بازگشت حال و هوای رمضان به مرزهای سودان و اتیوپی
کد خبر: 3968817
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶

بازگشت حال و هوای رمضان به مرزهای سودان و اتیوپی

برای نخستین بار پس از 26 سال حال و هوای رمضان به منطقه الفشقه در نوار مرزی سودان و اتیوپی بازگشته است.

به گزارش ایکنا از الجزیره پس از آنکه  اتیوپی از سال 1995 بر منطقه  حاصل‌خیز الفشقه در نوار مرزی سودان و اتیوپی تسلط یافت و در این مدت شهرک‌ها و روستاهایی در این منطقه احداث کرد، در این مدت کشاورزان اتیوپی با حمایت شبه‌نظامیان وابسته به ارتش این کشور در زمین‌های این منطقه کشاورزی می‌کردند.

اما امسال در سایه تحولات در منطقه تیگرای در اتیوپی و درگیری دولت مرکزی این کشور با جدایی‌طلبان در این ایالت، ارتش سودان توانست کنترل بیش از 90 درصد از سرزمین‌های اشغالی در مرزهای این منطقه را از شبه‌نظامیان و اشغالگران اتیوپی باز پس گیرد.  

حکومت سودان در ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرد که کشاورزان اتیوپی به حمایت شبه‌نظامیان مسلح اقدام به ایجاد 17 روستا و 8 شهرک در داخل مرزهای سودان کرده بودند.

 مبارک نور، نماینده سابق منطقه الفشقه در پارلمان سودان، ماه مبارک رمضان امسال در این منطقه را پس از بازگشت آن به آغوش وطن، استثنایی توصیف کرده است.

 ارتش سودان نیز پس از استقرار در این منطقه اقدام به تعمیر مساجد و اختصاص بودجه برای تأمین تجهیزات و وسایل لازم به منظور از سرگیری فعالیت این مساجد کرده است.

 در کنار این اقدامات، تلاش‌هایی برای ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و ارتباطی در این منطقه نیز آغاز شده است. در نتیجه این اقدامات ماه مبارک رمضان امسال با احیای مراسم اجتماعی مانند افطارهای دسته‌جمعی و همچنین مراسم اعطای بسته‌های هدیه به نیازمندان همراه شده است.

 علاوه براین، اقدامات گسترده‌ای به منظور بهره‌برداری از سدهای احداث شده بر روی دو رود مهم این منطقه صورت گرفته است. احداث مراکز پرورش ماهی و همچنین شبکه‌های آبیاری در کنار نیروگاه برق‌آبی این منطقه از جمله مهم‌ترین این اقدامات است.

انتهای پیام
captcha