رسول اکرم(ص) کلید برکت و واسطه فیض الهی است + فیلم
کد خبر: 3964165
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
زمزمه صحیفه جان /4

رسول اکرم(ص) کلید برکت و واسطه فیض الهی است + فیلم

رسول خدا(ص) پیشوای رحمت است و رحمت الهی به واسطه پیامبر اکرم(ص) به خلق افاضه می‌شود. رحمت و جود خداوند مانند چشمه‌ای است که باید کسی آن را بکشد و به بیرون بریزد. پیامبر(ص)، امام رحمت است و هرکجا که رحمتی وجود دارد، دست پیامبر(ص) هم هست و به دیگران می‌رساند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از شاگردان آیت‌الله بهجت، در درس‌گفتارهای صحیفه سجادیه، به شرح ادعیه زبور آل محمد(ص) می‌پردازد. این جلسات در ایام ماه مبارک رمضان هر روز منتشر می‌شود. در ادامه چهارمین جلسه از این درس‌گفتار از نظر می‌گذرد؛

دعای دوم صحیفه سجادیه، در مورد صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) است که به فقرات کوتاهی از این دعا اشاره می‌کنیم؛ امام سجاد(ع)، در مورد پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «وَ صَفِيِّكَ مِنْ عِبَادِكَ»؛ پیامبر(ص) از تمام بندگان خدا برگزیده شده است. واژه گزینش در عربی با تعابیر مختلفی به کار می‌رود و «صَفی» به این معناست که یک چیزی را از میان چیزهای دیگر به صورت پاک بیرون بکشیم و از اینجا می‌فهمیم پیامبر(ص) از همه خلایق و ملائکه برتر است.

«إِمَامِ الرَّحْمَةِ»؛ یعنی رسول خدا(ص)، پیشوای رحمت است. رحمت خدا توسط پیامبر اکرم(ص) به خلق افاضه می‌شود و رحمت و وجود خداوند، مانند چشمه‌ای است که یک کسی باید این را بکشد و به بیرون بریزد. پیامبر(ص)، امام رحمت است و هرکجا که رحمتی وجود دارد، دست پیامبر(ص) هم هست و به دیگران می‌رساند. سپس فرمود: «وَ قَائِدِ الْخَيْرِ»؛ قائد به کسی می‌گویند که جلو افتاده و دیگران را می‌برد و راهبر است. پیامبر(ص) قائد خیر است و هرچه پیامبر(ص) به ما می‌گوید خودش عمل کرده و این طور نیست که فقط خیر را به دیگران نشان دهد، بلکه خودش عمل کرده و در تندیس وجودی خودش نمایان می‌کند.

در بخش دیگر فرمود «وَ مِفْتَاحِ الْبَرَكَةِ»؛ هرکجا برکت می‌خواهید، کلیدش محمد(ص) و آل محمد(ص) است. برکت یعنی خیرخیز و پُرخیر. برای نمونه، پول برکت نیست، بلکه پولی که آدم با آن کار خیر بکند برکت است و مفتاح برکت، محمد و آل محمد است. بنابراین، وقتی می‌خواهیم پیامبر(ص) را بشناسیم باید بدانیم که به عنوان وجودی پاکیزه است و هرچه گفته عمل کرده و ما را به خوبی رهنمون می‌کند. از این‌رو، دستورالعمل‌های قرآن را بخوانیم؛ دستورهایی که خداوند توسط پیامبر(ص) آورده تا با خیرها و برکات معنوی که زندگی ما را اصلاح می‌کند، آشنا شویم.

انتهای پیام
captcha