شیعیان افغانستان در معرض نسل‌‌کشی قرار دارند
کد خبر: 3974083
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
در یک نشست خبری مطرح شد؛

شیعیان افغانستان در معرض نسل‌‌کشی قرار دارند

شورای علمای شیعه افغانستان اعلام کرد که حمله به مراکز فرهنگی و عبادی شیعیان هدفمند و سیستماتیک بوده و مصداق نسل کشی است.

به گزارش ایکنا به نقل از دید، شورای علمای شیعه افغانستان در یک نشست خبری اعلام کرد که از سال ۱۳۸۰ و از زمان حضور نیروهای ناتو در این کشور، شیعیان افغانستان به خاطر تعلق مذهبی خود بارها مورد حمله قرار گرفته‌اند و تازه‌ترین مورد آن حمله به مدرسه سیدالشهدا در کابل است.

حجت الاسلام محمد فیاض سخنگوی شورای علمای شیعه افغانستان در این نشست، گفت که همه علمای شورای اهل تشیع افغانستان با خانواده قربانیان همدردی می‌کنند و خواستار محاکمه عاملان این حمله هستند.

وی افزود: شورای علما بر اساس دستورات دینی و عقلانیت در جهت رفاه ملی و وحدت ملی تلاش می‌کند تا از اختلافات قومی، زبانی، و غیره جلوگیری نماید.

فیاض تصریح کرد: شورای علمای شیعه افغانستان از پروسه صلح عادلانه حمایت می‌کند و دیدگاه‌هایش را مبتنی بر عدالت، اخوت و منافع ملی به طرف‌های روند صلح ارائه کرده است که حفظ دستاوردها و ارزش‌ها در تمام عرصه‌ها و آتش‌بس سراسری و پایدار از نکات برجسته دیدگاه‌های این شورا است.

در بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان آمده که جنگ‌های تباه کنننده نیابتی در راستای اهداف بیگانان سال‌ها است که گلوی مردم را می‌فشارد. از سال ۱۳۸۰ و با حضور ناتو در این کشور انتظار می‌رفت که تروریسم در کشور نابود گردد و صلح و ثبات و امنیت به وجود آید، اما از آن تاریخ تاکنون شاهد سوانح تلخ و روزافزون ناشی از ناامنی در کشور هستیم.

در بخشی از بیانیه نیز آمده است: با تاسف باید یاد آور شد که در سال‌های اخیر شیعیان افغانستان به خاطر تعلق به یک قوم و مذهب فقهی مورد حمله گروه‌های ترویستی بوده است. در این سال‌ها به گونه مرتب اماکن عمومی مربوط به شیعیان از سوی گروه‌های تروریستی مورد حملات انتحاری قرار گرفته است. حملات انتحاری و انفجاری که مصداق نسل کشی است.

یادآور می‌شود‌ در حمله تروریستی به مدرسه سیدالشهدا کابل دست کم ۸۷ تن کشته و بیش از ۱۵۰ تن زخمی شدند. مسئولیت این حمله را تاکنون هیچ گروه و فردی بر عهده نگرفته است.

انتهای پیام
captcha