اجرای نسخه بازمهندسی شده تشکیلات پیشتازان از ابتدای سال تحصیلی جدید
کد خبر: 3970882
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی خبر داد؛

اجرای نسخه بازمهندسی شده تشکیلات پیشتازان از ابتدای سال تحصیلی جدید

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی از اجرای طرح تحولی و نسخه بازمهندسی شده تشکیلات پیشتازان از ابتدای سال تحصیلی جدید خبر داد.

اجرای نسخه بازمهندسی شده تشکیلات پیشتازان از ابتدای سال تحصیلی جدیدبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اسماعیل بحری‌زاده، قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی به مناسبت سالروز تأسیس این سازمان امروز، 21 اردیبهشت‌ماه در محل سالن جلسات سازمان دانش‌آموزی برگزار شد.

بحری‌زاده در این نشست خبری ضمن محکومیت اقدام شنیع مستکبران در اقدام تروریستی و انفجار مدرسه سیدالشهدا(ع) کابل که منجر به خاک و خون کشیده شدن مظلومانه صدها دانش‌آموز شد، اظهار کرد: این حادثه به نوعی موجب تلفیق عید فطر و عید قربان با یکدیگر شد و قربانیان جدیدی در ایام عید سعید فطر تقدیم به ساحت مقدس اسلام شدند.

وی افزود: براساس اساس‌نامه مصوب، مأموریت اصلی و مهم سازمان دانش‌آموزی زمینه‌سازی برای تربیت اسلامی دانش‌آموزان در ابعاد فردی و اجتماعی است. تلاش سازمان بر این است تا در قالب‌های مختلف گروهی و فعالیت‌های جمعی زمینه‌ای را فراهم کند که منجر به نقش‌پذریری دانش‌آموزان شود که این مسئله اساس کار سازمان دانش‌آموزی است تا دانش‌آموزان به رشد و تعالی تربیتی در حوزه‌های اعتقادی و اجتماعی نایل شده و این مسئله منجر به جامعه‌پذیری ایشان شود.

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی ادامه داد: قالب فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی در حوزه تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان، دانش‌آموزان عضو مجالس دانش‌آموزی و دانش‌آموزان علاقه‌مند به حیطه خبرنگاری است که در خبرگزاری دانش‌آموزی پانا تحت تعلیم و تربیت قرار می‌گیرند.

بحری‌زاده با بیان اینکه طی یک سال گذشته اتفاقات مبارکی در سازمان دانش‌آموزی رخ داده است، تصریح کرد: سازمان چند محور اساسی را در فعالیت‌های خود سرلوحه اقدامات قرار داده که یکی از مهمترین آن‌ها برنامه‌محوری و اولویت به کیفیت‌بخشی و اثربخشی فعالیت‌ها در سازمان بود.

وی با بیان اینکه محور دیگر فعالیت‌های سازمان اصالت در ارزیابی و ارزیابی فرآیندی و پیامدی و ارتقای بهره‌وری است، گفت: ارزیابی‌های ما در سال تحصیلی جاری از چهار منظر مخاطبان (دانش‌آموزان و مربیان)، داخلی، مالی و رشد و یادگیری انجام شد که تأثیر بسیار زیادی در ارتقای کیفیت و بهره‌وری فعالیت‌های سازمان داشته است.

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه طی سال تحصیلی گذشته دو اتفاق مه در سازمان رخ داده است، افزود: اولین رخداد مهم طراحی بسته تحولی سازمان است که مبتنی بر اهداف دوره‌های تحصیلی سند توحل بنیادین وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر دو ساحت اعتقادی و اجتماعی متناسب با مأموریت سازمان دانش‌آموزی است. لذا سازمان دانش‌آموزی در سه حوزه بسته تحولی هر دانش‌آموز، حداقل یک نقش اجتماعی را طراحی کرده است.

بحری‌زاده بیان کرد: حوزه اول تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان بود که سعی کردیم با اجرای این بسته تحولی ضریب نفوذ این تشکیلات را به 53 هزار مدرسه در سراسر کشور توسعه دهیم. پیش‌بینی کرده بودیم که در سال تحصیلی جاری دو میلیون و 250 هزار دانش‌آموزان به طور داوطلبانه در تشکیلات پیشتازان ثبت نام و فعالیت کنند. با آغاز به کار سامانه جذب و ساماندهی این تشکیلات، شاهد تکمیل ظرفیت ثبت نام بودیم و هنوز مهلت ثبت نام تمام نشده بود که نزدیک به دو میلیون و 700 هزار دانش‌آموز به طور اختیاری در تشکیلات پیشتازان ثبت نام کردند؛ به طوری که برخلاف سنوات گذشته ناچار به عدم تمدید مهلت ثبت نام شدیم.

وی اظهار کرد: در حوزه مجلس دانش‌آموزی نیز تا پیش از این تنها یک مجلس دانش‌آموزی با 150 نفر نماینده از دانش‌آموزان داشتیم که دهمین دوره آن نیز تشکیل شده و در حال فعالیت است. در قالب این بسته تحولی یک مجلس دانش‌آموزی در سطح کشوری به هزار و 111 تشکل در قالب مجالس دانش‌آموزی شهرستان‌ها، مناطق و نواحی و مراکز استانی تبدیل شد و تعداد نمایندگان از 150 نفر به حدود 28 هزار نفر رسید.

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی موضوعاتی که در مجلس دانش‌آموزی ملی در حضور مسئلان عالی رتبه کشوری مطرح می‌شود، به جای اینکه این موضوعات ساخته و پرداخته ذهن 150 نفر از نمایندگان باشد، از سوی شورای دانش‌آموزی در کف مدارس مطرح و بیان شده و هر کدام از این مسائل که در سطح مدارس و متناسب با اختیارات مدیر مدرسه قابل رفع بوده، رفع شده و اگر اختیارات فراتر از مسئولیت مدیران مدارس بوده، به مراکز شهرستانی ارجاع شده است. سپس، مجلس دانش‌آموزی شهرستان به موضوع رسیدگی کرده و اگر موضوع از حیطه اختیارات مدیر آموزش و پرورش شهرستان و مشاوران وی خارج بود، مسئله مورد بررسی به مجلس دانش‌آموزی استانی ارجاع شده و با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان و معاونان و مشاوران وی بررسی خواهد شد. همچنین، موضوعات و مواردی نیز که خارج از اختیارات استانی است، به مجلس دانش‌آموزی کشوری ارسال شده و در حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بحری‌زاده اظهار کرد: سومین حوزه فعالیت ما که در بسته تحولی «هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی» تعریف شده، فعالیت خبرگزاری دانش‌آموزی پاناست. خبرگزاری پانا تنها خبرگزاری دانش‌آموزی کشور است که عمده تمرکز آن در سنوات گذشته بر روی فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری متمرکز شده بود اما با توجه به بسته تحول در نظر گفته شده، در کنار فعالیت‌های حرفه‌ای توجه به تربیت دانش‌آموزان علاقه‌مند به حرفه خبرنگاری مد نظر قرار گرفته شد که برای چنین هدفی نیز چهار فاز تعریف شده است.

وی افزود: در فاز اول تعداد 260 مدرس کشوری خبرنگاری در سطح استان‌های کشور شناسایی شده و در سازمان دانش‌آموزی مرکز مورد آموزش قرار گرفتند. در فاز دوم 520 دانش‌آموز خبرنگار در مراکز استان‌ها شناسایی شده و از سوی مدرسان خبرگزاری آموزش دیدند. همچنین، در فاز سوم چهار هزار و 230 دانش‌آموز خبرنگار در استان‌های کشور هدف‌گذاری شدند که بنا بر این بود تا در هر شهرستانی که در آن مدیریت آموزش و پرورش وجود دارد، یک دختر و یک پسر دانش‌آموز تحت آموزش قرار گیرند تا بتوانند اخبار مربوط به آموزش و پرورش و دانش‌آموزان شهر خود را تولید و منتشر کند.

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی ادامه داد: استقبال از این طرح به حدی زیاد شد که بیش از پنج هزار دانش‌آموز در این دوره‌های آموزشی شرکت کردند. در حال حاضر نیز بیش از شش هزار نفر در قالب بسته تحولی مورد آموزش و تربیت خبرنگاری قرار گرفتند. در فاز چهارم که برای سال 1400 پیش‌بینی شده است، تعداد 60 هزار دانش‌آموز خبرنگار را ثبت نام و ساماندهی کرده‌ایم. البته تعداد بیش از 92 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده بودند که در فازبندی که انجام شد، در فاز چهارم تعداد 60 هزار نفر از باقیمانده تعداد 92 هزار نفری که ثبت‌نام کرده بودند، (37 هزار نفر از مدارس متوسطه و 18 هزار نفر از مدارس ابتدایی) مورد آموزش قرار می‌گیرند.

بحری‌زاده افزود: در حوزه مربیان نیز پیش‌بینی 86 هزار مربی شده بود که با وجود فعالیت افتخاری این مربیان، بیش از 101 هزار مربی اعلام آمادگی کرده و با همکاری کردند که به توفیق الهی توانستیم با همکاری و همت این مربیان به بسیاری از اهداف سازمان (نزدیک به 80 درصد اهداف بسته تحولی) دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: برای اجرای بسته تحولی سازمان 48 هفته پیش‌بینی شده بود که از 15 شهریورماه سال 99 آغاز شد. طی این مدت مجموعاً 850 هفته فعالیت برای بسته تحولی پیش‌بینی شده که در حال حاضر در هفته سی و سوم آن قرار داریم. از لحاظ وزنی 622 هفته فعالیت معادل 73/14 انجام شده و با موفقیت اجرا شده است. از لحاظ کمی تعداد 145 فعالیت پیش‌بینی شده بود که با اجرای 115 فعالیت، میزان 79/3 درصد برنامه‌ها محقق شده است. به طور تفکیکی در حوزه تشکیلات پیشتازان 79 فعالیت مدنظر بود که 66 فعالیت معادل 86 درصد محقق شده است. در حوزه خبرگزاری پانا نیز 10 فعالیت در نظر گرفته شده بود که هشت فعالیت معادل 80 درصد اجرا شده است. همچنین، در حوزه مجلس دانش‌آموزی نیز 56 فعالیت طراحی شده بود که تعداد 41 فعالیت معادل 2/73 از آن عملیاتی شده است.

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی در ادامه بیان کرد: در سالروز تأسیس سازمان دانش‌آموزی از تعداد هزار و 500 مربی و 384 دانش‌آموز در سراسر کشور تجلیل و قدردانی شد. همچنین، در این راستا، تعداد 64 مدیر و کارشناس نیز با عنوان مدیران و کارشناسان برتر در استان‌های مختلف کشور شناسایی و تجلیل شدند.

بحری‌زاده اظهار کرد: یکی از برنامه‌های بسیار مهم سازمان دانش‌آموزی در سال تحصیلی جاری، بازنگری و بازمهندسی فعالیت‌های سازمان به ویژه در حوزه تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان بود. سه سند مهم بالادستی آموزش و پرورش(ابلاغ سیاست‌های تحولی آموزش از سوی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی) که باید مبنای برنامه‌ریزی در حوزه تربیت دانش‌آموزان باشد، بعد از سال 78 که سال تأسیس سازمان بود، تصویب و ابلاغ شده‌اند و اجرای این اسناد برای ما بسیار مهم و حیاتی بود که بر همین اساس کمیته بازمهندسی اصول و فرآیندهای اجرایی تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان در اردیبهشت‌ماه سال 99 تشکیل شد و با برگزاری بیش از 60 جلسه طولانی، اصول و فرآیندهای اجرایی تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان سازمان و نسخه تحولی پیشتازان طراحی و طی روز 30 دی‌ماه سال 99 با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.

وی با بیان اینکه بازمهندسی انجام شده در پنج محور ساختار تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان، نشانه‌ها، نمادها و علائم، محتوای آموزشی و کمیته‌های فنی اتفاق افتاد، گفت: خوشبختانه اجرای طرح تحولی و نسخه بازمهندسی شده تشکیلات پیشتازان برابر برنامه‌ریزی‌های دقیقی که کمیته بازمهندسی انجام داده است، از ابتدای سال تحصیلی آینده به طور رسمی آغاز خواهد شد. در حال حاضر الگوی مفهومی پیاده‌سازی این نسخه تحولی طراحی شده و فرآیندهای پیاده‌سازی پیش از اجرای آن با جدیت و دقت طی می‌شود. همچنین، تمامی تلاش ما بر این است که در طول فصل تابستان سال جاری نیز آموزش‌های لازم در اختیار مربیان قرار ‌گیرد تا شرایط برای اجرای هرچه بهتر نسخه تحولی مهیا شود.

انتهای پیام
captcha