تلاش برای احیای مساجد و محوریت بخشیدن به آنها + فیلم
کد خبر: 3975243
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
شاخص‌های دولت اسلامی در کلام حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم / 6

تلاش برای احیای مساجد و محوریت بخشیدن به آنها + فیلم

حافظ بین‌المللی قرآن کریم در ششمین قسمت از سلسله درس‌گفتارهای «دعوت» در تبیین شاخص‌های دولت اسلامی بر تلاش برای احیای مساجد و محوریت بخشیدن به آنها تأکید کرد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم‌، حافظ بین‌المللی و عضو مجلس خبرگان رهبری، در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری طی سلسله درس‌گفتارهایی با عنوان «دعوت» به تبیین شاخص‌های دولت اسلامی پرداخته است. محور‌های این مباحث شامل چارچوب‌ها و جهت‌گیری‌های کلان دولت اسلامی، برنامه‌های دولت اسلامی در حوزه‌های مختلف، ویژگی‌های کارگزار نظام اسلامی و اهمیت انتخابات و ضرورت حضور پرشور مردم در این عرصه سرنوشت‌ساز است. در ادامه متن و فیلم قسمت ششم را می‌بینید؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از شاخص‌های فرهنگی دولت اسلامی، تلاش برای احیای مساجد و مراکز دینی است که در این برنامه آن را مورد توجه قرار می‌دهیم. خداوند در قرآن کریم فرموده: «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا». خداوند بزرگترین ظلم را منع از احیای مساجد دانسته است.

در نقطه مقابل بزرگترین خدمت به جامعه دینی، احیای مساجد و محوریت بخشیدن به آنهاست. امام (ره) فرمودند: «مسجد سنگر است.» امروز هم باید مساجد را سنگر بدانیم و همانطور که در دوران دفاع مقدس، مساجد محل آموزش، گردهمایی نیروها و پشتیبانی به منظور مقابله با دشمن بود، امروز هم باید محلی برای مقابله با معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه باشد.

مساجد باید مرکزی برای رزمایش همدلی و مواسات و نیز محور فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی شهرها باشد. محوریت مساجد در شهرسازی و معماری باید مورد توجه دولت اسلامی قرار گیرد. شهر اسلامی شهری است که با محوریت مراکز دینی مثل مساجد و زیارتگاه‌ها ساخته می‌شود. آنقدر نقش مساجد مهم است که آیه 40 سوره مبارکه حج حکمت جهاد و فلسفه جنگ را احیای آنها دانسته است.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «و مَنْ أَسْرَجَ فِی مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرَاجاً لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ وَ حَمَلَةُ اَلْعَرْشِ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ مَا دَامَ فِی ذَلِكَ اَلْمَسْجِدِ ضَوْءٌ مِنَ اَلسِّرَاجِ»؛ هر فردی که در مسجدی چراغی را برافروزد، پیوسته مشمول دعای ملائکه و حاملان عرش قرار می‌گیرد تا وقتی که آن چراغ در حال نورافشانی است.

در تورات آمده است: «انّ بُيُوتِی فی الأرضِ المَساجِدُ؛ مساجد خانه‌های خدا روی زمین هستند.» با عنایت به نکات فوق می‌توان گفت که یکی از شاخص‌های مهم دولت اسلامی در محور برنامه‌های فرهنگی، تلاش برای احیای مساجد و محوریت بخشیدن به آنهاست.»

انتهای پیام
captcha