فضیلت روزهای پایانی ماه شعبان به روایت امام رضا(ع)
کد خبر: 3963811
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰

فضیلت روزهای پایانی ماه شعبان به روایت امام رضا(ع)

مدیر حوزه علمیه شهرستان بهار به بیان فضیلت روزهای پایانی ماه شعبان از لسان امام رضا(ع) پرداخت و گفت: این ماه فرصتی برای ورود به ماه مبارک رمضان و آمادگی دل برای دریافت رحمت الهی است.

فضیلت روزهای پایانی ماه شعبان به روایت امام رضا(ع)حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر زارعی، مدیر حوزه علمیه شهرستان بهار در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: روایتی معروف از امام رضا(ع) نقل است که در این روایت امام فضیلت روزهای پایانی ماه شعبان را برای یکی از اصحابش خواجه اباصلت بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: امام در این روایت به اباصلت بیان می‌کند «برای استفاده از روزهای پایانی ماه شعبان کوتاهی نکن و فرصت‌های پایانی را به هر کاری اختصاص نده»؛ امام با این بیان تأکید دارند که برای استفاده از این زمان ارزشمند باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشی و برنامه عبادی تنها یک روال عادی و همیشگی نداشته باشد، وقت بیشتری برای دعا، استغفار و تلاوت قرآن اختصاص دهیم.

زارعی گفت: بزرگ‌ترین موانع برای عدم استفاده از ماه مبارک رمضان گناهانی است که در اثر غفلت‌ها مرتکب شده‌ایم، بنابراین با استفاده از روزهای پایانی ماه شعبان می‌توان استغفار و توبه کرد و خود را برای خداوند خالص کرده و از برکت ماه رمضان بهره برد.

مدیر حوزه علمیه شهرستان بهار تصریح کرد: در این روایت امام رضا(ع) به اباصلت سفارش می‌کنند که «نگذار امانتی به گردنت بماند» منظور امام در این مبحث فقط امانت‌های مادی نیست بلکه امانت‌های معنوی همچون مسئله «ولایت» نیز نباید بر گردن فرد باقی بماند.

زارعی ادامه داد: امام رضا(ع) در ادامه می‌فرمایند «در دلت کینه هیچ مؤمنی را نگه ندار» در روزهای پایانی ماه مبارک شعبان باید کینه و کدورت را از دل خود پاک کرد، چراکه ظرف دل ما باید آمادگی محل نزول رحمت الهی را در ایام ماه مبارک رمضان داشته باشد.

وی تصریح کرد: امام(ع) در این روایت به اباصلت سفارش می‌کنند که «در نهان و آشکار از خداوند بترس و توکلت را در امور به خداوند داشته باش» چراکه طبق فرموده پیامبر اکرم(ص)، هر کس به خداوند توکل کند برایش کافی است.

زارعی در پایان گفت: امام رضا(ع) سفارش می‌کند این دعا «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی‌ مِنْه؛ خدایا اگر در این روزهایی که از ماه شعبان گذشت و من آمرزیده نشدم در این روزهای باقی‌مانده مرا بیامرز» را در روزهای پایانی ماه شعبان بسیار بخوان تا خداوند به برکت این ماه گناهان را بیامرزد.

انتهای پیام
captcha