قرآن نجات برای همه بشریت است / احیای آثار قرآنی و تفسیری فقها
کد خبر: 3971293
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

قرآن نجات برای همه بشریت است / احیای آثار قرآنی و تفسیری فقها

عضو جامعه مدرسین حوزه ضمن رد اتهام کم‌توجهی حوزه و مراجع به قرآن تأکید کرد: فقیه بدون قرآن نمی‌تواند حجیت روایات را ثابت کند، بنابراین چنین اتهامی به حوزه و مراجع نادرست است، گرچه قرآن دریایی است که هرقدر هم کار شود، باز کم است.

ارسال// قرآن نجات برای همه بشریت است/ احیای آثار قرآنی و تفسیری فقهابه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) 22 اردیبهشت‌ماه در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعباس عشرتی، رئیس مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران و معاونان این مؤسسه با اشاره به برگزاری همایش بررسی دیدگاه‌های علوم قرآنی آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی، گفت: هدف اصلی ما از این همایش ارتباط نزدیکتر با قرآن بود؛ ما معتقدیم که بهترین افراد در مقوله آشنایی با قرآن، مراجع تقلید هستند، مراجع معظم مبانی مهم اصولی دارند و حداقل باید آیات‌الاحکام را در قرآن بررسی کرده باشند و کسی که مبانی اصولی قوی دارد، می‌تواند وارد تفسیر قرآن شود، لذا مسلط‌ترین چهره‌های حوزوی در تفسیر قرآن خود مراجع و مجتهدین هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر تحقیقاتی که فقهای ما در آیات قرآن دارند و در لابلای آثارشان وجود دارد، قابل مقایسه با مطالب مفسران معاصر نیست؛ مبانی تفسیری امام در فقه و اصول را ملاحظه کنید که چه شاهکاری کرده است؛ ایشان فراتر از فقه و اصول و در مباحث اخلاقی هم فعالیت داشتند؛ امام آیه‌ای را مطرح و نکات بدیعی را که در تفاسیر دیگر وجود ندارد، بیان کرده و فرموده‌اند من در مورد این آیه آنقدر مطلب در ذهن دارم که می‌توانم یک کتاب بنویسم.

وی افزود: فکر و ذهن جامع امام که عارف، فقیه، فیلسوف و اصولی بود، این ادعا را به راحتی برای ما قابل قبول می‌کند، ظرافت‌های اجتهاد و زیبایی‌های اجتهاد آن چنان انسان را مسلط می‌کند که می‌تواند در یک آیه احتمالات متعدد بدهد و کسی که این صلاحیت را ندارد، قطعاً نمی‌تواند وارد این موضوعات شود. باید زحمات فقها در مورد قرآن را احیاء و به صورت مستقل گردآوری کنیم.

اتهام نادرست دوری حوزه از قرآن

فاضل لنکرانی اضافه کرد: حوزه را مدتی بود که به دوری از قرآن متهم کرده بودند، البته هرقدر در زمینه قرآن کار شود، باز کم است، زیرا باعظمت است و هر قدر معلومات انسان بیشتر شود، مجهولات هم بیشتر می‌شود؛ البته طوری در اذهان مردم تبلیغ شده و می‌شود که مراجع کاری به قرآن ندارند و صرفاً از ابتدا سراغ روایات می‌روند که این افتراء و بهتان بزرگی است؛ در همین دوره معاصر چندین مرجع تقلید داریم که یا تفسیر کامل قرآن یا بخش‌هایی از آن را دارند؛ در نجف مرحوم سیدعلی سبزواری و مرحوم آقای خویی تفسیر نوشته‌اند.

وی افزود: فقیه نمی‌تواند از قرآن جدا باشد، زیرا معیار حجیت همین روایات این است که با قرآن بسنجیم؛ فقیه باید بداند، اگر می‌خواهد به روایت استدلال کند، موافق قرآن هست یا نیست، لذا باید مأنوس با قرآن باشد؛ در این همایش هدف ما این بود که این مقوله کلید بخورد و با مدیران و مسئولان بالای حوزه هم صحبت شد که این کار برای سایر مراجع تداوم یابد.

آرزوی آیت‌الله فاضل برای نگارش تفسیر

وی افزود: در همین همایشی که برای والد ما گرفته شد، مباحث علوم قرآنی ایشان بحث و در دو جلد چاپ شد؛ ایشان معتقد بود که درس تفسیر باید در سطح خارج تدریس شود، همچنین نوشتن یک دوره تفسیر قرآن جزء آرزوهای همیشگی ایشان بود، گرچه موفق به این کار نشدند؛ در روایات هم بیان شده کسی که طالب علم است، در قرآن به تحقیق و غور بپردازد.

رئیس مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: مجموعه مقالات همایش در دو جلد به چاپ رسید. همچنین این کتابی که از مقالات طلاب معصومیه هم چاپ شده، واقعاً غنیمت است. 

وی با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله لنکرانی اهتمام زیادی به شکل‌گیری حوزه خواهران داشتند، افزود: یکی از نقاط تحول حوزه در همین بخش خواهران است؛ قبل از انقلاب وجود داشت، اما خیلی محدود بود، ولی امروز جمع متنوع و متکثری داریم که حقیقتاً از نکات تحولی در حوزه است.

فاضل لنکرانی اضافه کرد: ما معتقدیم که بخشی از بانوان حوصله علمی آنها از مردان بیشتر است و این موضوع در همین مقالات و عناوین آن به خوبی مشهود است؛ عناوین خوب و مهمی که انتخاب شده، نشانگر توانمندی بالای این طلاب و مایه خوشحالی است که در حوزه خواهران چنین فضلایی وجود دارند.

وی افزود: ما معتقدیم که آموزه‌های دینی می‌تواند دنیای بشریت را تحت تأثیر قرار دهد و هرقدر خواهران در کنار برادران در تحقیقات و مباحث فقهی و تفسیری و فلسفی به میدان بیایند، حوزه را محکم‌تر می‌کند.

شبهه‌ای درباره زن نیست که حوزه جواب ندهد

آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان کرد: امروز نباید شبهه‌ای در مسائل مرتبط با زن و خانواده باشد و حوزه پاسخگو نباشد؛ با جرئت می‌گویم سؤال و شبهه‌ای در مورد زنان نیست که حوزه نتواند جواب دهد و بنده مطلبی با عنوان عدالت جنسیتی نوشته‌ام که خودش پاسخگویی بسیاری از مباحث است.

وی افزود: برخی از خواهران باید وارد سطوح بالاتر شده و در کسوت استادی در فلسفه و کلام و رشته‌های دیگر به تحصیل بپردازند. 

فعالیت مؤسسه معصومیه در عرصه آموزش و پژوهش

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام غلامعباس عشرتی، رئیس مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران در سخنانی با بیان اینکه در مؤسسه معصومیه خواهران در سطوح دو، سه و چهار طلاب مشغول به تحصیل هستند، گفت: در سطح 4 حدود 200 نفر در حال آموزش هستند؛ این مؤسسه به لحاظ نیروی انسانی و فضا وابسته به دفتر تبلیغات است و در کنار آموزش یک مرکز پژوهشی نوپا تأسیس کرده‌ایم و درصدد هستیم که خروجی‌های سطح چهار در این مرکز به صورت حرفه‌ای به پژوهش بپردازند.

عشرتی اضافه کرد: رشته فقه خانواده، تفسیر تطبیقی و حکمت متعالیه و کلام در سطح چهار تدریس می‌شود و در سطح سه هم رشته تفسیر علوم و قرآن بیشترین متقاضی و طلبه را دارد. اگر بتوانیم بیش از 50 درصد طلاب را در امر تبلیغ، 30 درصد را در امر پژوهش و مابقی را برای استادی آماده کنیم، ظرفیت‌های بسیار خوبی ایجاد خواهد شد.

ارسال 150 مقاله

در ادامه محسن قمرزاده، مدیر گروه علوم قرآن و تفسیر مرکز فقهی ائمه اطهار در ابتدای این دیدار گفت: همایش دیدگاه‌های علوم قرآنی آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی برگزار شد که عنایتی به مباحث علوم قرآنی و جایگاه مرجعیت بود و جامعه حوزوی و دانشگاهی هم ورود خوبی به این همایش داشتند.

وی افزود: بیش از صد مقاله از حوزه علمیه خواهران از مجموعه 150 مقاله از سوی حوزه خواهران به همایش ارسال شد که بیش از 35 مقاله سهم مؤسسه معصومیه خواهران بود و تعدادی از این مقالات رتبه برتر را کسب کرده و چاپ شده‌اند. 

قمرزاده بیان کرد: مؤسسه معصومیه یک مرکز پژوهشی دارد که اقدام به تربیت پژوهشگران حرفه‌ای می‌کند و مقالات و حتی کتب خوبی هم منتشر کرده‌اند که جای تقدیر دارد. 

انتهای پیام
captcha