بزرگترین قرآن خطی آسیا در هند مرمت شد
کد خبر: 3971270
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴

بزرگترین قرآن خطی آسیا در هند مرمت شد

رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور از مرمت بزرگترین قرآن خطی آسیا در هند خبر داد و گفت: دو جزء از قرآن بارودا که طی باران‌های موسمی آسیب دیده بود، مرمت و بازسازی شد.

بزرگترین قرآن خطی آسیا در هند مرمت شدمهدی خواجه پیری، رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در گفت‌وگو با ایکنا درباره قرآن بارودا گفت: بیش دویست و پنجاه سال پیش بزرگ‌ترین قرآن خطی آسیا در شهر بارودای ایالت جگرات توسط یک کاتب ایرانی به نام محمد غوث در مدت ۱۸ سال کتابت شده است. این قرآن خطی نفیس با داشتن ۱۲۰۰ برگ، دو تُن وزن در ابعاد یک در دو متر به عنوان بزرگ‌ترین قرآن خطی آسیا مشهور است.

وی با اشاره به ویژگی‌های این قرآن نفیس افزود: داشتن ترجمه فارسی و تفاسیری از ملاحسین واعظ کاشانی در حاشیه صفحات، از ویژگی‌های بارز قرآن باروداست. همچین تذهیب و نقش‌های گل و خط نستعلیق این اثر، زیبایی و ارزش هنری آن را دو چندان کرده است.

خواجه‌پیری ادامه داد: طی باران‌های موسمی شدید، آسیب‌های زیادی به نسخه وارد شده بود که طی یکی از سفر‌هایم کار مرمت و ترمیم این نسخه نفیس قرآن کریم را بر عهده گرفتم. اکنون به مناسبت ماه مبارک رمضان، کار مرمت و بازسازی دو جزء ۲۶ و ۲۷ این قرآن در ایام شیوع بیماری کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایان یافت.

ارسالی****بزرگترین قرآن خطی آسیا در هند مرمت شد

برگی از قرآن بارودا قبل از ترمیم

وی در ادامه بیان کرد: گروه مرمت مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور به منظور بالا بردن ماندگاری این قرآن نفیس، از هیچ مواد مصنوعی استفاده نکرده و همه مواد به کار رفته در آن از مواد گیاهی و طبیعی هستند که با استحکام‌بخشی و تثبیت مرکب، دست کم ۳۰۰ سال به عمر این اثر می‌افزاید. علاوه بر این، بازگشت به حالت اولیه از دیگر ویژگی‌های این نوع مرمت است.

ارسالی****بزرگترین قرآن خطی آسیا در هند مرمت شد

برگی از قرآن بارودا بعد از ترمیم

خواجه‎‌پیری یادآور شد: مردم ساکن شهر بارودا که از ادیان و مذاهب مختلف هستند، این نسخه خطی و قدیمی را موجب برکت شهر خود می‌دانند و هر سال یک جز از آن را در ماه مبارک رمضان ورق‌گردانی و قرائت می‌کنند و تعداد زیادی از مردم هرساله از سراسر هند در این مراسم شرکت می‌کنند.

براساس این گزارش، حدود 10 سال پیش نیز بخش‌های دیگری از قرآن بارودا مرمت و بازسازی شده است.

انتهای پیام
captcha