هزینه پشتیبانی سایت نمایشگاه مجازی قرآن چقدر است
کد خبر: 3970136
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
یاسر ساجدی بیان کرد:

هزینه پشتیبانی سایت نمایشگاه مجازی قرآن چقدر است

مدیر فناوری اطلاعات نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با تشریح موارد هزینه‌‌ای پشتیبانی سایت نمایشگاه مجازی قرآن گفت: برای امنیت سامانه، حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان و همچنین در مجموع روزانه 120 میلیون تومان هزینه می‌شود.

هزینه نگهداری سایت نمایشگاه مجازی قرآن چقدر است / 14 میلیون صفحه بازدید

یاسر ساجدی، مدیر فناوری اطلاعات نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره سایت نمایشگاه و میزان بازدید آن گفت: تا ساعت 24 جمعه 17 اردیبهشت‌‌ماه حدود 247 هزار کاربر به سامانه مراجعه کرده و این آمار بر اساس تعداد آی‌ پی‌ها است و شاید تعداد کاربر بیشتر از این باشد، چرا که ممکن است یک خانواده از یک آی‌ پی استفاده کند. این تعداد کاربر حدود 14 میلیون و 753 هزار صفحه را باز کرده‌اند و نزدیک به 500 گیگ ترافیک دیتایی بوده که از روی سایت به کاربران ارسال شده است.

وی درباره روزهایی که سایت بیشترین و کمترین آمار بازدید را داشته است،‌ افزود: بیشترین میزان بازدید در روز یازدهم اردیبهشت‌ و همزمان با افتتاحیه نمایشگاه بود که حدود 90 هزار کاربر داشت. همچنین چهارشنبه، 15 اردیبهشت‌ و همزمان با اعلام فعال شدن بن‌های خرید از نمایشگاه، اوج دیگری را شاهد بودیم که به بیش از 75 هزار کاربر رسید. کمترین تعداد مراجعه‌کننده به سایت نیز مربوط به سه‌شنبه، 14 اردیبهشت‌ بود که 26 هزار بازدیدکننده داشت.

هزینه‌ پشتیبانی سایت نمایشگاه قرآن 

ساجدی در مورد هزینه‌ پشتیبانی سایت نمایشگاه قرآن کریم گفت: برای پشتیبانی سرورها، نرم‌افزار، طراحی، اجرای سامانه، «کال سنتر» که باید پاسخگوی مخاطب باشد، همچنین امنیت سامانه، حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه شده است. در واقع برای سایت روزانه 120 میلیون تومان هزینه می‌شود.

وی به تشریح برخی چالش‌‌های نگهداری این سایت پرداخت و افزود: سعی شده است همان نگاهی که در نمایشگاه فیزیکی قرآن وجود دارد در نمایشگاه مجازی نیز وجود داشته باشد؛ یعنی با تکیه بر توانمندی و ظرفیت بخش مردمی سامانه‌ای را راه‌اندازی کنیم تا مخاطب بتواند از این محتواها و خدمات به صورت شایسته بهره‌مند شود. در گام اول همه مجموعه‌هایی را که در بخش مردمی و تا حدودی در بخش دولتی در حال ارائه خدمت هستند، شناسایی و خدماتشان را در سامانه معرفی کردیم.

مدیر فناوری اطلاعات نمایشگاه مجازی قرآن کریم با تأکید بر اینکه این فعالیت‌ها دو اتفاق را رقم زده است، بیان کرد:‌ اتفاق اول این است که با همه این مجموعه‌ها تعامل و ارتباط برقرار کرده‌ایم و یک تهاتر را رقم زده‌ایم که قطعاً هر مؤسسه مردمی یا دولتی توان انجام آن را ندارد. با مجموعه‌های مختلفی که پلتفرم‌هایی را برای ارائه محتوا در فضای مجازی دارند، گفت‌وگو شده است تا سرویسی را به مخاطبان نمایشگاه ارائه دهند.

وی با ذکر اینکه فعالیت نمایشگاه مجازی قرآن کریم شکل دادن یک هاب محتوایی است، گفت: در نمایشگاه مجازی قرآن کریم، صاحب محتوا نیستیم، اما از طریق یک هاب همه خدمت‌ها و محتواهای قرآنی را در اختیار مخاطب می‌‌گذاریم و ‌بزرگ‌ترین چالش، تعداد مخاطب و کاربری است که مراجعه و این امر مدیریت سرورها و سامانه‌ها را سخت می‌کند. در این بخش از ظرفیت معاونت فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و‌ مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات کمک گرفته‌ایم تا سامانه با کیفیتی در اختیار مخاطب گذاشته شود.

چالش‌های سایت 

ساجدی بیان کرد: سرورهای متعددی از طریق سامانه «ابر آروان» تدارک دیده شده است و محتوای سامانه از این طریق کَش می‌شود و مخاطب وقتی می‌خواهد از این سامانه استفاده کند و نفرات اول دیتا را دریافت می‌کنند، اما در دفعات بعد دیگر لازم نیست بازدید به سمت سرورها برود. این بازدید به سمت سرورهای کَش اَبر آروان می‌رود تا به مشکل تمام شدن سایت برخورد نکنیم. در حال حاضر با حجم چند برابر یوزر و میزان بازدید چند 10 برابری مشکلی برای سایت نخواهیم داشت. همچنین بحث امنیت سامانه را با همکاران مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات پیش برده‌ایم تا برای هک شدن نگرانی وجود نداشته باشد. سرورها و سرویس‌های بخش فروش مستقل از بخش محتوایی است تا حداکثر کیفیت به مخاطب ارائه شود.

وی افزود: شاید بالا آوردن یک سایت کار سختی نباشد، اما تصور کنید زمانی که سایت نمایشگاه کتاب تهران راه‌اندازی شد، به مدت یک روز و نیم پاسخگوی تعداد کاربر مراجعه‌کننده نبود. طبیعتاً در آن زمان سایت، کاربردی برای مخاطب نداشت، چون از دسترس خارج شده بود. لذا باید تلاش شود تا سایت تعریف‌شده در دسترس مخاطب قرار بگیرد. الان برای اینکه سایت نمایشگاه قرآن بالا بیاید، در بخش مدیریت سرور،‌ پشتیبانی سرور، هماهنگی با سرویس‌دهنده‌ها و ... بیشتر از 10 نیروی فنی 24 ساعته مستقرند. یعنی 10 نفر تمام‌وقت در حال فعالیت هستند تا سایت در بحث امنیتی و تعداد کاربر مراجعه‌کننده با مشکل مواجه نشود. ضمن اینکه حجم دیتای آن باعث افت سرعت و کیفیت میزان کار نشود و اینها شبانه‌روز بررسی می‌شود.

ساجدی در پایان به مرکز کال‌سنتر نمایشگاه مجازی قرآن کریم نیز اشاره کرد و گفت:‌ حدود 10 نفر در این بخش مستقر و در حال پاسخگویی هستند.

انتهای پیام
captcha