شکایت از فیس‌بوک به دلیل عدم مبارزه با محتوای ضداسلامی
کد خبر: 3963223
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷

شکایت از فیس‌بوک به دلیل عدم مبارزه با محتوای ضداسلامی

شکایتی که در دادگاه عالی واشنگتن دی سی ثبت شد، نشان می‌دهد که از سال 2017، گروه‌های مدنی و سایر کارشناسان، صدها گروه و صفحه ضد اسلامی را در فیس‌بوک کشف کرده‌ و برای حذف گزارش داده‌اند اما این شرکت نتوانسته بیش از نیمی از آنها را جریمه کند.

به گزارش ایکنا به نقل از Washington Post، این روزنامه در گزارشی با اشاره به شکایت چند نهاد حقوق مدنی از شبکه اجتماعی فیس‌بوک، به بررسی عملکرد ناموفق این شبکه اجتماعی در مبارزه با نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان پرداخته است.

این گزارش خبر داده که گروه مدنی وکلای مدافع مسلمان (Muslim Advocates)، شرکت حقوقی گوپتا وسلر(Gupta Wessler) و عزیز ز. هوک (Aziz Z. Huq) استاد حقوق دانشگاه شیکاگو دادخواستی را در مورد عدم حذف محتوای ضد اسلامی در فیس‌بوک مطرح کردند.

در این گزارش آمده است: این شکایت که روز پنجشنبه در دادگاه عالی دی سی ثبت شد، نشان می‌دهد که از سال 2017، گروه‌های مدنی و سایر کارشناسان صدها گروه و صفحه ضد اسلامی را در فیس بوک کشف کرده‌ و گزارش داده‌اند اما این شرکت نتوانسته بیش از نیمی از آنها را جریمه کند. همچنین گفته شده که فیس‌بوک و مدیران ارشد آن آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف کننده ایالتی را نقض کرده‌اند.

گزارش این روزنامه آمریکایی به متن دادخواست اشاره کرده است: هر روز مردم عادی با محتوای مضر بمباران می‌شوند که خط مشی‌های خود فیس‌بوک در مورد سخنان نفرت، زورگویی، آزار و اذیت، سازمان‌های خطرناک و خشونت را نقض می‌کند. نفرت علیه مسلمانان که در فیس‌بوک فراگیر شده یک مشکل عظیم را ایجاد می‌کند، هم به صورت آنلاین و هم در زندگی واقعی. فیس‌بوک فضایی را ایجاد کرده است که مسلمانان احساس می‌کنند محاصره شده‌اند.

واشنگتن پست سپس به بررسی رسانه‌های اجتماعی در مورد جلوگیری از نفرت‌پراکنی پرداخته و آورده است: رسانه‌های اجتماعی مدت‌هاست که به دلیل تسهیل فضای تعصب با انتقاداتی روبه‌رو هستند و حالا پس از تظاهرات گسترده علیه خشونت زیاد پلیس و افزایش خشونت علیه آسیایی‌تبارهای آمریکایی، تحت فشار بیشتری برای نظارت بر خدمات خود هستند. در همین حال، رهبران کنگره بارها از مدیر عامل (زاکربرگ) خواسته‌اند تا در مورد این موضوع شهادت دهد. زاکربرگ و دیگر مدیران فیس‌بوک بارها و بارها به کنگره و مردم گفته‌اند که محتوایی که می‌تواند باعث خشونت، آسیب فیزیکی قریب‌الوقوع یا نقض سیاست‌های ضد نفرت‌پراکنی شود، حذف خواهد شد.

این گزارش افزود: این شرکت (فیس‌بوک) گفته است که در تلاش است تا الگوریتم‌های خود علیه نفرت‌پراکنی را اصلاح کند و بیش از 250 گروه نژادپرست سفیدپوست و 890 جنبش شبه نظامی را تحریم کرده است. در سال 2019، این شرکت 12 میلیون مطلب و محتوا را در گروه‌های فیس بوکی به دلیل نقض سیاست‌های مربوط نفرت‌پراکنی حذف کرد.

این گزارش سپس به تحقیقات گروه وکلای مدافع مسلمان و یک استاد علوم کامپیوتر دانشگاه الون (Elon University) به نام مگان اسکوایر (Megan Squire) پرداخته است: در هنگام تشکیل پرونده علیه فیس‌بوک، بین دسامبر 2017 و 2019 ، وکلای مدافع مسلمان و مگان اسکوایر که به طور آنلاین در مورد افراط‌گرایی راستگرایان تحقیق می‌کند، به طور دوره‌ای لیست‌های حداقل 227 گروه ضد مسلمان و صفحات فیس‌بوک را بررسی کردند. در برخی موارد، علی‌رغم پیگیری‌های فراوان، فیس‌بوک پاسخی به درخواست حذف این صفحات نداد و در موارد دیگر، این شرکت از حذف محتوا خودداری کرد. گروه وکلای مدافع مسلمان می‌گوید 120 گروه از این گروه‌ها و صفحات هنوز فعال و شامل محتوای مرتبط با خشونت هستند.

در انتهای این گزارش به سخنان زاکربرگ در مورد تلاش فیس‌بوک برای مقابله با ترویج خشونت پرداخته و آمده است: زاکربرگ هنگام شهادت در کنگره در اکتبر 2019 گفت: اگر کسی، از جمله یک سیاستمدار صحبتی کند که خواستار خشونت باشد یا ممکن است آسیب فیزیکی قریب‌الوقوعی را به همراه داشته باشد ... ما این مطالب را حذف می‌کنیم. با این همه این شرکت گاهی مطالبی را که خشونت کمتری دارند، حذف و مطالب دیگری که محتوای خشن‌تری دارند، حذف نمی‌کند.

انتهای پیام
captcha