عملکرد بد طلاب؛ مایه تخریب اسلام / گناه غیبت بیشتر از کم‌حجابی است
کد خبر: 3970167
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
حجت‌الاسلام سعیدیان:

عملکرد بد طلاب؛ مایه تخریب اسلام / گناه غیبت بیشتر از کم‌حجابی است

یکی از وعاظ و سخنرانان مذهبی در برنامه هیئت‌آنلاین از اهمیت نحوه صحبت و تعامل طلبه‌ها با مردم سخن گفت و بیان کرد: عملکرد بد طلاب مایه تخریب اسلام است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، میهمان نوزدهمین برنامه هیئت‌آنلاین که با اجرای مصطفی صابر خراسانی همراه بود، حجت‌الاسلام علی سعیدیان، یکی از سخنرانان جوان کشور بود که طی سخنانی در این برنامه اظهار کرد: ادبیات کلامی روحانیون حتی در فیلم‌ها و سریال‌های ما طوری ترسیم شده که حتی در خانه هم محاوره‌ای نیست. روحانی امروز که دیگر «سلام‌ علیکم»، «صبحکم الله بالخیر!» نمی‌گوید. شاید بزرگان و علمای قدیم ما مطابق با فضای حاکم بر زمان خود با ادبیات زمانه‌شان آن طور حرف می‌زدند کتابی و سنگین! اما الان شرایط خیلی فرق می‌کند. هر پیامبری به زبان و فرهنگ قوم خود مبعوث شده‌است. ما توقع نداریم مراجع تقلید مثل مردم حرف بزنند، اما ادبیات طلبه‌ها باید ادبیات مردم باشد تا مردم با آن‌ها راحت‌تر انس بگیرند.

وی با بیان‌اینکه رنج بزرگ من این است که شیعیان امیرالمؤمنین(ع) در تأمین حداقل‌های زندگی مشکل دارند افزود: گاهی می‌گویم باید از این درد بمیرم. من آقازاده نیستم. پدرم شاگرد کفاش بود. شب که به خانه می‌آمد، به خاطر سنگینی کار، تا صبح ناله می‌کرد. برای همین درد مردم را حس می‌کنم. من بچه سرآسیاب دولاب در تهران از محله‌های قدیمی و اصیل تهران هستم. معضل ما این است که برخی مسئولان خودشان خرید نمی‌روند و برای‌شان خرید می‌کنند. اما مگر اهل‌بیت(ع) این‌طور بودند؟ مگر خود امام(ع) به قصابی نمی‌رفت و نمی‌گفت انصاف را بیشتر رعایت کند. من تا به حال ندیده‌ام از مدیران رده بالا در صف مرغ باشند. یکی مثل امام‌جمعه تبریز آقای آل‌هاشم استثناست و باید الگویی برای همه مدیرها باشد. ان‌شاءالله امام‌جمعه‌های تهران و مشهد و شهرهای دیگر و بقیه مسئولین نیز به میان مردم بیایند. چه کسی برای ما مرغ می‌گیرد؟!

خجالت‌زده مردم هستم

این سخنران بیان کرد: نمی‌توانم بگویم با فیلترینگ موافقم. قرار بود با فیلترینگ اذهان جوان‌مان را از آلودگی‌ها دور کنیم. آیا این‌طور شده‌است؟ الان وقتی با فیلترشکن وارد اینترنت می‌شود، اول عکسی را می‌بیند که شاید اگر فیلترشکن نداشت، آن را نمی‌دید. من با فیلترینگ مغز جوانان موافقم. بگذاریم حرف بزنند و سوال بپرسند. راه را باز بگذاریم. وقتی ذهن با مطالب عقیدتی و اخلاقی فیلتر شد، دیگر هیچ خطایی از آن‌ها سر نمی‌زند.

سعیدیان اظهار کرد: فرصت برای دیدار مداحان با مقام معظم رهبری هست، اما خوب است دفتر رهبری در فکر برگزاری دیدار سخنرانان و و عاظ نیز باشد. خیلی دوست دارم محضر مقام معظم رهبری را درک کنم و گفت‌وگویی با ایشان داشته‌باشم.

وی اضافه کرد: مواقعی که خرید می‌روم، خجالت می‌کشم. نه از این‌که روحانی هستم، از این‌که نمی‌توانم برای مردم مفید باشم. مردم از ما توقع دارند و ما را مؤثر می‌دانند. همین‌که ما را چه خوب یا بد مؤثر می‌دانند، یعنی این‌که ما نقش داریم. از این خجالت می‌کشم که نمی‌توانم برای مردم کاری بکنم. مردم هم ما را درک می‌کنند. ما درون مردم زندگی می‌کنیم. خانه من در میدان شهداست و اجاره‌ای است. همان کرایه‌ای را می‌دهم که بقیه می‌دهند و اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست.

وی افزود: بیشترین سوالی که جوانان از من می‌پرسند، این است که چه زمانی اوضاع درست می‌شود. جواب این سوال معلوم نیست. اما موقعی که ما در این کشور مسلمان داشته‌باشیم، اوضاع درست می‌شود. نمی‌خواهم شعار بدهم، اما مسلمان یعنی علی‌بن‌ابیطالب(ع). این نباید شعار باشد.

رهبری مظلوم است

این واعظ ادامه داد: از نظرسنجی از داخل ماشین، نبودن مسئولان در بین مردم و عمل نشدن به وعده‌ها خسته شدیم. مردم ما مردم خوبی هستند و اگر کسی را ببینند که برایشان کار می‌کند، مثل پروانه دورش می‌گردند. باید مدیر و وزیر به میان مردم بروند و حداقل حرف مردم را بشنوند. نه این‌که بگویند خبرها به ما می‌رسد! دیدار چهره‌به‌چهره با مردم خیلی مهم است، حتی اگر با مسئولان برخورد کنند. شاید مسئولان با این برخورد از عمق ماجرا باخبر شوند. چون ترس از ترور مقام معظم رهبری وجود دارد، محافظت از ایشان ایرادی ندارد. اما بقیه چطور؟ بودن برخی از وزرا و مسئولین بیشتر به سود دشمن است. کسی نمی‌خواهد این‌ها را ترور کند، نگران نباشند. اگر آن‌ها را بکشند، خیلی هم به نظام و مملکت لطمه نمی‌خورد. در نهایت، شهید می‌شوند و شهادت یک ارزش است. پس می‌توانند سرزده به میان مردم بیایند. مگر آقای رئیسی این کارها را نمی‌کند؟

وی افزود: اگر مردم را از برخی مسئولین بگیرید، چیزی نیستند. بیایید مردم را برای خود داشته باشید. اگر خدا را هم در نظر نمی‌گیرید، خودتان را در نظر بگیرید. مقام معظم رهبری فرمودند جوان‌گرایی کنید. برخی از آقایان سال‌هاست مسئولیت دارند. بروند کنار و بگذارند راه برای جوانان باز شود. به حرف رهبری گوش بدهید و شعار ندهید که «از تو به یک اشارت، از ما به سر دویدن!» این شعار را باید کجای زندگی شما ببینیم؟ در مدل زندگی بچه‌هایتان؟ در خانه‌تان؟ آقا می‌گوید جوان‌گرایی! ایشان که نباید همه کارها را انجام بدهند. کار اجرایی دست عده‌ای دیگری است. کاری بکنید که ما بدانیم تابع محض ولایت‌فقیه هستید! من وقتی می‌گویم این سید مظلوم است؛ بعضی می‌گویند چرا می‌گویی؟ چون این‌ چیزها را می‌بینم.

گناه کم‌حجابی کمتر از غیبت است

سعیدیان تأکید کرد: حجاب فقط چادر نیست. عرف زمان پیامبر با الان فرق می‌کرد. آن زمان همه چادر سر نمی‌کردند. آن‌هایی که سن بالایی داشتند، بی‌حجاب بودند. ما در فقه هم این را داریم. البته رعایت قانون، بحث دیگری است. هم چادر و هم مانتو وروسری یا مقنعه؛ حجاب است. حجاب مطلوب من، چادر است اما شرع این را نمی‌گوید.

وی افزود: گناه غیبت بیشتر از کم‌حجابی است. من یک‌بار در سیما کلمه کم حجاب را به کار بردم، گفتند چرا بدحجاب را بکار نبردی؟ خود این کلمه بدحجاب، بار منفی دارد. آبروی مردم را بردن، هیچ‌وقت قابل‌مقایسه با این خطا نیست.

سعیدیان همچنین ادامه داد: خیلی از مردم که حرف‌های تندی می‌زنند، از ناراحتی است. مگر نبود فردی که به امام محمد باقر(ع) فحش می‌داد؟ آقایان طلبه! بلاتشبیه نه من امام محمد باقر‌(ع) هستم و نه شما! اما شاگردش که هستیم. از سیره‌اش یاد بگیریم وقتی به مادرش دشنام دادند؛ امام گفتند اگر شما راست می‌گویید، خدا مادرم را بیامرزد و اگر دروغ می‌گویی، خدا از تو بگذرد! آن فرد وقتی برخورد امام محمد باقر(ع) را دید، گفت خدا واقعاً خود می‌داند که رسالت خود را کجا قرار دهد. گاهی مردم از عصبانیت این حرف‌ها را می‌زنند، نه از بی‌دینی. کدام امام را سراغ دارید که به او جسارت نشده‌است؟ و کدام‌یک از آن‌ها به آن فرد جسارت‌کننده تاخته‌اند؟ اما ما در مترو عربده می‌زنیم تا فیلمش را صدای آمریکا پخش کند. آقای طلبه! عملکرد تو فقط شخص خودت و لباس ما را تخریب نمی‌کند، بلکه اسلام را تخریب می‌کند. اول برو حرف زدن را یاد بگیر و بعد به فکر اصلاح باش.

وی در پایان گفت: من برای گفت‌وگو با هر کدام از مردم با هر تفکر، شأن و ادبیاتی اعلام آمادگی می‌کنم؛ اگر کسی جرئت ندارد و می‌ترسد شأنش رعایت نشود، من شأنی ندارم و حاضر به گفت‌وگو با مردم هستم.

یادآور می‌شود، «هیئت‌آنلاین» ویژه‌برنامه 30 قسمتی تهیه‌شده در پلتفرم هیئت‌آنلاین به نویسندگی حامد عسگری، اجرای صابر خراسانی و کارگردانی امیر تاجیک است. این مجموعه فاخر مذهبی در شب‌های ماه رمضان از وبسايت و اپلیکیشن «هیئت‌آنلاین» و سامانه‌های دیگر در فضای مجازی برای مخاطبان منتشر می‌شود. قسمت‌های مختلف این مجموعه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ پخش می‌شود.

انتهای پیام
captcha