حفظ قرآن در 7 سالگی؛ ثمره همراهی‌های مادرانه
کد خبر: 3966690
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷

حفظ قرآن در 7 سالگی؛ ثمره همراهی‌های مادرانه

فرناز عباسی، اهل نیشابور، توانسته است با پیگیری‌ها و همراهی‌های مجدانه مادرش حافظ کل قرآن شود.

به گزارش ایکنا، در یکی از روزهای آخرین ماه بهار سال 90 دختری در نیشابور متولد شد که توانست در کودکی حافظ کل قرآن شود.

فرناز عباسی در چهارسالگی مدرک حفظ به روش اشاره را از مؤسسه جامعة‌القرآن گرفت و در پنج‌سالگی دوره روخوانی و روان‌خوانی قرآن را گذراند. او چندین بار در کنگره جهانی شعر خیام مقام آورد و با ورود به پیش‌دبستانی، حفظ قرآن را از ۸ آبان ۹۶ آغاز کرد و توانست کل قرآن را حفظ و تثبیت کند. ۱۲ فروردین ۹۸ روز مهمی در زندگی فرناز است؛ چراکه موفق به اتمام حفظ کل قرآن شد.

شهبانو رحمانی، مادر فرناز، می‌گوید: دخترم از پنج‌سالگی به کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی جامعة‌القرآن رفت و در مدت هفت‌ماه روخوانی و روان‌خوانی قرآن را آموخت. از شش‌سالگی حفظ را آغاز و در کمتر از یک سال و نیم کل قرآن را حفظ کرد.

هم‌اکنون فرناز به یادگیری ترجمه و تفسیر قرآن و همچنین پنجمین مقام از مقام‌های تلاوت قرآن کریم می‌پردازد، به درس‌های مدرسه نیز می‌رسد و چون جهشی درس خوانده با وجود 9 سال سن، در کلاس پنجم تحصیل می‌کند.

رحمانی در پاسخ به این سؤال که آیا حفظ قرآن در سن پایین باعث نشده که به روند کودکی‌ فرزندش لطمه بخورد؟ می‌گوید: در مقایسه با همسن و سالانش از بسیاری از آن‌ها روحیه بهتری دارد. به بازی‌هایش می‌رسد و حفظ و تثبیت را با دقت انجام می‌دهد. این‌قدر اوقات فراغت دارد که بسیاری از اوقات با علیرضا، فرزند پنج‌ساله‌ام، که حافظ چهار جزء است، تمرین می‌کند و سؤال می‌پرسد.

فرناز در منزل و کنار مادری که خودش حافظ نیست، اما توانسته حافظ قرآن تربیت کند، موفق به حفظ قرآن شده است. در این مسیر مؤسسات سلسلة‌الذهب و مشکات نیشابور به این مادر و دختر یاری رسانده‌اند، مادر می‌گوید: مدرک کارشناسی مدیریت دارم، ولی نه حافظ قرآن بودم و نه می‌توانستم از روی قرآن با تجوید بخوانم. دخترم به قرآن علاقه داشت و من نیز همراهش شدم و با هم در کلاس‌های تجوید و روخوانی شرکت می‌کردیم.

از علایق فرناز می‌پرسم و مادر می‌گوید: دخترم به مطالعه و کتابخوانی علاقه زیادی دارد و دلش می‌خواهد کتابی درباره کاربرد قرآن در عمل بنویسد، به‌ویژه حالا که ترجمه کار می‌کند و معنی‌ها را می‌خواند، بسیار به اشاره آیات توجه می‌کند. به رشته پزشکی نیز علاقه‌مند است.

آیه 35 سوره نور «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ...؛ خدا نور آسمانها و زمين است مثل نور او چون چراغدانى است كه در آن چراغى و آن چراغ در شيشه‏‌اى است...» و همچنین آیة‌الکرسی آیات آرامش‌بخشی برای فرناز هستند که اغلب اوقات تکرارشان می‌کند.

مادر، که هم‌اکنون با فرزند دیگرش مشغول تمرین حفظ است، امیدوار است که بتواند در کنار دو فرزندش حافظ قرآن شود.

فرناز عباسی تاکنون موفق به کسب رتبه اول مسابقات قرآن شهرستانی در نیشابور و رتبه دوم کشوری مسابقات جامعة‌القرآن در سال 99 شده و چون فعلاً سنش کم است، موفق به شرکت در مسابقات دانش‌آموزی نشده است. آرزوی فرناز دیدار با مقام معظم رهبری است. به گفته مادرش، او هنوز امید دارد که این اتفاق بیفتد. همچنین تبلیغ قرآن آرزوی دیگرش است و دلش می‌خواهد که در محافل‌ زیادی در ایران و خارج از کشور به اجرای برنامه بپردازد.

استاندارد نبودن رده‌های سنی تعیین‌شده برای مسابقات قرآن

مادر در ادامه سخنانش نقدی را درباره مسابقات قرآن بیان و اظهار می‌کند: از یک نظر کودک تشویق می‌شود و بیشتر تلاش می‌کند، اما رده سنی تعیین‌شده خیلی استاندارد نیست، مثلاً کودک هشت‌ساله را با نوجوان 16ساله در یک گروه جای می‌دهند. مطمئناً فرد 16 ساله از یک فرد هشت‌ساله نفس‌گیری بهتری دارد. فکر می‌کنم اگر رده‌های سنی اصلاح شود، بهتر است و هر کودک با هم‌سالانش سنجیده شود.

وی با گلایه از مسئولان می‌گوید: ای کاش مسئولان به استعدادهای قرآنی بیشتر توجه می‌کردند، به ویژه به افرادی که در شهرستان‌ها هستند. کودک حافظ قرآن در تهران و شهرستان به اندازه هم تلاش کرده‌اند و فقط موقعیت‌ها فرق می‌کند.

گزارش از لیلا شرف

انتهای پیام
captcha