مصادیق یاری امام زمان از دیدگاه امام صادق(ع)
کد خبر: 3975778
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲

مصادیق یاری امام زمان از دیدگاه امام صادق(ع)

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: از دیدگاه امام صادق(ع) یکی از مصادیق یاری امام زمان، احیای ذکر اهل‌بیت(ع) از طریق بازخوانی و ترویج مستمر و پررنگ احادیث ایشان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن شریعت‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به افتتاح دانشگاه اسلامی در زمان امام باقر(ع) در مدینه و ادامه مسیر در زمان امام صادق(ع)، اظهار کرد: از این زمان که فقه عظیم اسلامی آغاز به کار کرد شاهد ظهور هزاران دانشمند فاخر مانند ابن اعین، زراره، حمران، هشام و ... هستیم.

وی ادامه داد: این افراد پرورش‌یافته در مکتب امامت در یاری دین خدا و امام بودند و از هیچ کمکی دریغ نکردند، در اینجا جا دارد از خودمان بپرسیم که ما مدعیان تشیع در یاری دین خدا و دفاع از امام خویش چه کار کرده‌ایم؟ ما هر جا و در هر جایگاهی هستیم وظیفه داریم از دین خدا و امام خود دفاع کنیم، به‌ویژه در دوران کنونی که هجمه به دین خدا از داخل و خارج افزایش یافته است.

شریعت‌زاده با آوردن نمونه‌های تاریخی از کسانی که از امامشان به دفاع پرخاستند، تصریح کرد: هشام، حمران ابن اعین، عبدالعظیم حسنی و ... صحابه‌ای بودند که از مبنا و عقیده خود دفاع کردند. در زمان امام صادق(ع) نیز برخی از اصحاب آنچنان در یاری حضرتش ایثار کردند که امام(ع) درباره ایشان فرمود: «اینان از کسانی هستند که خداوند متعال درباره ایشان فرمود «السابقون السابقون اولئک المقربون». یکی از این صحابه زراره بود که امام صادق(ع) در موردش فرمودند «اگر زراره نبود گمان می‌کنم که احادیث پدرم امام باقر(ع) نابود می‌شد».

این مدرس حوزه و دانشگاه با طرح این پرسش که زراره و امثال وی چه خدمتی به امام صادق(ع) داشتند، گفت: پاسخ این پرسش در کلام امام(ع) آمده که فرمودند: «هیچ کس نیست که ذکر ما اهل‌بیت(ع) و احادیث پدرم را احیا کند بجز زراره و ابوبصیر و محمدبن مسلم و برید بن معاویه العجلی، اگر این گروه نبودند هیچکس نمی‌توانست دین خدا را متوجه شود، ایشان سبقت‌گیرنده به سمت ما اهل‌بیت در دنیا و آخرت خواهند بود». لذا یکی از مصادیق یاری امام(ع)، احیای ذکر اهل‌بیت(ع) از طریق بازخوانی و ترویج مستمر و پررنگ احادیث ایشان است.

شریعت‌زاده تاکید کرد: شیعه جعفری کسی است که در عمل به دستورات قرآن کریم لحظه‌ای غفلت نمی‌کند و احادیث اهل‌بیت(ع) را چراغ راه قرار می‌دهد همچنان که امام صادق(ع) فرمودند: «احادیث ما شما را به یکدیگر معطوف می‌کند پس اگر احادیث ما را اخذ کردید هدایت می‌شوید و نجات خواهید یافت و اگر احادیث ما را رها کردید گمراه می‌شوید و هلاک خواهید شد‌، پس احادیث ما را اخذ کنید که در این صورت من به نجات شما را ضامن هستم».

دو حدیث از امام صادق(ع)

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: بر اساس حدیثی از امام صادق(ع) وای به حال کسی که برای منافع خویش مردم را از راه دین گمراه کند، ایشان در این حدیث نقل می‌کنند که در روزگاران پیشین مردی بود که دنیا را از راه حلال جست و بدان دست نیافت، از راه حرام آن را جست باز هم بدان نرسید، پس شیطان نزد او آمد و گفت تو دنیا را از راه حلال جستی و بر آن دست نیافتی، سپس از راه حرام آن‌را جستی و باز هم بدان نرسیدی اینک آیا تو را به کاری رهنمون نشوم که بدان به دنیا و ثروت بسیار دست یابی و پیروانت فراوان شوند؟ مرد گفت چرا. شیطان گفت: دینی بساز و مردم را بدان فرا خوان. او چنین کرد و مردم دعوتش را پذیرفتند و او را فرمان بردند و مرد به ثروت دنیا دست یافت. سپس با خود اندیشید و گفت: من چه کردم؟! دینی برساختم و مردم را بدان فرا خواندم و اکنون راه توبه‌ای را برای خویش نمی‌بینم جز آنکه نزد هر آنکه دعوتش کردم بروم و او را از بدعتم بر گردانم. پس نزد پیروانش می‌رفت و می‌گفت: «آنچه شما را بدان خواندم باطل است‌ من آن‌را بدعت نهادم» اما پیروانش می‌گفتند دروغ می‌گویی این دین حق است اما تو در دین خود شک کرده‌ای و از آن برگشته‌ای. چون چنین دید، زنجیری بر گرفت و یک سر آن‌را به جایی میخکوب کرد و سر دیگرش را به گردن خود بست و گفت: «آن را باز نمی‌کنم تا اینکه خداوند توبه‌ام را بپذیرد». لیکن خداوند عز و جل به پیامبری از پیامبران وحی فرمود که: «به فلان کس بگو : به عزت و جلالم سوگند اگر مرا چندان بخوانی که بندهای بدنت از هم بگسلد، دعایت را مستجاب نخواهم کرد مگر اینکه کسانی را هم که با بدعت تو از دنیا رفته‌اند برگردانی تا از آن دست بردارند».

شریعت‌زاده با بیان اینکه توصیه به نماز آخرین سفارش امام صادق(ع) به شیعیانش بود، گفت: از ام‌حمیده همسر آن حضرت نقل است که امام(ع) در لحظات پایانی حیات مبارکشان خطاب به جماعتی از نزدیکان که بر بالینشان حاضر بودند فرمودند: إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاه، شفاعت ما شامل حال كسى كه نماز را كوچک شمارد، نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha