به ارتشی بودنم افتخار می‌کنم/ سربازم از نسل دلیرانم
کد خبر: 3965369
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
گفت‌و‌گوی ایکنا با استاد براتی‌پور به مناسبت روز ارتش؛

به ارتشی بودنم افتخار می‌کنم/ سربازم از نسل دلیرانم

29 فروردین هر سال یادآور رشادت‌ها و ایثارگری‌های سربازان وطن، قهرمانان ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از کیان کشور است. در این زمینه با استاد عباس براتی‌پور گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

به ارتشی بودنم افتخار می‌کنم/ سربازم از نسل دلیرانمبه مناسبت 29 فروردین؛ روز ارتش با استاد عباس براتی‌پور، شاعر انقلاب و اهل بیت(ع) و سرهنگ‌ بازنشسته هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران که سابقه درخشانی در ابتدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس دارد؛ گفت‌وگویی کردیم.

وی 26 سال جلسات نقد و بررسی شعر را در حوزه هنری بر عهده داشته و هفت سال مسئول انجمن شعرای جانباز بوده است. در حال حاضر هم عضو هیئت مؤسس انجمن قلم ایران است. استاد براتی‌پور کتاب‌های بسیاری در زمینه‌ی شعر و ادبیات مقاومت و دفاع مقدس منتشر کرده‌ است.

عباس براتی‌پور پیرامون نقش ارتش در ابتدای انقلاب و همچنین هشت سال دفاع مقدس گفت: ارتش در ابتدای انقلاب نقش بسیار مؤثری داشت و اگر با مردم همراه نمی‌شد قطعاً انقلاب پیروزی نمی‌شد. من در بحبوحه اول انقلاب در جریان مسائل بودم که واقعاً ارتش چه رشادت‌ها و دلاوری‌هایی انجام داد و به امر حضرت امام(ره) به نفع مردم و انقلاب کنار آمد. چون به‌هرحال در آن زمان خیلی‌ها در تلاش بودند که ارتش دخالتی نداشته باشد و مقابل انقلاب بایستد. اما نه؛ ارتش با انقلاب آمد و با پیروزی انقلاب همراه شد و در مقابل همه‌ی توطئه‌هایی که در ابتدای انقلاب در شمال، جنوب، غرب و شرق کشور در جریان بود ایستادگی و مقاومت کرد. 

به ارتشی بودنم افتخار می‌کنم/ سربازم از نسل دلیرانم

وی افزود: با شروع جنگ تحمیلی که دشمن بعثی آغاز کرد ارتش از همان ابتدا در کنار مردم هشت سال از کیان میهن جانانه دفاع کرد. به‌وضوح به یاد دارم که در ابتدای جنگ برخی از افراد ارتش که بعد از انقلاب پاک‌سازی شده یا کنار رفته بودند به‌صورت داوطلب بازگشتند و می‌گفتند ما برای میهنمان آموزش دیده‌ایم و حالا بازگشتیم برای حفظ میهن و حراست از مرزها که عمری برای آن وقت گذاشتیم. بعد از آن همگی متحدالشکل، متحدالفکر و متحدالنظر برای دفاع از وطن آمدند و جانفشانی کردند.

 

شاعر کتاب الفبای عشق ادامه داد: بعد از پایان جنگ هم ارتش برای ترمیم خود و تقویت بنیه دفاعی کشور به پا خواست تا کاستی‌ها و کمبودهای ناشی از جنگ را جبران کند و ما این تلاش‌ها را امروز ملاحظه می‌کنیم که ارتش دیگر آن ارتش سابق نیست؛ ارتش مجهز به سلاح‌های پیشرفته است و امروز می‌بینیم که با اتحاد بین ارتش و سپاه به‌اتفاق هم چه پیشرفت‌هایی کردند و چه نوآوری‌هایی در سلاح، هواپیما و رادار انجام شده است. اینها خیلی مهم است و وقتی امروز به آن نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که ایران یکی از پیشرفته‌ترین ارتش‌های دنیا را دارد. بنابراین جایگاه ارتش در کشور، بسیار بسیار درخشنده‌ و عالی‌ بوده است و من به این موضوع افتخار می‌کنم.

براتی پور با اشاره به اینکه سی سال است بازنشسته شده ولی هنوز با دوستانش ارتباط دارد افزود: به دلیل اینکه من در زمینه شعر و ادبیات کار می‌کردم و کار می‌کنم ارتباطم را با ارتش و همین‌طور سپاه قطع نکردم و به‌طورکلی در خدمت اینها هستم و برای پیروزی‌ها آن‌ها کار می‌کنم و شعر می‌سرایم و رزمندگان ارتش و سپاه را تشویق می‌کنم. اینها برای مملکت چه جانفشانی‌هایی کردند و چه کارهای سترگی انجام دادند.

به ارتشی بودنم افتخار می‌کنم/ سربازم از نسل دلیرانم

صاحب کتاب ارغوانی‌ها در رابطه با فعالیت‌های ادبی و هنری در ارتش افزود: به میمنت و پیروزی انقلاب بود که ما در ارتش نویسندگان، شعرا و هنرمندانی داریم. ما در رژیم سابق واقعاً خیلی از این کارها را نمی‌توانستیم انجام بدهیم و این دریچه بروی کسانی که هنری در خودشان داشتند و نهفته بود؛ باز شد و به ظهور رساندند. مثلاً الان ما هم در سپاه و هم در ارتش؛ شعرا، نویسندگان، هنرمندان و متفکرینی داریم که من به وجود آن‌ها افتخار می‌کنم. زمانی که اوایل انقلاب در خدمت بودم، کانون شعرای ارتش را راه انداختم و کسانی که طبع شعری داشتند مراجعه می‌کردند و ضمن اینکه کارهای معمول خودمان را در ارتش انجام می‌دادیم کسانی هم که استعداد هنری داشتند مخصوصاً برای شعر، مراجعه می‌کردند و می‌دیدم که چقدر کسانی را داریم که مخصوصاً در شعر متبحّرند. البته ما قبلاً هم داشتیم؛ منتها خیلی خصوصی کار می‌کردند اما بعدتر در ارتش آمدند و امروزه چند مجموعه شعر از شعرای ارتش چاپ شده است که این خیلی خوب است.

 

استاد براتی‌پور در پایان با اشاره به این نکته که « ما به‌طورکلی، گذشته از سمت‌ها و عنوان‌ها، به تمام ارتشی‌ها سرباز میگوییم و همه سرباز هستند» شعری را با عنوان «سرباز انقلابی» تقدیم به مخاطبان ایکنا کردند:

من انقلابی مرد ایرانم
سربازم از نسل دلیرانم
عشق وطن در پیکرم جاریست
در سینه‌ام شوق فداکاریست
در حفظ آب و خاک اجدادی
سر می‌دهم گلبانگ آزادی
من پاسدار حرمت دینم
آیینه‌دار دین و آئینم
فرمان رهبر را به جان گوشم
رخت شهادت را به تن‌ پوشم
من رهرو راه شهیدانم
دشمن‌ستیزم مرد میدانم
مستضعفان را یار و همراهم
مستکباران را تیر جانکاهم
بنیان کنم آئین دونان را
تکفیریان نامسلمان را
تا جان شیرین در بدن دارم
دشمن به حال خویش نگذارم

گفت‌وگو از سجاد محمدیان

انتهای پیام
captcha