مسابقات قرآن «مفازا» مایه اعتبار نظام اسلامی است/ استقبال مصری‌ها
کد خبر: 3963993
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
مدیر گروه معارف شبکه الکوثر:

مسابقات قرآن «مفازا» مایه اعتبار نظام اسلامی است/ استقبال مصری‌ها

سیدعباس رضوی، مدیر گروه معارف شبکه الکوثر با بیان این که مسئولان این شبکه برای مسابقات قرآن «مفازا» اهمیت ویژه‌ای قائل هستند، گفت: ما با تمام توان برای برپایی رقابتی در خور و شایسته جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنیم؛ چرا که این مسابقات مایه اعتبار نظام در عرصه بین‌الملل است.

سیدعباس رضوی، مدیر گروه معارف شبکه الکوثر در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره چهاردهمین مسابقات تلویزیونی «ان للمتقین مفازا» که به مناسبت ماه رمضان در این شبکه در حال برگزاری است، اظهار کرد: تاکنون 13 دوره از مسابقات قرآن تلویزیونی مفازا برگزار شده است و امسال چهاردهمین دوره آن را برگزار کرد‌ه‌ایم.

وی با بیان این که مفازا تنها مسابقه بین‌المللی قرائت و تجوید تلویزیونی در جهان اسلام است، افزود: گروه سنی خاصی برای این مسابقه در نظر گرفته نشده و همین مسئله سبب شده است از همه سنین برای شرکت در این رقابت درخواست دهند، مثلاً امسال یک قاری 11 ساله برای شرکت در مسابقات درخواست داده و تلاوتش را ارسال کرده است.

رضوی با اشاره به اهتمام خاص مسئولان الکوثر به فعالیت‎های قرآنی به ویژه مسابقات مفازا اظهار کرد: قرآن عامل وحدت جهان اسلام است و همه مذاهب به قرآن احترام گذاشته و به مفاهیم قرآن اهمیت می‌دهند، به همین دلیل چنین مسابقاتی برگزار کرده‌ایم، مدیران و مسئولان شبکه الکوثر برای مسابقات مفازا اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و با تمام توان برای برپایی رقابتی در خور و شایسته جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند.

شرکت 96 قاری در مسابقات

رضوی تصریح کرد: از کشورهای مختلفی از جمله ایران، عراق، مصر، الجزایر، مراکش، اندونزی، ترکیه، بحرین، آلمان، افغانستان و فرانسه در این مسابقات شرکت می‌کنند و هر سال 230 تا 250 نفر برای شرکت در مسابقات دریافت می‌کنیم و این تلاوت‌ها ارزیابی و در نهایت 96 نفر برای شرکت در رقابت‌ها انتخاب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به شرایط شرکت در مسابقات مفازا گفت: بنا بر این شرایط هر کس که قبلاً در یک دوره از مسابقات شرکت کرده، برای چندمین بار می‌تواند در آن شرکت کند؛ اما نفرات برتر این مسابقات نمی‌توانند برای دومین‌بار در این رویداد قرآنی حضور یابند.

آماده//مسابقات قرآن «مفازا» مایه اعتبار نظام اسلامی است/ خاطره‌ای از استقبال مصری‌ها

سیدعباس رضوی درباره نحوه برگزاری مسابقات اظهار کرد: از طریق نرم‌افزار اسکایپ با شرکت‌کنندگان ارتباط تصویری گرفته می‌شود و آن‌ها به صورت زنده تلاوت و داوران نیز با ارتباط زنده در کشورهای خود بر رقابت‌ها نظارت دارند.

رضوی همچنین یادآور شد: ارتباط خیلی خوبی با آنان داریم، همچنین صفحه‌ای در اینترنت به نشانی «Mafazatv.com» برای این رقابت‌ها اختصاص داده‌ایم و در طول سال ارتباط مستمری با شرکت‌کنندگان برقرار می‌کنیم.

مدیر گروه معارف شبکه الکوثر بیان کرد: احادیث اهل بیت(ع) درباره قرآن و کلمات قصار امام علی(ع) و مقالات قرآنی، گفت‌و‌گو با داوران مسابقات در این صفحه بارگذاری شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته و اخبار مسابقات و پخش زنده رقابت‌ها نیز در این صفحه قابل مشاهده است. «Mafazatv.com» و «‌Mafaza.Alkawthartv.com» دو سایت اختصاصی مسابقات است.

دو نفر از یک کشور را در میان برترین‌ها نداریم

وی همچنین گفت: آیین‌نامه مسابقات و آیین‌نامه داوری نیز روی سایت مسابقات قرار گرفته و آیین‌نامه داوری براساس مسابقات سازمان اوقاف است که سال‌های قبل برگزار شده است و شرکت‌کنندگان و داوران می‌توانند آن را در سایت مشاهده کنند. همچنین تلاوت‌های برترین‌ها روی سایت قرار می‌گیرد و از هر کشور یک نفر برتر می‌شود و ما دو نفر از یک کشور را در میان برترین‌ها نداریم.

سیدعباس رضوی با اشاره به بازخوردهای مسابقات مفازا و میزان استقبال از این رقابت گفت: بازخوردهای خیلی خوبی از مسابقات شاهد بوده‌ایم، مثلاً از مصر تصویری دریافت کرده‌ایم که در آن چند نفر در یک مغازه مشغول دیدن رقابت‌ها از تلویزیون هستند و این تصویر مربوط به سه سال پیش است.

رضوی درباره روند تبلیغ و فراخوان رقابت‎ها اظهار کرد: فراخوان در سایت الکوثر و شبکه‌های اجتماعی و تیزر مسابقات در فیس‌بوک، تلگرام و اینستاگرام پخش شده است. مهم‌ترین مشکل، بعد مادی و هزینه است اما کمک‌های خوبی از سازمان دریافت می‌کنیم و جوایز ارزنده‌ای به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود چرا که این مسابقات مایه اعتبار جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل است.

مدیر گروه معارف الکوثر با بیان این که داورانی از 7 کشور بر مسابقات قرآن مفازا نظارت دارند، تصریح کرد: داوران در چهار گروه «مقامات و نغم»، «تجوید»، «وقف و ابتدا» و «صوت و لحن» گروه‌بندی شده‌اند و در مجموع 20 داور از کشورهای مختلفی از جمله لبنان، سودان، ایران، سوریه، مصر، عراق و اردن هستند. یک داور ایرانی که مسلط به عربی باشد نیز در استودیوی مسابقات حضور داشته و بر رقابت‌ها نظارت می‌کند.

درخشش برترین‌های مفازا در رقابت‌های بین‌المللی

وی با اشاره به درخشش نفرات برتر مفازا در رقابت‌های بین‌المللی قرآنی یادآور شد: یکی از برترین‌های مسابقات قرآن مالزی طی سال‌های اخیر از نفرات برتر مسابقات مفازا بوده‌ است و دو نفر از رتبه‌های برتر مفازا شامل «کبیر قلندرزاده» از افغانستان (رتبه اول مسابقات مفازا شبکه الکوثر در دوره ششم و هفتم) و «محمد علی قاسم» از لبنان (رتبه چهارم مفازا شبکه الکوثر در دوره هفتم) به ترتیب مقام دوم و سوم رشته قرائت تحقیق سی و هفتمین مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف کشورمان را در اسفندماه 99 کسب کردند.

سیدعباس رضوی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا روند برگزاری مفازا انتقاداتی را در پی داشته است یا خیر، اظهار کرد: انتقادها بیشتر در این زمینه است که برندگان می‌گویند چرا ما نمی‌توانیم دوباره در رقابت‌ها شرکت کنیم؛ در حالی که این مسئله به آیین‌نامه مربوط می‌شود و به این دلیل است که این فرصت را باید در اختیار کسانی قرار داد که تاکنون برنده نشده‌اند تا افرادی که سال‌های قبل در این رقابت شرکت کرده‌؛ اما مقامی کسب نکرده‌اند، برای دوره‌های جدید تلاش کرده و توانمندی‌های خود را پرورش دهند.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha