نارضایتی مردم از وضعیت موجود، زنگ خطری برای مسئولان است + فیلم
کد خبر: 3976707
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
آیت‌الله غرویان در گفت‌وگو با ایکنا:

نارضایتی مردم از وضعیت موجود، زنگ خطری برای مسئولان است + فیلم

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی‌(ص) با بیان اینکه هیچ‌ یک از مسئولان ادعای عصمت ندارند، لذا باید انتقادپذیر باشند، اظهار کرد: به‌ عنوان یک شهروند احساس می‌کنم مردم نارضایتی زیادی دارند و این زنگ خطر و هشداری برای مسئولان است که فاصله خود را بیش از این با مردم زیاد نکنند که پشتیبانی مردم از دولت کاهش یابد.

نارضایتی مردم از وضعیت موجود، زنگ خطر و هشداری برای مسئولان است + فیلمآیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیه، در بخش دوم گفت‌وگوی خود با ایکنا قم، در خصوص دلایل کاهش مشارکت مردم در انتخابات از زمان انقلاب تاکنون، بیان کرد: پس از پیروزی یک انقلاب، در طول زمان‌های مختلف فراز و نشیب‌هایی اتفاق می‌افتد و آن فراز و نشیب‌ها و شکست و پیروزی‌ها در میزان حضور و مشارکت مردم در عرصه‌های اجتماعی از جمله انتخابات مؤثر واقع می‌شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران نیز از قواعد جامعه‌شناختی و سیاسی موجود که در همه انقلاب‌ها و کشورها رخ می‌دهد مستثنا نیست، به مرور زمان باید عواملی که سبب افزایش و کاهش مشارکت و حضور مردم در انتخابات می‌شود، توسط متخصصان و کارشناسان امر، رصد شود.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: این مسائل نیز، یک مفاهیم خط‌کشی شده و امور کمی نیست که قابل اندازه‌گیری باشد بلکه نیاز به تحلیل‌های ذهنی و دقیق فکری دارد که متخصصان و فیلسوفان سیاسی با تحلیل و بررسی و رصد چندین سال متوالی از حضور مردم در عرصه‌های اجتماعی و عوامل افزایش و کاهش مشارکت آن‌ها به این امر دست پیدا می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


غرویان ادامه داد: سیاست‌مداران و سیاست‌پژوهان جامعه، ژورنالیست‌های حوزه سیاسی و احزاب و گروه‌ها هر کدام یک تحلیل و نگاهی دارند که ظرفیت بررسی و رصد آن‌ها وجود دارد و باید در این امر اهتمام ویژه داشت، در واقع یک عامل به تنهایی در موضوع کاهش یا افزایش مشارکت مردم مؤثر نیست.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران نیز پس از پیروزی، شاهد این فراز و نشیب‌ها در دوره‌های مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات مجلس خبرگان و ریاست جمهوری بود، افزود: نوع رفتار و عملکرد برخی مسئولان و دست‌اندرکاران اداره جامعه با مسائل و مشکلات کشور، عوامل خارجی، عوامل داخلی و وضعیت نابسامان اقتصادی و در این روزها، کرونا نیز در فراز و نشیب‌های مشارکت مردم در صحنه‌های اجتماعی از جمله انتخابات تأثیرگذار بوده است.

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی‌(ص) با اشاره به اینکه تحلیل‌گران باید این‌گونه مسائل را بررسی کنند تا مشارکت مردم در انتخابات کاهش نیابد، بیان کرد: مسئولان فاصله خود را با مردم زیاد نکنند که مردم نیز همواره حامی رهبران سیاسی خود از جمله مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور باشند.

وی با بیان اینکه هیچ‌ یک از مسئولان ادعای عصمت ندارند و لذا باید انتقادپذیر باشند، اظهار کرد: در نهج‌البلاغه آمده است که امیرالمؤمنین(ع) از باب «النصیحة لائمة‏المسلمین» مردم و علما و دانایان جامعه باید مسلمین را نصیحت کنند، نصیحت به معنای جنگ و دعوا نیست و ماهیت دلسوزانه دارد.

غرویان گفت: زمینه مشارکت و حضور مردم باید همیشه فراهم باشد و سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌ها برای حضور در انتخابات به‌گونه‌ای نباشد که مردم از حکومت فاصله بگیرند و گمان کنند که فقط افراد خاصی منصب‌داران حکومت هستند و آن‌ها را به حال خویش رها کنند این‌گونه صحیح نیست و مردم باید با میل و رغبت پای صندوق‌های رأی بیایند.

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا این میل و رغبت در مردم برای شرکت در انتخابات وجود دارد؟ گفت: مردم گلایه‌هایی دارند که باید به آن رسیدگی کرد و البته در این شرایط باید به آنها حق بدهیم اگرچه من متخصص در این زمینه نیستم که بخواهم مقصر این وضعیت را تعیین کنم اما به هر حال هر وضعیتی که در کشور به‌وجود می‌آید به‌ واسطه ما مردم و مسئولان است.

وی یادآور شد: گرانی و تورم، فشار اقتصادی، رانت‌خواری، اختلاس و دزدی، طلاق و اعتیاد و بزهکاری‌های اجتماعی به‌ واسطه خودمان به‌ وجود آمده است و به امور غیبی نمی‌توان آن‌ها را نسبت داد و هیچ‌کس حتی بالاترین مسئولان نظام نیز نباید خود را مبرا از نقص بداند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی‌(ص) تصریح کرد: به‌عنوان یک شهروند احساس می‌کنم مردم نارضایتی زیادی دارند و این یک زنگ خطر و هشداری برای مسئولان است که فاصله خود را بیش از این با مردم زیاد نکنند که پشتیبانی مردم از دولت کاهش یابد و این امر برای نظام یک خطر بزرگ به‌ شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه امید است که مسئولان زمینه‌های مشارکت حداکثری را فراهم کنند تا مردم با انگیزه پای صندوق‌های رأی حاضر شوند؛ همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز انتظار دارند، گفت: مردم تعدادی از کاندیداها را برای انتخابات ریاست جمهوری در نظر داشتند که احراز صلاحیت نشدند اما این موضوعات دلیل بر عدم شرکت در انتخابات نمی‌تواند باشد.

غرویان تصریح کرد: محدوده انتخاب مردم تنگ شد اما در بین کاندیداهای حاضر نیز می‌توانند با بررسی سوابق کاری و سخنان آن‌ها در مناظرات، خیرالموجودین را انتخاب کنند و این کار بهتر از شرکت نکردن در انتخابات است زیرا دود شرکت نکردن در انتخابات به چشم خود مردم می‌رود.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه امروزه باید در صحنه جهانی، حضور حداکثری در انتخابات را نشان دهیم، بیان کرد: مردم بین کاندیداهای حاضر، نزدیک‌ترین شخص به آرمان‌ها و افکار سیاسی خود را انتخاب کنند زیرا این امر از شرکت نکردن در انتخابات عقلانی‌تر است.

انتهای پیام
captcha