همایش ملی مرجعیت علمی قرآن برگزار می‌شود
کد خبر: 3963388
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
غرسبان خبر داد:

همایش ملی مرجعیت علمی قرآن برگزار می‌شود

دبیر میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از برگزاری همایش ملی مرجعیت علمی قرآن در سال 1401 و فراخوان آن در سال جاری خبر داد.

مرتضی غرسبانغرسبان، دبیر میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: فعالیت میز قرآن به دو بخش یعنی مرجعیت علمی قرآن در فرهنگ تخصصی و رفع ضعف حضور قرآن در فرهنگ عمومی تقسیم می‌شود. با توجه به مقتضای این دو مسئله، بخش نخست عمدتاً متمرکز بر تبلیغ و تولید آثار قرآنی برای مخاطب عام و عموم مردم بوده است. 

وی تصریح کرد: تا سال گذشته عمده فعالیت میز تولید محصولات قرآنی در قالب اسباب بازی‌های قرآنی مانند جورچین و آهن‌ربای قرآنی، تولیدات مناسب برای فضای مجازی و نرم‌افزارهای موبایلی بوده است و حتی برای این کار جشنواره‌هایی مانند جشنواره خلاقیت و نوآوری‌های قرآنی را در قم و اصفهان برگزار کردیم.

دبیر میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در سال جدید روند تولید محصولات متوقف و کم شده و عمدتاً سیاست میز بر معرفی تولیدات و دستاوردهای قرآنی است که تاکنون تولید شده است تا به جذابیت‌سازی قرآنی در بین مردم کمک کند. در بحث تبلیغ هم از ظرفیت بخش‌های مختلف دفتر همچنین ظرفیت مبلغان عمومی و قرآنی استفاده می‌شود و در این راستا دوره‌های معرفی دستاوردها هم برای مبلغان عمومی برگزار شده تا با آشنایی که پیدا کرده‌اند به معرفی این دستاوردها به مردم بپردازند.

وی افزود: در بخش فعالیت‌های تبلیغی، دو کتاب ایده‌ها و خلاقیت محصولات قرآنی هم تولید شده است و در کنار آن مجموعه صد داستان مرتبط با سن کودک و نوجوان تولید شده است؛ همچنین معرفی قرآن از منظر قرآن و روایات هم در قالب مسابقه برگزار می‌شود و کتابی هم تولید خواهد شد.

غرسبان با بیان اینکه بخش دوم فعالیت‌های میز، علمی، پژوهشی و آموزشی است،  اظهار کرد: در عرصه پژوهش، پژوهشکده قرآن محور کار قرار گرفته و کارگروه مرجعیت علمی ایجاد شده که تدوین منشور و سند مرجعیت قرآنی یکی از فعالیت‌های آن است، برای تدوین این سند بیش از دو سال زمان صرف شده است.

همایش ملی مرجعیت علمی قرآن

وی افزود: بحث گفتمان‌سازی هم از دیگر کارهای بخش دوم فعالیت‌های میز است که در قالب برگزاری نشست‌های علمی با حضور استادان رشته‌های مختلف و فعالان علمی قرآنی در حال اجراست که تاکنون چندین نشست آن هم برگزار شده است. همچنین همایش ملی مرجعیت علمی قرآن در دستور کار قرار دارد که سال 1401 برگزار می‌شود و فراخوان آن به زودی آغاز خواهد شد.

غرسبان تصریح کرد: مرجعیت علمی قرآن میان رشته‌ای است و پیوند میان علوم را مورد بحث قرار می‌دهد؛ استادان متخصص چهار دانش یعنی علوم سیاسی، اخلاق، فقه و کلام دعوت شده و هم اندیشی‌های مربوطه شکل گرفته است همچنین تمامی طرح‌های پژوهشی در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن هم با محوریت مرحعیت علمی در حال انجام است. 

وی افزود: در بعد آموزش فعلاً با مؤسسه آموزشی معصومیه تفاهم‌نامه‌‌ای منعقد کرده‌ایم و مقرر شده تا 4 واحد به دروس دانش‌پژوهان این مؤسسه با عنوان مرجعیت علمی قرآن افزوده شود، همچنین پایان‌نامه‌های دانش‌پژوهان را به این سمت پیش ببرند، لذا برای دانشجویان ورودی سال 99 به بعد این مسئله الزام شده است.

دبیر میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: برای سال جاری و سال‌های آینده بنا داریم تا چنین واحدها و یا دوره‌های کوتاه مدت برای دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هم طراحی شود و این دروس را بگذرانند. با دانشگاه باقرالعلوم صحبت شده است تا به عنوان دو واحد اقتضائی و یا کارگاه فشرده با عنوان پیوند قرآن و علوم انجام شود.

غرسبان اضافه کرد: مجموعه مقالات مرجعیت علمی قرآن در دستور چاپ است همچنین مجموعه مصاحبه‌هایی با استادان قرآنی انجام شده است ضمن اینکه طرح‌ها و کتبی هم در دستور کار است که از جمله شرح سند مرجعیت علمی قرآن در قالب کتابی در بیش از صد صفحه است، مرجعیت قرآن در اخلاق هم در دست چاپ است. 

نقد تفسیر معاصرانه در دستور کار

غرسبان با اشاره به فعالیت میز در عرضه کار قرآن و مستشرقان با بیان اینکه این فعالیت زیر نظر رئیس دفتر صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در این راستا آثار مستشرقان مورد بحث و بررسی صورت گرفته و نقد خواهد شد؛ طرح‌های پژوهشی هم آماده شده و به چند تن از محققان سپرده‌ایم و مقاله و کتبی هم در این راستا تولید شده است. یکی از کارهای اولویت‌دار در این زمینه بررسی و نقد کتاب تفسیر معاصرانه است که زیر نظر سیدحسین نصر نوشته شده است و در این راستا کارهایی انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha