عید فطر؛ پیوند دهنده سیاست و دیانت
کد خبر: 3971338
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۸
حجت‌الاسلام صابری‌اراکی بیان کرد:

عید فطر؛ پیوند دهنده سیاست و دیانت

خطیب برجسته کشوری گفت: عید فطر سیاست و دیانت را با یکدیگر پیوند داده و شعار اتحاد و غلبه برجوامع استکباری و ظالم را سر می‌دهد. مبلغان دینی در تبیین پیام و ره‌آورد عید فطر و گسترش اسلامی نبوی نقش بسزایی دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صابری‌اراکی، خطیب برجسته کشوری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر، ماه مبارک رمضان را ماه خودسازی، خودشناسی، خداشناسی، تزکیه نفس و تطهیر قلوب دانست و اظهار کرد: این ماه به واسطه داشتن تمام مناسک دینی باعث می‌شود تا روزه داران از مبطلات دوری کرده وخود را نزدیک‌تر از همیشه به خدا حس کنند.

وی تصریح کرد: «بِکَ یا الله» شب‌های قدر معنای «اِنّالله و اِنّاالیه راجعون» می‌دهد، همه در اکثر مواقع فراموش می‌کنند که ما انسان‌ها از خداییم و به سوی خدا بازمی‌گردیم و لیالی‌قدر یادآور این مهم است و نباید در طول 11 ماهی که تا ماه رمضان سال آینده فرصت داریم، فرصت‌های به دست آمده را سوخت کنیم. همه در شب‌های رمضان دفع شیطان را از خدا طلب و توبه کردند و باید برسر عهد و پیمان خود بمانند.

صابری‌اراکی بیان کرد: کلمه «عید» از «عود» به معنای بارگشتن آمده است و برخی افراد عید فطر را به عید افطار به معنای خوردن و آشامیدن همیشگی معنا می‌کنند، اما علمای علم اخلاق چنین بیان کردندکه عید فطر در قالب عود به فطرت معنا می‌شود. در فطرت بندگی، شناخت و بصیرت نهفته است و ما با استفاده از ابزار هدایت خواهیم توانست دشمن دیرینه خود یعنی ابلیس را دور کرده و مسیر را درست انتخاب کنیم.

این خطیب برجسته به فرمایش حضرت علی(ع) که فرمودند: «هر روز که در آن گناه و معصیت نشود، آن روز عید است» استناد کرد و افزود: هر روز ما روز عید و بازگشت و راه برای توبه و قرار گرفتن در مسیر الی‌الله همیشه بازست، اما تحقیقاً روز عید فطر، باید روز پاکی از گناه و معصیت باشد. عید فطر، تولدی دوباره برای افرادی است که از لحظه به لحظه ماه مبارک رمضان بهره برده‌اند و از این پاکی به دست آمده باید پاسداری کنند. در واقع عید فطر، روزی است که پاداش بندگان به آنان پرداخت می‌شود.

صابری‌اراکی با اشاره به اینکه معانی دعاهای ماه مبارک رمضان باید در زندگی جاری و ساری باشد و تنها در حد حرف و شعار باقی نماند، اظهار کرد: با پرداخت زکات ثابت خواهیم کرد که دیگران همچون نیازمندان را در دارایی خود شریک خواهیم کرد. اقامه نماز عید فطر به جماعت، یکی از مهم‌ترین مناسک دینی و نشانه اتحاد جوامع اسلامی است.

نماز عید فطر؛ تأثیرگذار در تقویت همگرایی امت اسلامی

وی تجمع مسلمانان در نماز عید فطر را تأثیرگذار در تقویت همگرایی امت اسلامی و رفع مشکلات جوامع اسلامی دانست و اضافه کرد: عید فطر سیاست و دیانت را با یکدیگر پیوند داده و شعار اتحاد و غلبه برجوامع استکباری و ظالم را سر می‌دهد. مبلغان دینی در تبیین پیام و ره‌آورد عید فطر و گسترش اسلامی نبوی نقش به سزایی دارند.

صابری‌ارکی با بیان اینکه عید فطر علاوه بر کارکرد دینی، معنوی و عبادی دارای کارکرد سیاسی و اجتماعی در تقویت مبانی اسلامی است، ادامه داد: چنین تجمعی می‌تواند هیمنه پوشالی ظالمان و ستمگران جهان را متزلزل کند و داد مظلوم را از ظالم بستاند. مسلمانان با اقامه نماز عید فطر شعار استکبارستیزی را به منصه ظهور رسانده و زمینه برچیده شدن ظلم را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پرورش و تزکیه مقدم بر آموزش است، اظهار کرد: در دو رکعت نماز عید فطر سوره‌های «اعلی و شمس» خوانده می‌شود که دلایل قرائت این سوره‌ها به جای سوره «توحید» دارای دلایلی است که باید دقیق بررسی شود. رستگاری و تزکیه راهی برای رسیدن به خداست و قطعاً می‌توان از پیام نماز عید فطر درس‌ها آموخت و زندگی و سعادت دنیا و آخرت را بر پایه آن استوار کرد.

صابری‌اراکی ضرورت پاسداری از ره‌آورد و پیام‌های ماه مبارک رمضان و عید فطر را مورد تأکید قرار داد و افزود: بعضی از افراد ره‌آورد رمضان و عید فطر را پشت در مساجد جا می‌گذارند و پس از اتمام این ماه باز به زندگی قبل بازمی‌گردند، این افراد چیزی جز تشنگی و گرسنگی عائدشان نشده است. در واقع زندگی معنوی و خدایی پس از رمضان باید دستاورد یک ماه روزه‌داری باشد.

وی زرق و برق‌های دنیوی، حب مال و قدرت را حلقه مفقوده عهدشکنی انسان با خدا دانست و بیان کرد: فضای مجازی و نحوه استفاده از آن از جمله فضاهایی است که می‌تواند انسان را به خدا نزدیک و یا دور کند. افراد اهل بصیرت و آگاه می‌توانند ازفضای مجازی به عنوان پلی برای رسیدن به معبود استفاده کنند. شبکه‌های اجتماعی این ظرفیت را دارند تا ما مبلغان دینی بتوانیم عموم مردم دنیا را نسبت به اسلامی نبوی و علوی آشنا کنیم، اما باید برای گام برداشتن در این زمینه کارشناسی شده و با دقت بسیار بالا حرکت کرد تا بتوان جوانان و نوجوانان را جذب کرد.

انتهای پیام
captcha