برگزاری نماز عید فطر در ویرانه‌های مسجد تاریخی موصل
کد خبر: 3971443
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷

برگزاری نماز عید فطر در ویرانه‌های مسجد تاریخی موصل

جمعی از مردم شهر موصل نماز عید فطر را در ویرانه‌های مسجد تاریخی این شهر که در دوره تسلط داعش تخریب شده بود، برگزار کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رویترز، جمعی از مردم شهر موصل عراق، امروز پنجشنبه نماز عید سعید فطر را در قدیمی‌ترین مسجد شهر برگزار کردند. این اولین نماز عید از زمان فرار داعش از این منطقه در سال 2017 بود.

 نمازگزاران وارد این مسجد شدند و به قرائت قرآن در این مسجد تاریخی که مربوط به قرن اول هجری است، گوش فرا دادند.  

احمد نجم، یکی از نمازگزاران گفت: پیام این اقدام  روشن است. مسجد المصفی مرکز اسلامی و نماد منطقه است. این بنا نه تنها یک بنای اسلامی بلکه نمادی از شهر است. 

این مسجد در جریان اشغال بی رحمانه داعش كه موصل را پایتخت خلافت خودخوانده خود اعلام كرد و حمله ارتش عراق و حملات هوایی برای آزادسازی شهر از دست داعش،  تخریب شد.

مانند بسیاری دیگر از بناهای تاریخی و دینی در موصل، از این مسجد دیوارهای فروریخته و توده‌های آوار بر جای مانده است. فعالان محلی می‌گویند این به دلیل كمبود بودجه عمومی اختصاص یافته به بازسازی در استان نینوا در شمال عراق است.

داوطلبان یک گروه محلی که برای نوسازی این شهر قدیمی فعالیت می‌کنند، کف مسجد را جارو کرده و قالیچه‌هایی را پیش از نماز برای عید پهن کرده بودند. 

ایوب ذنون، یکی از داوطلبان، گفت: ما از عید فطر و دیگر جشن‌ها خوشحالیم اما به دلیل ویرانی‌های بزرگ در موصل دلشکسته هستیم.

گروه‌های داوطلب از زمان آزادسازی موصل به وجود آمده‌اند و بسیاری از آنها برای تهیه بودجه برای بازسازی میراث معماری و هویت شهر تلاش می‌کنند.

آنها مراسم‌هایی را در مساجد و کلیساها ترتیب داده و ساختمانهای آسیب دیده را اغلب بدون هیچ گونه حمایت مالی به بهترین وجه تمیز و مرتب می‌کنند.

انتهای پیام
captcha