احتمال وقوع عید فطر برای جمعه بسیار زیاد است
کد خبر: 3971033
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
در نشست رؤیت‌پذیری هلال بیان شد:

احتمال وقوع عید فطر برای جمعه بسیار زیاد است

نشست «رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال 1442 قمری» شامگاه 21 اردیبهشت با حضور چند تن از کارشناسان فقهی و نجومی برگزار و در آن بیان شد که با توجه به شرایط جوی نامساعد، احتمال رؤیت هلال برای فرداشب دشوار و احتمال اینکه جمعه عید باشد بالاست.

ارسال/ احتمال وقوع عید فطر برای جمعه بسیار زیاد استبه گزارش ایکنا، نشست «رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال 1442 قمری» شامگاه 21 اردیبهشت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد، دبیر هیئت علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رحمانی، کارشناس مرکز نجوم آیت‌الله سیستانی؛ سیدقاسم رستمی و حجت‌الاسلام سیدرضا قلمکاریان اصفهانی برگزار شد.
 
در این نشست حجت‌الاسلام سیدرضا قلمکاریان اصفهانی گفت: در برخی کشورها امروز 29 ماه رمضان است، زیرا یک روز زودتر ماه رمضان را شروع کردند و طبیعتا باید استهلال داشته باشند، ولی غروب امروز در هیچ جای دنیا امکان رؤیت وجود ندارد. برای فرداشب در منطقه‌ آفریقا احتمال رؤیت با چشم وجود دارد، به شرطی که آسمان صاف باشد، وگرنه اگر مانند امروز باشد امکان رؤیت بسیار سخت است؛ غروب پنجشنبه هم در همه نقاط هلال با چشم قابل دیدن است.
 
قلمکاریان اصفهانی تصریح کرد: فقدان رصدکنندگان قابل اعتماد در کشورهای مختلف وجود داشت و به همین منظور ستاد استهلال رصد را به تعداد قابل توجهی در داخل آموزش داد. البته افراد توانمندی نیز باید در خارج از کشور تربیت شوند که یکی دو دوره برای طلاب برخی کشورهای آفریقایی مقیم ایران برگزار شده است. قرار شده است که تربیت رصدکنندگان را از آفریقا شروع کنیم و برای همین با اتحادیه طلاب آفریقایی مقیم ایران ارتباط برقرار کرده‌ایم و برنامه‌ریزی شده که این امر در نیجریه، سنگال و چاد انجام شود. اگر رصدکنندگان ما در آفریقا بتوانند هلال را با چشم ببینند، براساس نظر مراجعی که قائل به شب مشترک هستند، ممکن است گزارش ایشان مورد قبول واقع شود. گرچه فرداشب رؤیت در ایران و بسیاری از کشورها  بسیار ضعیف است و به احتمال زیاد جمعه عید است.

ارسال/ احتمال وقوع عید فطر برای جمعه بسیار زیاد است

 
همچنین قاسم رستمی، کارشناس نجوم، با بیان اینکه وجود گرد و غبار طی دو روز آینده در رؤیت هلال مؤثر است، گفت: ارتفاع هلال امسال 6.4 و فاصله ماه تا زمین 404 هزار کیلومتر یعنی نزدیک به اوج است؛ برای این وضعیت گزارش‌های رصدی کم بوده است و گزارش‌های رصدی غیرموفقی را هم در گذشته داشته‌ایم. مکث هلال 39 دقیقه تا 42 دقیقه و وضعیت هلال نزدیک به هلال‌های بحرانی است و نمی‌توانیم به مکث 40 دقیقه ماه برای رؤیت آن خوشبین باشیم. همچنین با معیار یالوپ تقریباً در نیمی از ایران هلال دیده نمی‌شود ولی کسانی که بخواهند در شبه‌قاره هلال را ببینند باید در ساعت 17 به وقت ایران مشاهده کنند.

این کارشناس نجوم با ذکر اینکه در مرکز و غرب ایران که وضع بهتری دارد برای رؤیت نیاز به تلسکوپ‌های قوی داریم، اظهار کرد: اگر فرداشب هلال را نبینیم، پنجشنبه ارتفاع آن بالا خواهد رفت و ممکن است در قیاس با شب قبل تصور شود که هلال روز دوم یا به اصطلاح مطوق است و به راحتی با چشم دیده می‌شود. صد گروه در نقاط مختلف مستقرند و کار رصد را انجام می‌دهند و بهترین نقطه برای رؤیت جنوب شرق کشور است. ضخامت هلال در جنوب شرق و شمال شرق بیشتر از مناطق دیگر است. مکث هلال در ایران تفاوت زیادی ندارد و در شمال غرب به 41 دقیقه و در جنوب شرق به 39 دقیقه می‌رسد و تقریباً برای همه کشور یکسان است.

رستمی اظهار کرد: اولین رصد هلال شاهد ماه در شوال 1420 یا سال 78 در 50 کیلومتری اصفهان دیده شد. هلال فرداشب نیز با این هلال شرایط مشابهی دارد. رصد شاهد دوم در 240 کیلومتری پایتخت عمان در سال 79 دیده شد که ارتفاع آن 6.6 درجه و فاصله ماه تا خورشید 404 هزار کیلومتر بود که تقریباً شبیه هلال امسال است. همچنین هلال شعبان 1426 در ارتفاع 6.6 درجه و 404 هزار فاصله بود و هلال ربیع‌الثانی 1441 هم در ارتفاع بیش از هفت درجه و فاصله 399 هزار کیلومتر رؤیت شد. پس در رؤیت هلال با مشکل روبه‌رو هستیم و امیدواریم که رصدکنندگان رصدگاه خوبی را انتخاب کنند.

انتهای پیام
captcha