3 بار کتابت قرآن در میان آثار ماندگار محمدرضا افشاری
کد خبر: 3976817
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
با خادمان قرآن /54

3 بار کتابت قرآن در میان آثار ماندگار محمدرضا افشاری

محمدرضا افشاری، از مدرسان و خوشنویسان کشور گفت: به طور میانگین یک هنرمند باید سه سال برای نگارش یک دوره کامل قرآن زمان صرف کند و در حال حاضر این کار طی یک یا دو ماه با کامپیوتر انجام می‌شود و باید تمهیدی اندیشید تا جزئیات هنر انتقال یابد.

به گزارش ایکنا، قدردانی از مقام شامخ معلمان، هنرمندان و مروجان قرآن کریم وظیفه مهم هر فردی است که توسعه فرهنگ قرآنی دغدغه اوست، به ویژه نهادهای فرهنگی که باید حمایت از این پیشگامان را اساس فعالیتشان بدانند و بخش‌های اثرگذار زندگی این افراد را به سمع و نظر جامعه برسانند. برآنیم تا هر هفته با یکی از خادمان قرآن گفت‌وگو داشته و ضمن جویا شدن از احوالات زندگی آنان، از اینکه پس از دریافت نشان خادمی قرآن، چه مسئولیت اجتماعی را بر دوش خود حس می‌کنند، سخن بگویند. در ادامه به معرفی محمدرضا افشاری خواهیم پرداخت.

محمدرضا افشاری، متولد ۱۳۴۴ در استان قم است. وی در بخش هنری (خوشنویسی و کتابت قرآن) بیست‌وچهارمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم، که اواخر سال گذشته برگزار شد، نشان خادم قرآن را دریافت کرد. افشاری فارغ‌التحصیل دانشکده هنر‌های زیبا دانشگاه تهران و مدرس انجمن خوشنویسان و خطوط قرآنی است و بنابر گفته خود «حدود ۲۵ سال است که در انجمن خوشنویسان تدریس می‌کند.»

افشاری تاکنون توانسته است که سه بار کتابت کامل قرآن کریم را انجام دهد و اغلب آثار هنری‌اش موضوعات قرآنی دارد و بسیاری از کتیبه‌های مساجد تهران و سایر شهر‌ها و بخشی از کتیبه مسجد مقدس جمکران از جمله آثار هنری اوست. از دیگر آثارش می‌توان به کتیبه‌ای نصب‌شده در بالای محراب اقامه نماز جمعه در کشور عربستان اشاره کرد.

این خوشنویس زبردست درباره اهتمام به کتابت قرآن از سوی مسئولان و سایر مردم اظهار کرد: با ورود تکنولوژی در تمامی حوزه‌ها، رویه و اصالت آن‌ها تغییر کرده است و هنر نیز از این امر مستثنا نیست و تمام کار‌ها با کامپیوتر انجام می‌شود.

افشاری با اشاره به اینکه به طور میانگین یک هنرمند سه سال باید زمان بگذارد تا یک دوره کامل قرآن را بنویسد، افزود: در حال حاضر این کار با کامپیوتر طی یک یا دو ماه انجام می‌شود، اما باید تمهیدی اندیشید که انتقال قواعد و قوانین و جزئیات آن در مراکز هنری حفظ شود. انجمن خوشنویسان در این باره بسیار تأثیرگذار بوده است. 

این مدرس انجمن خوشنویسان درباره مسئولیت اجتماعی فردی که مفتخر به نشان خادم قرآن شده است، گفت: لطف کردند بنده را به عنوان خادم قرآن برگزیدند، این اقدام دقت نظر مسئولان را می‎‌رساند و شاید نسل جوان تحت تأثیر قرار گیرد و تشویق شود.

افشاری با تأکید بر اینکه من پاداشم را از قرآن گرفته‌ام، افزود: انتظار نداشتم که به چنین عنوانی مفتخر شوم، اما هنگامی که از هنرمند تکریم می‌شود، احساس می‌کند آثارش دیده می‌شود و این امر سبب طیب خاطر او خواهد شد.

از دیگر فعالیت‎های هنری محمدرضا افشاری می‌توان به کتابت مقدمه و مؤخره بیش از بیست جلد قرآن کریم (در بیش از ۲۰ اثر)، برگزاری نمایشگاه انفرادی قرآنی در موزه رضا عباسی، برگزاری چندین نمایشگاه در قم و تهران و برپایی نمایشگاه انفرادی در کشور‌های آلمان، ترکیه، تاجیکستان، قطر، امارات، بحرین و مقدونیه اشاره کرد. علاقه‌مندان می‎‌توانند با مراجعه http://afshariart.com آثار این هنرمند را مشاهده کنند.

انتهای پیام
captcha