شکرگزاری عملی، مایه بزرگی انسان + فیلم
کد خبر: 3970564
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
اخلاق بندگی / 9

شکرگزاری عملی، مایه بزرگی انسان + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین آقاتهرانی در نهمین قسمت درس‌گفتار‌های «اخلاق بندگی» با اشاره به اهمیت شکر عملی، گفت: قدردانی کردن از نعمت نوعی شکر نعمت است و آن وقت است که «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»؛ اگر شما تشکر و قدردانی کنید، زیاد می‌شوید (بزرگ می‌شوید)؛ مانند حاج قاسم سلیمانی.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله در‌س‌گفتارهایی با عنوان «اخلاق بندگی» به بیان نکات و توصیه‌های اخلاقی برای بهره‌مندی معنوی بیشتر از فرصت ماه مبارک رمضان پرداخته که در ایام ماه مبارک بر روی خروجی خبرگزاری قرار می‌گیرد.

بخش نهم «اخلاق بندگی» به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در روایت داریم که در قیامت گفته می‌شود این آقا یا این خانم را به دوزخ ببرید. آن فرد از خداوند می‌پرسد من چه کار کردم. خطاب می‌آید که شما آدم ناشکری بودی؛ شاکر  باشید. حتی حیوانات هم می‌فهمند و تشکر می‌کنند. مثلا وقتی به گربه و سگ غذا می‌دهیم با تکان دادن دم یا در آوردن صدا تشکر می‌کند. انسان نباید در این جهت کم بیاورد. انسان به طور فطری شکر و سپاس را درک می‌کند و هر کسی از درون این را می‌فهمد و درکش سخت نیست.

حال به ادامه روایت می‌رویم؛ بنده به خداوند می‌گوید هر نعمتی به من دادی من تشکر کردم؛ این ادعای بزرگی در مقابل خداست. خداوند پاسخ می‌دهد وقتی افراد پایین‌دست به تو محبت می‌کردند از آنها تشکر نمی‌کردی. یعنی اینها را فراموش نکن. باید بین مسئولی که خدمت کرده یا خدمت نکرده فرق بگذارید.

از طرفی یک شکر لفظی و زبانی و یک شکر جوانحی داریم؛ یعنی از چیزی که در اختیار ما قرار داده شده خوب استفاده کنیم. مثلا ظرف آبی به ما داده شده است. شکر لفظی تشکر از فردی است که آن را به ما داده اما قدردانی از این آب به این است که به موقع و به اندازه نوشیده شود و هدر نرود. پس این یک شکر است، شکر عملی.

تشکر از شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان و سر زدن به قبور شهدا و ارتباط با خانواده‌های آنها خوب است اما باید انقلاب را دریافت. فردی که مسئولیتی را به عهده گرفته باید مانند شهدا، جانبازان و آزادگان پای آن مسئولیت بایستد تا آن را به جایی برساند. پس قدردانی کردن از نعمت نوعی شکر نعمت است و آن وقت است که «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»؛ اگر شما تشکر و قدردانی کنید خودت زیاد می‌شوی (بزرگ می‌شوی)؛ مانند حاج قاسم سلیمانی. گاهی بعضی این آیه را اینگونه معنا می‌کنند که شکر نعمت، نعمتت افزون کند، که حرف درستی است اما مربوط به این آیه نیست.

حاج قاسم سلیمانی قدر شهدا و شهادت را می‌دانست اما این تنها شکر او نبود بلکه از فرصتی که به او داده می‌شود استفاده می‌کرد و وقتی ‌گفت تا سه ماه دیگر از داعش خبری نیست، پای قولش ایستاد و همینطور هم شد و این آدم شاکر است.

از سوی دیگر کار، بزرگ و کوچک ندارد و حتما لازم نیست سردار باشید سرباز کوچکی هم باشید اگر کارتان را خوب انجام دهید چه کسی گفته از مقام بالاتر کمتر هستی. خداوند به همه ما مزیتی داده است پس قدر آن را بدانید و در آن اسراف نکنید، عمر و جوانی را به بطالت نگذرانید و قدر سلامتی، دین، اسلام، انقلاب و انتخابتان را بدانید. چند وقت دیگر انتخابات است، در انتخابات بهترین کس را انتخاب کنید که بتواند بهترین کار را ارائه دهد. پس دقت کنیم که بهترین را پیدا کنیم و به او رأی دهیم تا بعد خودمان از آن فرد ننالیم؛ «وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ» اگر ناسپاسی کنید عذاب من شدید است.

در روایات هست اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنید، اشتباهات یکدیگر را اصلاح نکنید و خوبی‌های هم را تشویق نکنید، اشرار بر شما مسلط می‌شوند و آن وقت هر چقدر هم دعا کنید مستجاب نمی‌شود و این به خاطر ناسپاسی است. پس قدر آنچه دارید را بدانید.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته

انتهای پیام
captcha