بازپس‌گیری بازارهای نفتی ایران بستگی به نتیجه مذاکرات فعلی دارد
کد خبر: 3970917
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
نرسی قربان:

بازپس‌گیری بازارهای نفتی ایران بستگی به نتیجه مذاکرات فعلی دارد

کارشناس حوزه انرژی گفت: بازپس‌گیری بازارهای نفتی گذشته بستگی به نتیجه مذاکرات فعلی دارد که نتیجه این مذاکرات به چه میزان می‌تواند تحریم‌ها را کاهش دهد.

به گزارش ایکنا، تهران نیوز نوشت: نرسی ‌قربان، کارشناس حوزه انرژی، با اشاره به تحولات اخیر در زمینه فروش نفت ایران اظهار کرد: در حال حاضر مسئله عمده این است که ایران به‌دلیل تحریم‌ها نتوانسته نفت خود را صادر کند و یا ارز حاصل از فروش بخشی از نفت فروخته شده را به کشور بازگرداند.

وی گفت: از سویی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تقاضای خرید نفت در بازارهای جهانی کاهش یافته و در نتیجه فروش نفت ایران و همه کشورها کم شده و در این شرایط باز پس گیری بازارهای نفتی گذشته بستگی به نتیجه مذاکرات فعلی دارد که نتیجه این مذاکرات به چه میزان می‌تواند تحریم‌ها را کاهش دهد.

کارشناس حوزه انرژی تعامل با جهان از طریق مذاکرات فعلی را راهکاری در جهت رفع مسئله تحریم‌ها دانست و افزود: علاوه بر این تعین تکلیف موضوعاتی همچون FATF که خود به عاملی بازدارنده در راستای همکاری آمریکا با ایران تبدیل شده که حتی در صورت فروش نفت ایران نمی‌توان درآمدهای حاصل از فروش نفت را به آسانی به کشور بازگرداند، ضروری به نظر می‌رسد.

وی با بیان این‌که بعد از کاهش تحریم‌ها می‌توان بازارهای نفتی گذشته را بازگرداند، عنوان کرد: این تجربه را یک بار دیگر در مذاکرات گذشته برجام داشته‌ایم و در آن هنگام درب بازارهای صادرات نفتی به روی ایران باز شد و به رغم پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر عدم بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت این عمل در مدت زمان ۶ ماه با موفقیت انجام شد و بسیاری از بازارها را توانستیم پس گرفته و صادرات نفتی را از سر بگیریم.

قربان بیان داشت: این بار هم اگر مسئله دیگری به وجود نیاید و تحریم‌ها برداشته شود تنها مشکل فروش نفت ایران، کاهش تقاضای موقت در بازارهای نفتی به‌دلیل ویروس کرونا است که آن نیز به‌دلیل واکسیناسیون جهانی به‌تدریج تقاضا برای فرآورده‌های نفتی افزایش می‌یابد و این مانع نیز برداشته می‌شود و در نتیجه درست است که در ایران نیز کرونا تمام نشده اما در دنیا به ابزار کنترل آن دست یافته‌اند و امیدواریم در سال آینده هم به‌طور کامل کنترل شود که در این صورت مشکل ورود به بازارهای نفتی برای کشور تسهیل می‌شود.

انتهای پیام
captcha