کنگره «نیایش مواهب» در سطح ملی برگزار می‌شود
کد خبر: 3965169
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
با توجه به دعای بیستم صحیفه سجادیه

کنگره «نیایش مواهب» در سطح ملی برگزار می‌شود

دبیر کنگره شعر «نیایش مواهب» گفت: کنگره «نیایش مواهب» در پنجمین دوره خود با توجه به دعای بیستم صحیفه سجادیه و در سطح ملی برگزار می‌شود.

حضور کمرنگ خدا در سروده‌ها/ کنگره «نیایش مواهب» برگزار می‌شودمحمد غفاری دبیر کنگره شعر «نیایش مواهب» در گفت‌وگو با ایکنا درباره این کنگره ادبی گفت: این کنگره با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره‌گیری شاعران از مفاهیم و مضامین ادعیه در سروده‌های خود راه‌اندازی شده و امسال پنجمین دوره آن به همت حوزه هنری قم برگزار خواهد شد.
 
وی افزود: دوره‌های گذشته به دعای ابوحمزه ثمالی، مناجات شعبانیه، دعای عرفه امام حسین (ع) و دعای افتتاح اختصاص داشت و در این دوره دعای بیستم صحیفه سجادیه با عنوان دعای «مکارم الاخلاق» مورد توجه بوده و شاعران باید شعرهای خود را در قالب مورد دلخواه و براساس این دعا بسرایند و تا 25 اردیبهشت به دبیرخانه این کنگره به آدرس  ایمیل mavahebpoem@gmail.com و یا در شبکه‌های اجتماعی ایتا و تلگرام به نشانی mavahebpoem@ ارسال کنند.
 
غفاری ادامه داد: دبیرخانه کنگره «نیایش مواهب» نمونه‌هایی از ترجمه‌های ادبی و شعرهای نیایشی را معرفی و منتشر کرده و یکسری منابع مطالعاتی و معرفتی نیز برای بهره‌گیری شاعران منتشر خواهد کرد. همچنین تبیین ویژگی‌های دعای مکارم الاخلاق از زبان روحانیون و برگزاری جلسات نقد و بررسی اشعار نیایشی پیش از برگزاری کنگره می‌تواند راهنمای شاعران باشد.
 
وی در ادامه به جریان‌ساز بودن این کنگره اشاره کرد و گفت: شعر توحیدی شامل سه دسته شعر نیایشی، ستایشی و پرستشی است که در ادبیات کهن، نمونه‌های فراوانی از آن را در دیوان شاعران دیده‌ایم و اغلب شاعران دیوان خود را با نیایش آغاز و تمام می‌کردند. اما این مسئله امروز چندان رایج نیست و اغلب شعرهای نیایشی یا سفارشی است و برای یک جلسه مداحی و ... گفته شده و چندان نگاه هنری به آن وجود ندارد. 
 
حضور کمرنگ خدا در سروده‌ها/ کنگره «نیایش مواهب» برگزار می‌شود
 
دبیر کنگره شعر «نیایش مواهب» تصریح کرد: این کنگره ادبی، تنها کنگره‌ای است که به شعرهای نیایشی می‌پردازد و تاکنون به صورت استانی برگزار می‌شد و امسال به صورت ملی و در سراسر کشور برگزار خواهد شد. نکته مهم درباره این کنگره استقبال خوب شاعران و مداحان از این برنامه است؛ زیرا واقعاً دست مداحان در رابطه با شعر نیایشی خالی است و حضور خداوند در سروده‌ها کمرنگ است. 
 
غفاری در ادامه با اشاره به جوایز این دوره از کنگره بیان کرد: به ۱۰ نفر از برگزیدگان هدیه نقدی ۱۰ میلیون ریالی اهدا خواهد شد. 
 
یادآور می‌شود؛ علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از شرح و توضیحات دعای مکارم الاخلاق و همچنین پاسخ به سوالات احتمالی می‌توانند در پیام‌رسان‌های ایتا و تلگرام به کانال ادبیات قم به نشانی adabiatqom@ مراجعه کنند.
انتهای پیام
captcha