجتماعی نام‌گذاری شده است. در دوران کرونا کارکرد اجتماعی مسجد خود را به خوبی نشان داد و رزمایش‌های مختلفی نیز با همین محور توسط مساجد انجام شده است. امروز نیز به عنوان روز «مسجد کانون نشاط معنوی و مهرورزی»، نام‌گذاری شده است. مشکل امروز جامعه انسانی بی‌نشاطی است؛ نشاط آن چیزی نیست که در غرب تعریف می‌شود. نشاط انسان را در برابر نعمت‌ها شاکر و در برابر مشکلات صبور می‌کند و مسجد کانون نشاط معنوی و مهرورزی است.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد اضافه کرد: فردا 18 فروردین‌ماه به عنوان روز «مسجد محور اتحاد و همبستگی» نام‌گذاری شده است. مسجد همیشه در صدر اماکنی است که اتحاد را ایجاد می‌‌کند. روز پنج‌شنبه نیز به عنوان روز «مسجد بستر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نامیده شده است. شهدا از بستر مسجد به معراج رفتند، اگر بخواهیم فرهنگ ایثار را ترویج کنیم، بستری بهتر از مسجد برای آن پیدا نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام ذاکر عنوان روز جمعه 20 فروردین ماه را «مسجد؛ میعادگاه منتظران و مبدأ حرکت عاشقان نماز جماعت» اعلام کرد و گفت: روز شنبه به عنوان روز «مسجد؛ کانون تربیت انقلاب اسلامی»، روز یکشنبه روز «مسجد بصیرت‌افزایی» و روز دوشنبه نیز به عنوان «مسجد؛ هسته مقاومت فرهنگی» اعلام شده است.

تدوین دستورالعمل فعالیت‌های مساجد در ایام کرونا/ نمازهای جماعت همچنان برپا است

وی تأکید کرد: در هر برهه‌ای که نیاز به بصیرت باشد افزایش بصیرت در مسجد اتفاق می‌افتد. برای انتخابات 1400 هم قرارگاهی در جهت جلب حداکثری آرا مردم تشکیل شده است. البته در مساجد به شکل مصداقی وارد نمی‌شویم و فقط آنچه مقام معظم رهبری می‌فرمایند را تبیین می‌کنیم. عنوان مسجد هسته مقاومت فرهنگی نیز از سخنان مقام معظم رهبری برگرفته شده است. امروز تهاجم فرهنگی وجود دارد و برای مقابله با آن باید مقاومت فرهنگی داشته باشیم. در بحث تولید محتوا و مخاطراتی که فضای مجازی می‌تواند داشته باشد مساجد می‌توانند فعال باشند.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه آخرین روز دهه تکریم به عنوان روز «مسجد پایگاه تعالی جوان مؤمن انقلابی» نام‌گذاری شده است، گفت: امروز به جوان مؤمن انقلابی نیاز داریم و خروجی‌های مساجد باید احمدی‌روشن‌ها و حججی‌ها باشد.

ارائه ایده‌‌های مقابله با کرونا به ائمه جماعات

در ادامه این نشست، نوبت به پرسش‌های خبرنگاران رسید. حجت‌الاسلام ذاکر در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا در این دهه به فعالیت‌های مساجد در امر مقابله با کرونا توجه شده است؟ گفت: روز دوم دهه تکریم به عنوان روز مسجد پایگاه فعالیت‌های اجتماعی نام‌گذاری شده است و از فعالیت‌های اجتماعی کنونی مسئله مقابله با کروناست. شیوه‌نامه‌ای نیز در همین خصوص در سایت قرار داده‌ و ایده‌‌هایی را به ائمه جماعات پیشنهاد کرده‌ایم.  

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شد ماه رمضان برگزاری مراسم ممنوع اعلام شود، برنامه‌های پیشنهادی ماه رمضان در قالب برنامه‌های حضوری و مجازی ارائه شده است. همچنین بسته‌های محتوایی نیز به ائمه جماعات ارسال شده تا در کانال مساجد بارگذاری کنند. اگر برنامه‌ها حضوری هم باشد شامل تلاوت قرآن، سخنرانی کوتاه، کرسی تلاوت قرآن و بیان تفسیری موضوعی قرآن خواهد بود.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد از تدوین دستورالعملی در زمینه فعالیت‌های مساجد در ایام کرونا خبر داد و گفت: این دستورالعمل به نحوی تدوین شده که اگر شرایط قرمز هم شود مساجد بتوانند با شرایط خاص فعالیت کنند. این دستورالعمل را به وزارت کشور و ستاد ملی کرونا ارائه کرده‌ایم، اما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم. در صورتی که وزارت کشور این دستورالعمل را تصویب کند آن را به ائمه جماعات اعلام می‌کنیم.

وی در خصوص برگزاری نماز جماعت در ایام رمضان، گفت: در وضعیت قرمز برگزاری نماز جماعت ممنوع است اما چیزی که رئیس جمهور اعلام کرد، ممنوعیت برگزاری مراسم در ماه رمضان بود. البته سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال این است که با رعایت حداکثری پروتکل‌ها مراسم برگزار شود. در حال حاضر نماز جماعت و مناجات شعبانیه در مساجد برقرار است، البته در زمان کوتاهی که از پروتکل‌ها تجاوز نکنند.

نماز جماعت تا بخشنامه جدید همچنان برپاست

حجت‌الاسلام ذاکر اضافه کرد: اقامه نماز جماعت با ارسال بخشنامه به مساجد ممنوع شد، اما همچنان درب مساجد باز بود و مردم فرادا نماز می‌‌خواندند، اما هنوز چنین چیزی به ما اعلام نشده است. نماز جماعت همانند ماه شعبان در ماه رمضان نیز برگزار می‌شود مگر اینکه دستورالعملی صادر شود.

وی بیان کرد: اگر طرحی که به وزارت کشور ارسال شده تصویب شود، دیگر تعطیلی نماز جماعت را نخواهیم داشت. در این دستورالعمل اقامه نماز در فضای باز و در مساجدی که سقف بلند و تهویه خوب دارند پیشنهاد شده است. البته این شیوه‌نامه منحصر به ماه رمضان نیست.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: از آنجایی که مقام معظم رهبری فرمودند دستورات ستاد ملی لازم‌الاجراست، اگر صراحتاً اعلام شود که نماز جماعت ممنوع است، ائمه جماعات تابع خواهند‌ بود، اما تا زمانی که به صراحت از سوی ستاد ملی کرونا چیزی اعلام نشود، کماکان نماز جماعت برپاست.

حجت‌الاسلام ذاکر در خصوص نظافت مساجد در دهه تکریم نیز گفت: غبارروبی و عطر افشانی مساجد امروز با حضور تعداد محدودی از نمازگزاران در مساجد صورت می‌گیرد.

حمایت از تولید در مساجد

وی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص نحوه حمایت مساجد از تولید، گفت: روزهای اول نوروز قرارگاه تولید در مساجد شکل گرفت و در حال انجام کار پژوهشی هستیم که ببینیم مساجد در چه شرایطی می‌توانند فعالیت کنند. قرار است مساجد در جهت پشتیبانی از تولید فعالیت کنند؛ از جمله فرهنگ‌سازی استفاده از کالاهای داخلی، ارائه وام‌ها، آموزش کارآفرینی. یکی از کارهای قرارگاه که در حال برنامه‌ریزی آن هستیم آموزش ائمه جماعت در راستای حمایت از تولید است.

حجت‌الاسلام ذاکر در پاسخ به این سؤال که نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مساجد بر عهده کدام نهاد است؟ گفت: در مرکز رسیدگی به امور مساجد بخش مدیریت ارزیابی داریم و ناظران به صورت محسوس و نامحسوس این نظارت را انجام و در صورت مشاهده تخلف بلافاصله ورود می‌کنند.  

وی در پایان نیز با اشاره به فعالیت‌های موفق حجت‌‌الاسلام علی نوری، سرپرست فعلی مرکز طی 10 ماه اخیر، گفت: رئیس جدید مرکز روز یکشنبه هفته آینده معرفی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha