۱۱ شهرستان آذربایجان‌شرقی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند
کد خبر: 3963269
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

۱۱ شهرستان آذربایجان‌شرقی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: بر اساس آخرین وضعیت اعلام شده توسط ستاد مبارزه با کرونا از مجموع ۲۱ شهرستان استان، ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

۱۱ شهرستان آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، امروز، 20 فروردین‌ماه، در لایو اینستاگرامی خود با اشاره به افزایش تعداد مراجعان و بستری بیماران کرونایی در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی، گفت: امروز تعداد بیماران کرونایی بستری شده استان نزدیک به ۱۰۰۰ نفر بود که ۲۰۰ نفر از این تعداد در بخش‌های ویژه حضور داشته و ۶۷ نفر نیز با تنفس مصنوعی به زندگی خود ادامه می‌دهند.

وی با بیان این‌که اکثر شهرهای استان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند، افزود: شهرستان‌های تبریز، آذرشهر، جلفا، سراب، شبستر، میانه، هشترود، اهر، چاراویماق و مراغه در وضعیت قرمز قرار دارند و شهرستان‌های عجبشیر، کلیبر، مرند، بناب، ملکان، هریس، هوراند و ورزقان نیز رنگ نارنجی را به خود اختصاص داده‌اند. وقتی بیش از ۸۰ درصد جمعیت استان در شهرستان‌هایی با رنگ قرمز زندگی می‌کنند، می‌توان وضعیت آذربایجان شرقی را حالت بحرانی و قرمز تلقی کرد.

وی ادامه داد: تنها دو شهر بستان‌آباد و خداآفرین در وضعیت زرد قرار دارند که با توجه به روند فعلی افزایش بستری‌ها قطعا در روزهای آینده احتمال تغییر رنگ این شهرها نیز وجود دارد.

صومی با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی همواره در رتبه ۱۸ الی بیست و دوم از نظر بروز بیماری و بستری کرونایی قرار دارد، افزود: امروز آذربایجان‌شرقی با وجود وضعیت قرمز، بیستمین استان کشور از نظر بروز و ابتلا به کرونا و نوزدهمین استان کشور از نظر بستری این بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در خصوص دلیل پیدایش پیک چهارم کرونا و افزایش ناگهانی تعداد بیماران، گفت: ما با یک ویروس خاصی مواجه هستیم که به اندازه‌ کافی فرصت طلب است و از مقابل سیستم ایمنی فرار می‌کند و از هر کانونی می‌تواند خود را به سیستم تنفسی انسان برساند و با تکثیر، کل بدن را گرفتار کند و از فردی به فرد دیگر انتقال یابد.

وی افزود: از ابتدا مردم را برای رعایت بهداشت فردی و پروتکل‌های لازم توصیه می‌کنیم، اکنون نیز با وجود بحث‌هایی که در خصوص عدم انتقال این ‌ویروس از طریق سطوح وجود دارد اما این ویروس یا باید از طریق هوا و یا از طریق سطوح (دست، میز و ...) منتقل شود. در شرایط موجود بحث بهداشت فردی و به خصوص شستشوی دست امری ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک در جلوگیری از ابتلا به کرونا، گفت: ماسک یک وسیله اضافی است که بر بدن تحمیل می‌شود، ما عادت کردیم که تنفس عادی را از دهان و بینی انجام دهیم و وقتی در این راستا افراد را مجبور به استفاده از ماسک می‌کنیم اگر ذهن مردم قانع نباشد که این ماسک می‌تواند حیات آن‌ها را حفظ کند، با کمترین احساس ناامنی به نادرستی از ماسک استفاده می‌کند و از این طریق زمنیه برای انتقال ویروس فراهم خواهد شد.

وی متذکر شد: گذر زمان باعث شده تا مردم به این بیماری مزمن عادت کنند و مراقبت‌های خود را کاهش دهند. بر اساس بررسی‌ها، میزان رعایت توصیه‌های بهداشتی در کشور به کمتر از ۶۰ درصد رسیده و حتی فاصله گذاری اجتماعی نیز در دوران گذشته بهم خورده و کاهش یافته است.

صومی، افزود: رعایت فاصله گذاری اجتماعی از حدود بهمن ماه سال گذشته شروع به افت کرده است. ما پیکی را در اوایل آبان‌ماه تجربه می‌کردیم که در آذرماه به آرامی با رعایت طرح حاج قاسم سلیمانی و بیماری یابی فعال سیر نزولی یافت ولی بعد از مدتی که مردم فکر کردند بیماری در حال کنترل است، از اواخر بهمن ماه شاهد برگزاری جلسات متعدد و مراسمات عزا و عروسی بودیم که جو روانی این اقدامات در اسفندماه تشدید شد و شاهد بدترین نوع تجمعات بودیم.

وی با بیان این‌که تبعات برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در دو هفته بعدی خود را نشان داد، گفت: هوای خوب اواخر اسفندماه و اوایل فروردین ماه زمینه را برای مسافرت آماده کرد، به نحوی که ورودی خودروها به استان بسیار بیشتر از میزان خروجی خودرو بوده است.

وی با بیان این‌که تراکم جمعیت و بازارهای شلوغ دست به دست هم دادند تا شاهد وضعیت کنونی باشیم، اظهار کرد: ویروس کرونای تغییر یافته انگلیسی که میزان شیوع سریع تری دارد، اکنون به شدت در حال گسترش در استان است.

صومی با اشاره به فعالیت تنها مشاغل گروه یک در وضعیت قرمز استان، گفت: وظیفه نظارت بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و پلمب این اماکن نیز با حکم دادستانی انجام می‌گیرد. از طرفی خود صنوف متعهد شده‌اند تا با اصناف متخلف برخورد داشته باشند. انتظار داریم تا بانک‌ها نیز خدمات خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند تا با تقلیل کارکنان، زمینه برای تجمع مراجعان و کانون شیوع کرونا وجود نداشته نباشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به قرنطینه سه روستا در استان، اظهار کرد: بیمارانی که ابتلا به کرونای آن‌ها قطعی شده در وضعیت ایزوله قرار می‌گیرند و توصیه می‌کنیم که افراد مشکوک به ابتلا در حالت قرنطینه و اشخاص مستعد به ابتلا نیز در وضعیت قرنطینه محبوس قرار بگیرند.

وی با تاکید بر این‌که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، این ویروس حداقل تا دو ماه آینده جولان خواهد داد، گفت: با احتساب وضعیت چرخشی ابتلای بیماری کرونا، متاسفانه شاهد افزایش تعداد بیماران در روزهای آتی خواهیم بود. حتی امکان افزایش فوتی وجود دارد.

صومی متذکر شد: ما به اندازه فوتی‌های اول فروردین تا صبح ۱۵ فروردین ماه، تنها در روزهای ۱۵ و ۱۶ فروردین ماه فوتی داشتیم.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از پیک‌های پیشین این بیماری، پیش بینی می‌کنیم که اگر کاری برای جلوگیری از انتشار این بیماری انجام ندهیم و پروتکل‌ها را رعایت نکنیم، اردیبهشت بدی در انتظار ما خواهد بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ما برای خروج از این وضعیت، باید پروتکل‌های بهداشتی را به صورت اصولی رعایت کنیم. دانشگاه اقدامات خود را در قالب آموزش و طرح شهید سلیمانی نیز تشدید کرده و مراکز بهداشتی درمانی آماده شده‌اند.

وی افزود: مقرر شده تا مراجعه کنندگان در کمترین زمان ممکن خدمات سرپایی را دریافت کنند و اگر لازم بود، افراد در منزل درمان را ادامه دهند. در مرحله بعدی خدمات سرپایی را در کلینیک‌های خاص استان توسعه می‌دهیم تا خیل عظیمی از افرادی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، بیشتر به صورت سرپایی مورد مداوا قرار بگیرند.

وی با بیان این‌که بیمارستان‌های استان حاضر هستند تا تمام ظرفیت خود را در قبال درمان بیماران کرونایی اختصاص دهند، افزود: افرادی که یک سال پیش بیماری‌های مزمن داشتند، در کوتاه مدت در خانه مداوا می‌شدند اما اکنون ۵۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌های ما پر هستند. مثلا تنها در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز در حالت عادی نزدیک به ۶۰۰ نفر بیمار داریم که باید به آن‌ها خدمات ارائه بدهیم که نمی‌توان این بیماران را از بیمارستان خارج کرد.

صومی متذکر شد: لذا در حدی که بتوانیم فقط بستری‌های انتخابی را حذف می‌کنیم و تمامی ظرفیت باقی مانده را در حوزه کرونا اختصاص می‌دهیم تا بتوانیم خدمات درستی ارائه بدهیم. در شرایط افزایش یابنده در حد ۳۵۰۰ تخت را با حفظ ارائه خدمت به سایر بیماران، برای کرونایی‌ها اختصاص می‌دهیم اما اگر شرابط بدتر شود، باید به فکر بیمارستان‌های صحرایی باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: مردم بدانند که کرونا شوخی بردار نیست و هر کسی را با هر سنی گرفتار می‌کند چرا که در طول دو ماه گذشته نسبت به شش ماه قبل، متوسط سن مبتلایان پنج سال کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با آمدن واکسن، دورنمای خوبی را می‌توان ترسیم کرد. در این راستا اگر بتوانیم سه تا شش ماه آینده از جان خود محافظت کنیم، با ورود واکسن و تولید واکسن ایرانی زمینه واکسیناسیون همه مردم فراهم خواهد شد.

انتهای پیام
captcha