تربیت قرآنی؛ گامی در مسیر قرآن‌‌باوری
کد خبر: 3970156
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱
اگر من مسئول بودم/ 1

تربیت قرآنی؛ گامی در مسیر قرآن‌‌باوری

مسئول دارالقرآن شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی اظهار کرد: تربیت قرآنی هدفی فراتر از تربیت قاری و حافظ دارد و علاوه بر اینکه آموزش قرائت، حفظ و حتی مفاهیم قرآن را در دل خود جای داده است زمینه قرآن‌‌باوری در افراد را فراهم می‌کند.

ربیعی

انعکاس اخبار قرآنی از سوی مسئولان و متولیان امر قرآن در ادارات آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه انجام می‌شود و گاه جامعه قرآنی از روند فعالیت آنان گلایه دارند. ایکنای استان مرکزی، این بار تریبون را در اختیار جامعه قرآنی قرار داده است تا بگویند اگر مدیر قرآنی یکی از دستگاه‌های متولی قرآن بودند چه می‌کردند؟ امید است با انجام این گفت‌وگوها آسیب‌شناسی نیز صورت گیرد و در نهایت مطالب جمع‌بندی و دسته‌بندی شده جهت رسیدن به نتیجه مطلوب در اختیار رؤسای ادارات قرآنی استان قرار گیرد.

محمدکاظم ربیعی، مسئول دارالقرآن شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی، در خصوص طرح پیشنهادی به خبرنگار ایکنا، گفت: فعالیت‌های قرآنی 42 سال اخیر نسبت به زمان قبل از انقلاب قابل قیاس نیست و اقدامات بسیار خوبی در حوزه گسترش فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته است، اما قطعاً این فعالیت‌ها کافی نیست و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید همه در کنار هم باشیم. متولیان امر قرآن برنامه‌هایی را فراخور دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌ها انجام می‌دهند که قابل تقدیر است، ولی در کنار برنامه‌های ابلاغی باید خلاقیت داشته باشیم و از نوآوری و خلق ایده‌های مناسب غافل نباشیم.

وی تصریح کرد: در گام اول فعالیت‌های قرآنی از دو بُعد عمومی و تخصصی باید بررسی شوند. یکی از مهم‌ترین ابعاد فعالیت‌های قرآنی بعد عمومی و ورود مفاهیم قرآنی به زندگی مردم بوده و لازمه آن این است برای انس عمومی مردم با قرآن، تدبر و عمل به آموزه‌های الهی تدابیری کارشناسانه‌تر اتخاذ شود.

ربیعی لازمه گسترش فرهنگ قرآنی را ورود قرآن به قلب و ذهن عموم مردم دانست و تصریح کرد: با زیباسازی درگاه‌های ورودی قرآن، نظیر محافل انس با قرآن، مسابقات و... بخش بصری آن تأمین شده است و قرآن به قلب انسان‌ها رسوخ پیدا می‌کند.

این فعال قرآنی ضرورت توجه به روز کردن محافل و مسابقات قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: بدون شک نیاز نوجوان و جوان امروز با دهه 60 و 70 کاملاً متفاوت است و نمی‌توان نسخه آن سال‌ها را برای نوجوان و جوانان فعلی تجویز کرد. از این رو برنامه‌ریزی‌ها باید مطابق با ذائقه نسل جوان باشد.

وی استفاده از بستر رسانه و فضای مجازی در کنار فضای حقیقی را در رشد و توسعه فرهنگ عمومی قرآن مؤثر دانست و اظهار کرد: تقدیر از قهرمانان قرآنی و معرفی آنان به نحو مطلوب می‌تواند برای نسل جوان و نوجوان ایجاد انگیزه کند. البته که این اقدامات تا حدی انجام می‌شود، اما باید با خلاقیت و نوآوری همراه باشد.

ربیعی در تشریح ابعاد تأثیرگذار در ذهن افراد، بیان کرد: نهادینه کردن معارف و مفاهیم قرآن بر اذهان تأثیر می‌گذارد و برای انجام این اقدام باید محتواهای قرآنی را به صورت کاربردی، به روز و جذاب ارائه داد تا مفاهیم پاسخگوی نیاز روز مردم باشد.

وی تأکید کرد: استفاده از کارشناسان رسانه، جامعه‌شناسی، روانشناسی، هنر، ادبیات، کودک و نوجوان، خانواده و... در کنار کارشناسان قرآنی به تولید محتوای مناسب ویژه جامعه هدف بسیار کمک‌کننده است، اما مهم‌ترین کار در بخش عمومی، روی آوردن به مقوله بسیار مهم و حیاتی همچون تربیت قرآنی است. تربیت قرآنی باید جنبه عمومی پیدا کند.

ربیعی ادامه داد: تربیت قرآنی هدفی فراتر از تربیت قاری و حافظ دارد و علاوه بر اینکه آموزش قرائت، حفظ و حتی مفاهیم قرآن را در دل خود جای داده است زمینه قرآن باوری در افراد را فراهم و باعث می‌شود افراد به عنوان یک نیروی تراز انقلاب، در مسیر خدمت به دین، جامعه و مردم به شکل مطلوب و اثرگذار انجام وظیفه کرده و این شاخصه‌ها را نسل به نسل ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه هدف نزول قرآن، قاری‌پروری و تربیت حافظ نیست، اظهار کرد: هدف از تربیت قرآنی عموم جامعه، تشکیل جامعه قرآنی است که می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری حکومت جهانی توحیدی باشد. هریک از مردم در تشکیل جامعه قرآنی سهم داشته و موظف هستند به تکالیف خود عمل کنند.

ربیعی در پایان اظهار کرد: در بُعد تخصصی باید ساز و کار مشخص‌تری برای تربیت حافظ و قاری قرآن تدوین و از تشتت جلوگیری شود. رهبر معظم انقلاب در حوزه قرآن و پرداختن به اموری همچون تربیت 10 میلیون حافظ قرآن فرمایشاتی دارند که برای ما حجت است و برای تحقق این مهم برنامه‌ها باید کاربردی باشد که از آن جمله می‌توان به استفاده از تجربیات اساتید بزرگ کشوری، راه‌اندازی و تقویت جلسات عمومی و خانگی قرآن، آسیب‌شناسی برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha