تازه‌ترین واکنش‌های جهانی به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین
کد خبر: 3970789
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

تازه‌ترین واکنش‌های جهانی به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین

سیاستمداران کشورهای مختلف در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان خواستار توقف خشونت‌های این رژیم شدند. در همین حال، آمریکا و دولت‌های غربی با چشم‌پوشی بر جنایات صهیونیست‌ها خواستار توقف حملات از غزه به سرزمین‌های اشغالی شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیاالیوم، محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی با ابراز نگرانی از خشونت‌ها در بیت‌المقدس تمام اشکال خشونت را که با ارزش‌های انسانی در تضاد است محکوم کرد. از سوی دیگر منابع اسرائیلی اعلام کردند مصر در حال رایزنی با رهبران حماس و اسرائیل برای آتش‌بس است.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با مولود چاوش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود نسبت به افزایش تنش و درگیری میان فلسطینیان و نظامیان صهیونیستی در قدس اشغالی ابراز نگرانی کرد.

بر اساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت خارجه روسیه، وزرای خارجه دو کشور در جریان این تماس تلفنی، اقدام غیرانسانی رژیم اشغالگر صهیونیستی در آواره‌سازی خانواده‌های فلسطینی در محله شیخ جراح قدس اشغالی را محکوم کردند.

از سوی دیگر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز دوشنبه(به وقت واشنگتن) با چشم‌پوشی از جنایات رژیم صهیونیستی در آواره‌سازی خانواده‌های فلسطینی در منطقه شیخ جراح قدس اشغالی و همچنین پافشاری بر پشتیبانی بی‌قید و شرط واشنگتن از این رژیم اشغالگر، حمله‌های راکتی اخیر به مواضع رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی را به طور شدیداللحنی محکوم کرد و مدعی شد که این حملات «یک تنش‌زایی غیرقابل قبول است».

پرایس همچنین مدعی شد: در شرایطی که تمام طرف‌ها را به کاهش تنش ترغیب می‌کنیم، حق مشروع اسرائیل در دفاع از خود و دفاع از ملت و سرزمین خود را به رسمیت می‌شناسیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزود: برای تمام طرف‌ها مهم است که آرامش خود را حفظ کرده و از تنش‌ها بکاهند و همچنین از رویارویی‌های خشونت‌آمیز پرهیز کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز پیش از دیدار با ایمن صفدی، همتای اردنی خود گفت که حمله‌های راکتی از غزه به سمت اراضی اشغالی باید فوراً متوقف شود و اینکه او از تمام طرف‌ها می‌خواهد تا برای کاهش تنشها گام‌های لازم را بردارند.

وی در این باره گفت: ما بر اوضاع در اسرائیل، کرانه باختری و غزه بسیار تمرکز کرده‌ایم و عمیقاً نگران حمله‌های راکتی هستیم که در حال حاضر شاهد آنیم و لازم است که این حمله‌ها فوراً متوقف شوند.

کاخ سفید روز دوشنبه (به وقت واشنگتن) حمله‌های راکتی به اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد.

همچنین جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به شدت نگران تشدید خشونت‌ها در اسرائیل و همچنین افزایش درگیری‌ها با مردم فلسطین در بیت‌المقدس است.

وزارت خارجه فرانسه هم شامگاه دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای و بدون اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، از پاسخ راکتی و تلافی‌جویانه گروه‌های مقاومت علیه مواضع رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه آمده است: فرانسه قویاً شلیک راکت از نوار غزه به سمت (اراضی اشغالی) اسرائیل را که اقدامی ناقض قوانین بین‌المللی است، محکوم می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه همچنین اعلام کرد که تهدید به اخراج اجباری ساکنان محله «شیخ جراح» در شرق قدس اشغالی، غیرقانونی بوده و باعث تشدید تنش‌ها شده است.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی تماس تلفنی با محمود عباس، رئیس دولت فلسطین و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به طور جداگانه در رابطه با حملات رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین گفت‌وگو کرد.

اردوغان در این گفت‌وگوها حملات رژیم اسرائیل در قدس را اقدام تروریستی دانست و آن را به شدت محکوم کرد. وی بر ضرورت تلاش برای بسیج کل جهان به ویژه جهان اسلام، برای متوقف کردن اقدامات تروریستی و ​​اشغالگرایانه رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین با عبدالله دوم، پادشاه اردن تلفنی گفت‌‌وگو کرد. اردوغان در این تماس تلفنی با اشاره به اینکه در واقع همه مسلمانان مخاطبان حملات غیرانسانی اسرائیل به قدس، مسجدالاقصی و فلسطینیان هستند، تأکید کرد که همکاری ترکیه و اردن برای متوقف کردن این حملات و ظلم حائز اهمیت است.

اردوغان همچنین با شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت تلفنی گفت‌‌وگو کرد. مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، محور این تماس تلفنی را بحث و بررسی پیرامون حملات رژیم اسرائیل به مسجدالاقصی و فلسطینیان اعلام کرد.

همچنین وزیر خارجه ترکیه در واکنش به حوادث یک هفته اخیر در مسجدالاقصی و حمله نظامیان صهیونیست به فلسطینیان در توئیتی به زبان‌های ترکی استانبولی و انگلیسی نوشت: خشونت اسرائیل در مسجدالاقصی علیه مردم بی‌گناه پایان نمی‌یابد. او افزود: آنهایی که علیه این وحشیگری کلامی نمی‌گویند، نباید در مورد روند صلح خاورمیانه نیز سخنی بگویند.

از سوی دیگر ابو یاسر معاون جهادی جریان صدر عراق امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که این جریان برای دفاع از مسجدالاقصی و حمایت از ملت فلسطین اعلام آمادگی می‌کند.

در این بیانیه آمده است: پس از بیانیه سیدمقتدی صدر، ما آمادگی کامل خود برای حمایت از مقدسات از جمله قدس شریف و مسجدالاقصی را اعلام می‌کنیم.

رشیده طلیب، نماینده مسلمان کنگره آمریکا هم درباره درگیری‌ها در فلسطین اشغالی گفت: این خشونت‌ها با سخنان نژادپرستانه و ضد فلسطینی نتانیاهو آغاز شده است.

وی افزود: اسرائیل یک رژیم آپارتایدی است و سازمان‌های حقوق بشری خود اسرائیل و سازمان دیدبان حقوق بشر نیز این موضوع را اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha