روز قدس منجر به تقویت قدرت جنبش‌های مقاومت در معادلات منطقه شد
کد خبر: 3969451
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
تحلیلگر سیاسی لبنان در گفت‌وگو با ایکنا:

روز قدس منجر به تقویت قدرت جنبش‌های مقاومت در معادلات منطقه شد

ناجی امهز، با اشاره به این که غرب و استکبار جهانی در محدودکردن راهبرد ایران در معرفی آخرین جمعه ماه رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس به مرزهای ایران شکست خورد، گفت: روز قدس منجر به تقویت قدرت و تأثیر جنبش‌های مقاومت در معادلات منطقه شد.

ناجی امهز، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان و کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتوگو با ایکنا ضمن برشمردن تأثیر اعلام روز جهانی قدس بر قدرت و نفوذ جنبشهای مقاومت در معادلات منطقه تأکید کرد که غرب و استکبار جهانی و رژیم غاصب صهیونیسم در محدود کردن آخرین جمعه ماه رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس به‌عنوان راهبرد مهم جمهوری اسلامی ایران شکست خوردند.

متن کامل گفت‌وگوی ایکنا با ناجی امهز، کارشناس و تحلیلگر سیاسی لبنانی تقدیم می‌شود:

ایکنا ـ نقش اعلام روز جهانی قدس در تقویت قدرت و نفود گروههای فلسطینی، تداوم انتفاضه‌ها و عملیاتهای دلیرانه فلسطینیان در سرزمینهای اشغالی را چگونه ارزیابی میکنید؟

روز جهانی قدس، روز بزرگی است. غرب بارها اعتراف کرده که در درک راهبرد جمهوری اسلامی ایران به خطا رفته و انتظار داشته است که روز قدس که امام خمینی(ره) دعوت به آن کرده بود یک روز معمولی باشد که فقط محدود به مرزهای ایران باشد؛ اما دنیا با نور این سخنان امام راحل روشن شد و روز قدس در قلب هر شهر، کشور و فرد آزادهای در دنیا جای گرفت.

طبیعتاً با توجه به نفوذ استکبار جهانی در منطقه و گستاخی رژیم غاصب اسرائیل در ارتکاب جنایات خود، جنبشهای مقاومتی ایجاد شد که مخالف هرگونه ذلت، خواری، استعمار فکری و نژادپرستی هستند.

با پیشرفت جمهوری اسلامی ایران که قوت قلب مقاومت در همه سطوح است و حمایتهای لجستیکی آن از جنبشهای مقاومت، این جنبشها ارتقا یافتند و نقش و تأثیر آنها در معادله منطقه قویتر شد.

جنبش‌های مقاومت موفق شدند موازنههای جدیدی را ایجاد کنند که به الگوی جنگهای بزرگ نزدیک است و این امر موجب وحشت رژیم صهیونیستی شد. این رژیم از آمریکا خواست به هر شکلی اعم از تحریم، محاصره یا تهدید به جنگ با ایران برخورد کند تا ایران از کمک به مقاومت عقبنشینی کند و مواضع خود را تغییر دهد.

در برابر این واقعیت آشکاری که جغرافیای سیاسی منطقه را ترسیم میکند، در سایه روز جهانی قدس، عرب‌ها بار دیگر امیدوار شدند که میتوانند عزت، شرافت و حقوق خود را بازپس گرفته و فلسطین را آزاد کنند، به خصوص که دیدند در هر نبردی که ممکن است در منطقه رخ دهد کسی هست که حامی و پناهگاه آنها باشد؛ از همین رو با قدرت، ثبات و ارادهای شکست‌ناپذیر رو به جلو حرکت کردند و انتفاضه اخیر مسجدالاقصی نمونه برجسته آن است.

بنابراین اهداف جنبشهای مقاومت آشکار است و قطبنمای آنها آزادی فلسطین و شکست رژیم اشغالگر اسرئیل است و آنچه که امروز از تغییر لحن برخی رژیمهای مرتجع عربی و تلاش آنها برای نزدیکی به ایران میشنویم ناشی از شکست آنها در هدف گرفتن ایران است و همچنین به دلیل اینکه متوجه شدند که مردم منطقه راضی به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به هیچ شکل آن نیستند.

به واقع توصیف ابعاد مثبت روز جهانی قدس را در همه سطوح و میزان تأثیر آن بر ناخودآگاه مردم عرب که تقریباً به شکست عادت کردهاند، میتوان در چندین کتاب نوشت.

ایران یک مدل راهبردی واقعی را ارائه کرد که اگرچه دراز مدت بود، اما هم اکنون در حال به ثمر نشستن است و از همین روست که کشورها همواره در پی راضی کردن جمهوری اسلامی ایران هستند، چون به یک نتیجه واحد رسیدهاند، اینکه در هیچ معادله منطقهای و همچنین بین‌المللی نمی‌توان از ایران گذشت.

ایکنا: اقدامات جایگزین راهپیمایی روز جهانی قدس در شرایط شیوع کرونا چه می‌تواند باشد؟

متأسفانه برخی کشورهای عربی و اسلامی هنوز در استفاده از تکنولوژیهای قرن 21 ضعیف هستند، اما برخی نخبگان با امکانات موجود از نظر تکنولوژی شروع به کارهایی برای ارتقای سطح شعور افکار عمومی کردهاند، اما تنها راه این است که شبکههای اجتماعی خطر رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از آن را به شیوههای جدید شرح دهند؛ به گونهای که به شکل نوشتهها یا ویدئوهای طولانی نباشد، بلکه به اشکال هنری کوتاه و هماهنگ، حمایت خود را از آرمان فلسطین اعلام کنند.

در کنار آن برگزاری وبینارهایی با مشارکت جوانان و ارائه شعر، موسیقی و حتی نقاشی در آن در حمایت از آرمان فلسطین نیز از جمله راه‌کارهاست.

امام خامنهای در سخنرانیهای خود راه‌کارهای بسیاری برای حفظ سنتها و ارزشهای اسلامی در عین بهرهمندی از انقلاب دیجیتال و تبادل اطلاعات ارائه کرده است که تأثیر زیادی در جامعه ایرانی داشته و موجب پیشرفت در همه زمینهها شده علاوه بر اینکه در ایران یک دموکراسی عادلانه و آزادی واقعی وجود دارد و دنیا شاهد است که جمهوری اسلامی ایران چگونه با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی در کنار فعالیت گسترده گروههای سیاسی دموکراسی را پیاده میکند.

روز قدس منجر به تقویت قدرت جنبش‌های مقاومت در معادلات منطقه شد

در ابتدای این مسیر انتشار مواعظ و توصیه‌های امام خامنهای برای جوانان عرب و تشویق آن‌ها برای اجرای نقش سیاسی و اجتماعی و انتخاب نمایندگان خود در جهان عرب کافی است تا مقدمه ایجاد یک انقلاب بزرگ علیه استکبار جهانی و رژیمهای مزدور عربی باشد.

اینجاست که یک جنبش آزادیخواهی کلید خواهد خورد که هم محرومیت و هم اسراف و هدر رفتن ثروتهای ملت‌های عربی را رد میکند که موجب هیچ پیشرفتی در صنعت، علم یا پزشکی برای کشورهایشان نشده است.

از پیگیری برخی مطالب منتشرشده این گونه استنباط می‌شود که نسل عرب نوظهور به جمهوری اسلامی ایران که در حال پیشرفت در همه سطوح است، با شگفتی مینگرد؛ در شرایطی که اغلب کشورهای عربی دچار فرسایش هستند بدون اینکه چیزی را به دست آورند، به دلیل اینکه رهبران این کشورها دستورالعملهای آمریکا را پیاده میکنند.

این قضیه به کار زیادی نیاز ندارد، بلکه باید یک جنبش تولیدی رسانه‌‍ای مؤثر ایجاد شود، به خصوص که جنایات صهیونیستها و ظلم آمریکا خودش در بیدار کردن ملتها نقش داشته است؛ بنابراین فقط ارائه یک طرح در این زمینه کافی است؛ به گونهای که ظرف یک سال یا بیشتر متوجه میشویم که ملتها شیوه کار خود را در این زمینه توسعه خواهند داد، حتی در کشورهایی که سرسپرده آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند. البته کار را باید با موضع‌گیریها و ایراد سخنان در رد عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر و مقابله با استکبار و تحریم کالاهای آمریکایی و صهیونیستی آغاز کنند، آن زمان همه جامعه عربی هم همراه با مقاومت جمهوری اسلامی در ایران بیدار میشوند.

ایکنا ـ تأثیر عادی‌سازی روابط میان برخی رژیم‌های عربی با اسرائیل بر روز جهانی قدس امسال چه می‌تواند باشد؟

آمریکا نتوانست قضیه عادیسازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی را به عنوان تنها راه ورود به صلح در منطقه جا اندازد. رژیمهای عربی متوجه شدند برگزاری کنفرانسها با حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی در کشورهایشان یا فروش کالاهای اسرائیلی در این کشورها هیچ دستاوردی برای مردمشان نداشته است و بالعکس هر چقدر که حاکمان مرتجع عرب به سمت اسرائیل رفتند، ظلم این رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین بیشتر شد و مردم فلسطین به شکلی خودجوش علیه رژیم اسرائیل دست به انتفاضه زدند، حتی اگر درست دقت کنیم، انتفاضه خودجوش فلسطین با روز جهانی قدس همزمان شده است.

گویی آنها برای این روز بزرگ آماده میشوند و در برابر این تحول بزرگ، معامله قرن سرنگون شده و توطئه عاد‌ی‌سازی روابط با اسرائیل دفن شده است. به نظر من کسانی که به سمت سازش شتافتند امروز در برابر یک مشکل موجودیتی قرار دارند؛ به خصوص که صدای فلسطینیها آبروی همه آنها را برده است و سخنان ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در برابر رسانهها که آمریکا و این رژیمهای سازشگر عربی را سرزنش کرد، گواه بر شکست عادیسازی است.

بنابراین یک نهضت و انتفاضه مردمی در فلسطین وجود دارد که حتی فلسطینیها را که به رابطه با رژیم صهیونیستی ادامه میدهند، مجازات خواهد کرد، همچنان که اسرائیل خودش گفت که همه رهبرانی که با آن سازش کردهاند، نماینده ملتهای عربی نیستند.

روز قدس منجر به تقویت قدرت جنبش‌های مقاومت در معادلات منطقه شد

بنابراین گمان نمیکنم که مسئله سازش تأثیر منفی بر روز قدس داشته باشد، بلکه شاهد تظاهرات گسترده و بلندشدن صداها و مشتهای گره کرده علیه آمریکاییها و صهیونیستها و حامیان آنها در روز جهانی قدس خواهیم بود و به اعتقاد من تظاهرات امسال حتی در مغرب عربی هم قوی و گسترده خواهد بود.

ایکنا ـ برخی از کاربران شبکههای اجتماعی تأکید کردهاند که شعار آنها در روز جهانی قدس سال 2021 «مردم علیه عاد‌ی‌سازی» است. تحلیل شما درباره انتخاب این شعار چیست؟

امروز مردم در حال بیدار و آگاه شدن و رژیمهای سرسپرده در حال سقوط هستند. همه نشانه‌ها مؤید این رویکرد است، به خصوص که نسل جوان صبرش به سر آمده و هم اکنون زمان انتفاضه بزرگ فرارسیده است و همچنین زمان هم مناسب است تا قبل از اینکه نظام جهانی قواعد خود را در منطقه غرب آسیا تثبیت کند که آن زمان تغییر دشوار میشود.

جمهوری اسلامی ایران، منطقه را به سمت آزادی از استکبار آمریکا راهبری میکند و همه شرایط برای حرکت ملتها علیه سازش آماده است.

ایکنا ـ آیا تحولات قدس اعم از موانع آهنی نظامیان صهیونیستی برای جلوگیری از ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی و کارشکنی رژیم صهیونیستی در برگزاری انتخابات در قدس میتواند بر فعالیتهای روز جهانی قدس امسال تأثیرگذار باشد؟

در واقع رژیم صهیونیستی در یک بحران سیاسی موجودیتی به سر میبرد و برتری نظامی آن در منطقه از زمان آزادی جنوب لبنان در سال 2000 و شکست این رژیم در جنگ 33 روزه سال 2006 علیه لبنان به تدریج کم و کمتر شد علاوه بر اینکه تکفیریهایی هم که به آنها برای ایجاد یک منطقه ناآرام و سراسر هرج و مرج اتکا کرده بودند، شکست خوردند. در یمن نیز ائتلاف آمریکایی، سعودی و اماراتی در برابر رزمندگان ارتش و کمیتههای مردمی و جنبش انصارالله شکست خورد و در شورای همکاری خلیج فارس نیز مکرشان به خودشان بازگشت.

در مقابل قدرت حزب‌الله در مرزهای شمالی فلسطین زیاد شده است و از سامانههای موشکی مؤثر با فناوری بسیار بالا در هدفگیری برخوردار است و در داخل سرزمینهای فلسطین نیز گروههای مقامت با پیشرفت نظامی قابل ملاحظه‌ای همراه بودهاند.

در برابر همه این چالش‌هایی که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است، این رژیم با بحران سیاسی نیز مواجه شده، به طوری که اگر نتانیاهو از نظر سیاسی سقوط کند در حالی که جایگزینی برای او نیست، این یعنی خلأ بزرگی به وجود میآید از همین رو لابی صهیونیسم جهانی هر بار تلاش میکند با برگزاری انتخابات زودهنگام حضور نتانیاهو را تمدید کند به انتظار اینکه یک اتفاق جهانی یا منطقهای رخ دهد که موازنهها را به نفع اسرائیل عوض کند و اینجاست که باز تکرار میکنیم اگر دشمن صهیونیستی دست به یک ماجراجویی نظامی بزند، برای این رژیم و ژنرالهای آن دردسرساز خواهد شد.

روز قدس منجر به تقویت قدرت جنبش‌های مقاومت در معادلات منطقه شد

حوادث امروز قدس و تروریسم اسرائیل علیه ملت بی‌پناه فلسطین نیز در همین راستاست که به شهرکنشینان القا شود که شرایط اجازه هیچ تغییر سیاسی یا حتی پیگرد نتانیاهو به اتهام فساد را نمیدهد.

آخرین چیزی که رژیم صهیونیستی به آن امید بسته بود کودتا در اردن و ایجاد هرج و مرج بیشتر در منطقه بود که با شکست این کودتا و همچنین با انتفاضه فلسطینیها در قدس میتوانیم بگوییم که روز جهانی قدس این بار به تمام معنای کلمه روزی تاریخی خواهد بود.

ایکنا ـ مواضع ایران و رشادت‌های سردار سلیمانی در حمایت از آرمان فلسطین و جنبش‌های مقاومت فلسطینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خداوند شهید سلیمانی را رحمت کند که دنیا به قدرت بالای او در مدیریت نبردها و کسب پیروزی، شکست تروریسم و ناکام گذاشتن نقشه آمریکا اعتراف داشت و از همین رو آمریکا با همه توان خود برای ترور آن مستقیماً ورود کرد.

در کنار آن شهید فخری‌زاده، دانشمند هستهای ایران هم نمونهای از شخصیتهای برجسته جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت است. ایران نخبگان علمی و نظامی زیادی دارد که آن را به یک قدرت اصلی در منطقه و چه‌بسا قویترین قدرت در منطقه مبدل کرده است؛ اما خون این شهدای جمهوری اسلامی ایران هدر نرفته و  بلکه قبله همه آزادگان دنیا شده است.

در برابر قدرت روز افزون ایران، جنبشهای مقاومت هم قدرت و صلابت بیشتر پیدا کردند؛ یعنی آموزههای انقلاب اسلامی در ایران الگویی برای آزادگان و نیروهای شریف مقاومت است.

جمهوری اسلامی ایران معادلات را تغییر داده و خطوط سیاسی و نظامی نبرد را ترسیم کرده است و امور به نفع آن و متحدانش پیش میرود و در مقابل محور استکبار جهانی با افول بزرگی روبه‌رو بوده است.

ظرف دو ماه آینده ثابت خواهد شد که دنیا در برابر قدرتی است که نمیتوان از آن عبور کند و نام این دوران جدید، دوران انقلاب اسلامی در ایران است؛ زیرا این ایران است که شروط خود را اعمال میکند چه رئیس‌جمهور آمریکا با آن موافقت کند و چه مخالفت کند.

استکبار جهانی هیچ راه‌حلی ندارد یا اینکه شکست در برابر جمهوری اسلامی را بپذیرد یا به سمت جنگی برود که در آن شکست خواهد خورد، همان گونه که در محاصره اقتصادی و تحریم ایران شکست خورد.

انتهای پیام
captcha