برگزاری کنفرانس هویت اسلامی و نقش آن در تحکیم روابط میان ملت‌ها
کد خبر: 3973991
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱

برگزاری کنفرانس هویت اسلامی و نقش آن در تحکیم روابط میان ملت‌ها

کنفرانس اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی با عنوان «هویت اسلامی و نقش آن در تحکیم روابط میان ملت‌ها» با محوریت نقش اسلام در همزیستی مسالمت‌آمیز ملت‌های مختلف و همچنین حمایت اسلام از علم برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الوفد، نظیر عیّاد، دبیر کل مجمع مطالعات اسلامی در کنفرانس اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی با عنوان «هویت اسلامی و نقش آن در تحکیم روابط میان ملت‌ها» شرکت کرد. این همایش از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.

دبیرکل مرکز پژوهش‌های اسلامی در سخنرانی خود تصریح کرد که نزاع میان حق و باطل، و  خطا و صواب به قدمت تاریخ بشر بلکه فراتر از آن  به ابتدای خلقت بشر باز می‌گردد و  این نزاع را می‌توان در ماجرای میان ابلیس و حضرت آدم(ع) مشاهده کرد. اسلام نیز از ابتدای ظهور خود با این نزاع مواج بوده است.

عیّاد در ادامه افزود: اسلام با پیامی متناسب با فطرت و واقعیت انسان آمد  و  عوامل بقا و جاودانگی را نیز در برداشت از این‌رو اسلام متناسب با زمان و مکان و فراتر از آن برای هر زمان و مکانی مناسب است و در آن اثری از تعارض و تناقض نیست. چرا که خداوند اراده کرده است تا این دین برای تمام بشریت مناسب باشد. منشأ ربانی این دین سبب شده است تا  هم دارای ثبات باشد و هم دارای انعطاف باشد  علاوه برای حاوی حقایق علمی و با زبانی دارای براهین وجودی ارائه شده است.

عیّاد تصریح کرد: اسلام با تهذیب اخلاق پیروان خود سبب ایجاد امتی رشید شد که علاوه بر خود خیر را برای دیگری نیز می‌خواست و جز به حق در پاسخ کسی که به حقوق او تجاوز کرده بود اقدامی نکرد. امتی که انسانیت عنوان آن تعاون نشانه آن و صلاح هدف آن می‌باشد.

وی اشاره کرد که به دلیل چنین ویژگی‌هایی بود که اسلام در میان اقوام و فرهنگ‌های مختلف با زبان و تاریخ متفاوت رواج یافت و از آن‌ها امتی واحد ساخت که در میان خود با انصاف رفتار می‌کردند و با دیگران نیز این‌گونه بودند. از ابتدای نزول قرآن بر نبی این کتاب الهی منشأ همزیستی و تقویت ارتباط میان ملل مختلف بوده است و قول شریف الهی : ﴿ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ﴾. نیز  مؤید این امر است.

دبیر کل مرکز پژوهش‌های اسلامی تأکید کرد اسلام تنها به نزدیکی و همزیستی مسالمت‌آمیز میان مردم منجر نشده است بلکه  از همکاری علمی میان ملل مختلف نیز با هدف تحقق خیر بشریت و آبادانی زمین پشتیبانی می‌کند و امت اسلامی از ابتدا به دنبال علم بوده و هرجا علمی یافته است  که به حال بشریت مفید بوده بدون توجه به منشأ  آن‌ها مورد حمایت قرار داده است.

دکتر عیّاد در پایان با بر اهمیت این کنفرانس تأکید کرد به ویژه در عصری که شاهد دشمنی آشکار با اسلام و مسلمین است. عصری که در آن برخی به دلیل تلاش بر تسلط بر سرنوشت مسلمانان و کنترل منابع آنان به دنبال ایجاد درگیری‌های فکری و فتنه‌های طایفه‌ای میان مسلمین و همچنین ترویج افکار مادی و الحادی و شبهات حول قرآن و سنت نبوی هستند.

انتهای پیام
captcha