سومین محفل مجمع قرآنیان مکتب سلیمانی برگزار شد / نقد به اعضای شوراهای قرآنی
کد خبر: 3971521
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
با یاد معلم و قاری قرآن، شهید احمد انصاری‌اصیل؛

سومین محفل مجمع قرآنیان مکتب سلیمانی برگزار شد / نقد به اعضای شوراهای قرآنی

سومین محفل مجمع قرآنیان مکتب سلیمانی شب گذشته با حضور جمعی از قاریان، حافظان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان در حسینیه فاطمه الزهرا(س) تهران برگزار شد.

سومین محفل قرآنیان مکتب سلیمانی برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، سومین جلسه مجمع قرآنیان مکتب سلیمانی شامگاه جمعه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از فعالان قرآنی کشورمان در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ به منظور تبیین بیشتر نقش جامعه قرآنی و‌ نیز انتخاب اعضای شورای خادمان مجمع برگزار شد.

در ابتدای این محفل که مدیریت آن را محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی کشورمان بر عهده داشت، سعید پرویزی، قاری بین‌المللی کشور به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. در ادامه سردار حسین اکبری، معاون فرهنگی سپاه قدس و همرزم سردار شهید قاسم سلیمانی طی سخنانی گفت: شاید سی سال پیش، هیچ شناختی از ایران و انقلاب اسلامی وجود نداشت.

سردار اکبری افزود: در درون جهان اسلام، اتهاماتی علیه ما وجود داشت و ما را به عنوان یک جریان شیعی که خلاف مسیر آنهاست، متهم می‌کردند. در چنین وضعیتی آمریکا ابتدا تلاش کرد با قدرت سخت، ایران اسلامی را از صحنه خارج کند که موفقیتی به دست نیاورد تا اینکه به این نتیجه رسیدند، با قدرت نرم وارد مقابله با انقلاب اسلامی شوند. پس از اینکه قدرت نرم هم نتوانست کاری از پیش ببرد همزمان قدرت نرم و سخت را علیه ایران به کار بردند.

گزارش تصویری سومین محفل قرآنیان مکتب شهید سلیمانی

وی با اشاره به اینکه جهان اسلام، بعد از جنگ جهانی اول همچنان تحت اشغال است، افزود: در تمام تاریخ اجلاس اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس و حتی کنفرانس اسلامی هیچ بیانیه یا مصوبه‌ای علیه دشمن و در جهت منافع مسلمانان صادر نشده است، چرا که جهان اسلام از سوی این دشمن مدیریت شده است.

سردار اکبری آخرین حیله و مهم‌ترین ابزار دشمن اسلام ناب را جریان تکفیری داعش و القاعده برشمرد و تصریح کرد: سال 2014 وقتی داعش آمد اولین کتابی که چاپ کردند کتابی با عنوان «فقه داعش» بود، حدود سه بخش از چهار بخش این کتاب آیات قرآن بود. آنها کار تخصصی کردند و با تحریف قرآن برای تمام اعمال ناشایست، تروریستی و غیر انسانی خودشان هویت‌سازی کردند. داعش همه رفتار، نظام و ساختار خود را به گونه‌ای طراحی کرد تا به قول خودشان با دین به مقابله دین بیایند.

معاون فرهنگی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ما فرصت را از دست دادیم و در مقابل آنها در حال استفاده هستند، بیان کرد: نتوانستیم اندیشه‌ها و نظریه‌های جهانی خودمان را تئوریزه کنیم. وقتی ما این کار را نکردیم آنها خلائی علیه ما در دنیا ایجاد کردند. به هر حال به لطف الهی و به برکت وجود سردار شهید سلیمانی و نگاه پاک مقام معظم رهبری توانستیم داعش را از روی زمین محو کنیم. الان در دنیا همه می‌دانند یک اسلام نابی وجود دارد که با اسلام تکفیری اساساً و ماهیتاً مخالف است و اصلاً راه از بین بردن اسلام تکفیری داعش اسلام ناب محمدی است.

سردار اکبری با بیان اینکه امروز در هر کجای کره زمین اسم ایران اسلامی و حاج قاسم سلیمانی را بیاورید یاد مقاومت می‌افتند، گفت: نگاه مقاومت و گفتمان مقاومت هنوز عملی نشده، اما بستر، کاملاً آماده شده است. یکی از نقدهایی که وجود دارد این است که ما کمتر به قرآن مراجعه می‌کنیم، البته بخشی از این مربوط به توطئه‌های رسانه‌ای دشمن است که ما را از قرآن دور می‌دانند. هنوز بعد از سی سال می‌پرسند، آیا حقیقت دارد قرآن ما با قرآن دیگر کشورها تفاوت دارد؟ این نقطه ضعف ماست که نتوانسته‌ایم خودمان را در دنیا معرفی کنیم.

معاون فرهنگی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: امروز وقتی در یک صحنه جهانی در حال ایفای نقش هستیم و می‌توانیم تئوری‌پردازی برای برون‌رفت جهان از مشکلات داشته باشیم، جز استفاده از مبانی قرآن و اهل بیت(ع) هر کاری ابتر و ناقص است. نظریه‌ها و مبانی و دیدگاه‌های ما باید با یک عقبه محکمی به نام قرآن که آمده است تا همه بشریت را نجات دهد، همراه باشد. بنابر این جا دارد امروز از این منظر به دنیا یک نگاه ویژه داشته باشیم و با قرآن و اهل بیت (ع) مرتبط کنیم.

شاخص‌های عضویت افراد در شوراهای قرآنی 

به گزارش ایکنا در بخش دیگری از این محفل، بهروز یاریگل، مدرس و پیشکسوت قرآن کریم نیز به بیان برخی مطالب در مورد عملکرد جامعه قرآنی پرداخت و گفت: برای من همواره سؤال است که چرا یک ورزشکار، قهرمان می‌شود و اینقدر سر و صدا پیدا می‌کند، اما وقتی یک قاری و حافظ قرآن قهرمان می‌شود، خیلی سروصدایی ندارد، دلیل این بی‌اهمیتی چیست؟

یاریگل با طرح این سؤال که یک تشکل مانند «مجمع قرآنیان مکتب سلیمانی» چگونه باید خود را پیدا کند؟ به برخی مشکلات پیش روی جامعه قرآنی از حیث بها داده شدن به آنها اشاره کرد و گفت: این سؤال وجود دارد که با وجود تمام مشکلات، چگونه می‌توانیم یک تشکل درست کنیم تا به جامعه قرآنی کشور خدمت کند و چه شرایطی باید فراهم شود تا این تشکل همراه با موفقیت باشد.

وی بیان کرد: برای ما، صرفاً اقشار متخصص مطرح هستند، مردم عادی در این زمینه نادیده گرفته شده‌اند و هیچ‌کاری برای مردم عادی نشده است. تا می‌گوییم قرآن، منتظر هستیم یک تلاوت به سبک عبدالباسط پخش شود در حالی که وضعیت به گونه‌ای است که یک مسئول مهم کشوری نمی‌تواند دو خط روخوانی صحیح داشته باشد. این چه معنی دارد؟

این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه باید بنشینیم همه چیز را مورد کارشناسی قرار دهیم تا اولویت‌ها را مشخص کنیم، گفت: جامعه قرآنی باید بتواند در موقعیت‌های مختلف اظهار نظر داشته باشد، جالب است هنرمندان در برنامه‌های مناسبتی حضور پررنگ دارند و اولویت اول رسانه‌ها هستند، اما کمتر دیده‌ایم یک چهره قرآنی در یک مناسبت در تلویزیون یا رسانه حضور پیدا کند.

یاریگل یکی از نقدها به شوراهای قرآنی را عضویت نداشتن افرادی از بدنه جامعه قرآنی برشمرد و اظهار کرد: گاهی شاهد هستیم عضویت افراد در شوراهای مرتبط به فعالیت‌های قرآنی، بدون تناسب است و تنها نسبت آن افراد مدیر یک بخش قرآنی بودن است. مشکل بزرگ‌تر این است که در یک جلسه قرار است از چند فعال قرآنی تقدیر شود، استاد 80 ساله در سالن حضور دارد، اما از مدیر سی و چند ساله برای اهدای جوایز دعوت می‌کنند که عمدتاً نسبتی هم با قرآن ندارند.

وی به بیان برخی ویژگی‌های افرادی که باید در شوراهای قرآنی عضویت داشته باشند، پرداخت و گفت: شاخص‌هایی که برای عضویت در شوراها لازم می‌دانم، عبارت از حسن خلق، نقدپذیری، پاسخگو و دلسوز بودن، داشتن تدبیر، آگاه بودن به نیازهای جامعه قرآنی، محبوبیت در بین قرآنیان و اشتهار به خدمت خالصانه است.

از فضای «چرا به قرآنی‌ها بها داده نمی‌شود» دوری کنیم

بر اساس گزارش ایکنا، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان نیز ضمن ارائه گزارشی از کاروان قرآنی انقلاب به بیان برخی مطالب دیگر پرداخت و گفت: همواره قدر بهترین انسان‌های روی زمین دانسته نشده است، لذا نباید نگاه جامعه قرآنی این باشد که چرا بهایی به این جامعه داده نمی‌شود. البته ما مدعی نیستیم، اما اگر بخواهیم اینگونه فکر کنیم، راه و مسیر را گم خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه هر کسی باید در حیطه خود خدمت کند و حرکتی در جهت بهبود وضعیت انجام دهد، افزود: چند وقت پیش مطرح شد که قاریان قرآن به مناطق زلزله‌زده بروند و شروع به خانه‌سازی و کارهای جهادی در این زمینه کنند. به اعتقاد من این می‌تواند یک نوع عوام‌فریبی باشد، چرا که کار قاری قرآن، قرائت و تبلیغ قرآن کریم است؛ از ما انتظار حرکت جهادی در زمینه ساخت و ساز نیست، اما انتظار حرکت جهادی در زمینه تلاوت و آموزش قرآن کریم وجود دارد.

ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه نباید در امر تبلیغ قرآن کریم خستگی را به خودمان راه دهیم، به برخی سخنان مقام معظم رهبری در مورد اهمیت تلاوت قرآن اشاره و تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین بیانات مقام معظم رهبری در مورد فعالیت‌های قرآنی این است که کار قرآنی را یک کار استراتژیک معرفی کرده‌اند و این اهمیت فعالیت قرآنی را نشان می‌دهد. کار قاری قرآن زیبا خواندن قرآن است، در جامعه‌ای که قرآن زیبا خوانده شود، حوصله مردم برای شنیدن بیشتر می‌شود. بالا رفتن حوصله مردم باعث می‌شود تا قرآن بیشتر شنیده شود وقتی قرآن بیشتر شنیده شود مردم بیشتر حافظ قرآن می‌شوند. این موضوع در طول زمان می‌تواند باعث تغییر سبک زندگی نیز شود.

تکرار تاریخ در مباحث مربوط به «مرد میدان» و «دیپلماسی»

بر اساس گزارش ایکنا، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز در سخنانی به نقش‌آفرینی جامعه قرآنی در کشور در دنیای اسلام پرداخت و گفت: یکی از وظایف اصلی جامعه قرآنی توسعه انس یافتن مردم با قرآن و تلاوت قرآن کریم است. یکی از مواردی که مقام معظم رهبری از تمام جامعه مطالبه کرده‌اند و فرموده‌اند برای همه مردم مهم است، این است که قرآن را به عنوان کتاب زندگی معرفی و از این کتاب، قواعد زندگی استخراج کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ با اشاره به اینکه از ظاهر قرآن هم می‌توانیم قواعد زندگی فردی و اجتماعی برداشت کنیم، گفت: قاعده‌های بزرگی که در قرآن در مورد زندگی کردن وجود دارد، احصاء کنیم و با به کار بستن آنها در زندگی سبک زندگی قرآنی را توسعه دهیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به برخی بیانات مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: معظم له در یک سخنرانی بیان کردند کلماتی در داخل قرآن است که مسلمین و مومنین با این کلمات مأنوس نیستند. باید امروز این کلمات بیشتر جا بیفتد. سال گذشته اگر کلمه مواسات را از عموم جامعه می‌پرسیدیم، شاید کمتر کسی با آن آشنا بود، اما امروز در عموم جامعه حرف مواسات می‌آید همه حداقل یک بسته حمایتی ارائه می‌دهند. این نشان می‌دهد یک کلمه قرآنی تا سطح جامعه پیش رفته است.

اخوان‌صباغ با بیان اینکه اتفاقی که امروز جامعه قرآنی می‌تواند رقم بزند، همین موضوعات است، گفت: می‌توانیم از ظرفیت قرآن برای خوب زیستن مردم استفاده کنیم. ما باید ملاک‌های یک انتخاب خوب را برای مردم تبیین کنیم، همان ملاک‌هایی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند و جوان بودن و انقلابی بودن را لازمه آن دانستند. ما باید بتوانیم با ادبیات قرآنی فاجعه کودکشی در اسرائیل که سال‌هاست ادامه دارد و فاجعه‌ای که در افغانستان رخ داده است برای جامعه تبیین کنیم.

وی به تعارض ایجاد شده در جامعه از طریق بیان مفاهیم «مرد میدان» و «دیپلماسی» اشاره و با تأکید بر اینکه تاریخ در حال تکرار است، تصریح کرد: یک تعارض دوگانه در جامعه معرفی می‌کنند و می‌گویند ما دیپلماسی را دنبال کردیم، اما یک نفر باعث شد میدان بر دیپلماسی غلبه داشته باشد. اگر امام ما به این نتیجه برسد که به جای «ابوموسی اشعری» یک «مالک اشتر» که زیرک است، مرد جنگ است و دیپلماسی می‌داند به میدان بفرستد، باید مالک اشتر را بفرستیم یا ابوموسی؟

سومین محفل قرآنیان مکتب سلیمانی برگزار شد

اخوان‌صباغ در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند شاه‌کلید گام دوم انقلاب اسلامی، امید دادن به جامعه است، مردم نباید ناامید شوند. جهادی‌ترین حرکت، یک حرکت امیدآفرین در جامعه است، با توجه به همه بیانات مقام معظم رهبری در مورد امیدآفرینی، حال وظیفه ما چیست؟ بیشتر به این وظیفه فکر کنیم. شهید سلیمانی مرد میدانی بود که مرزهای 200 کیلومتری ایران را توسعه داد تا مرز سوریه، لبنان و عراق را نگه دارد. در جای دیگر در سیل خوزستان به عنوان مرد میدان وارد شد، این مرد میدان هم کار دیپلماسی انجام می‌دهد و هم کار میدان، این همان ادبیات قرآن و دین و زندگی است و همان چیزی است که قرآن و اهل بیت(ع) از ما خواسته‌اند.

وی در پایان بیان کرد: این نشان می‌دهد وظیفه ما قرآنی‌ها در گام دوم انقلاب فراتر از اینها هست، باید کارهای مربوط به انس دادن مردم با قرآن را انجام دهیم، اما انسی که به رفتارهای قرآنی در جامعه تبدیل شود. ما هم یکی از گروه‌هایی هستیم که باید این وظیفه را دنبال کنیم.

گرامیداشت خاطره شهید قرآنی 

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این محفل تلاوتی از شهید احمد انصاری‌اصیل، از شهدای قرآن دفاع مقدس پخش شد و پس از آن علی‌اکبر حشمتی، پیشکسوت قرآنی کشورمان به بیان سخنانی در مورد این شهید والامقام پرداخت.

حشمتی با اشاره به اینکه شهید انصاری در 16 اردیبهشت 1336 به دنیا آمد، گفت: او مرد میدان بود. آدمی خوش‌فکر، خوش‌اخلاق، خوش‌صدا، خوش‌برخورد و ... بود. هر کدام از این ویژگی‌ها مرد میدان بودن او را می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه شهید انصاری به دنبال بصیرت‌افزایی در جلسات قرآن بود، افزود: شهید انصاری به محض اینکه فرمان حضرت امام(ره) صادر شد، عازم میدان عملیات شد و در 26 مرداد 58 در آخرین جمعه این ماه مبارک به شهادت رسید.

حشمتی با اشاره به ایام انتخابات، به شرایط انتخاب اصلح اشاره کرد و افزود: یکی از زیرساخت‌های انتخاب اصلح بصیرت‌افزایی است و این بصیرت‌افزایی باید در جلسات ما صورت گیرد تا همه بتوانند به سمت و سویی حرکت کنند که جامعه از این وضعیت نجات پیدا کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانیم این را رشد دهیم و در این مسیر حرکت کنیم.

برنامه‌های آتی مجمع 

در بخش پایانی این محفل، رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ نیز به بیان برنامه‌های مجمع قرآنیان مکتب شهید سلیمانی پرداخت و گفت: شورای خادمان این مجمع پس از رأی‌گیری در جلسات آتی تعیین خواهد شد.

قربانی همچنین به پیگیری مطالب مطرح شده در این محافل اشاره و اظهار کرد: در این محافل معمولاً کلیدواژه‌ها گفته می‌شود، لذا باید شورایی باشد که این کلیدواژه‌ها را دنبال کند. باید بر روی این موارد فکر شود تا مشخص شود جامعه قرآنی به چه شکل می‌تواند وارد میدان شود.

وی تصریح کرد: اگر شورای خادمان یا اجرایی خوب عمل نکند همه این موارد ابتر باقی می‌ماند. این مجمع تشکیل شده است تا تأثیرگذاری خود را داشته باشد و علاوه بر تلاوت و ایجاد همدلی، اثرگذاری‌های خاص خود را داشته باشد. شورای موقت خادمان این مجمع چند جلسه برگزار کرده و در آخرین جلسه پیشنهاد دادند تا شرایط افراد متقاضی اعلام شود و پس از جمع‌بندی افراد در تخصص‌های مختلف نامزد شوند. تا دو هفته دیگر این افراد مشخص می‌شوند.

انتهای پیام
captcha