به‌نام چهره‌ها؛ به‌کام دیگران + فیلم
کد خبر: 3976911
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸

به‌نام چهره‌ها؛ به‌کام دیگران + فیلم

امروزه جذب و اقناع مخاطب، یکی از اهداف رسانه‌هاست که برای رسیدن به این هدف از روش‌هایی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایکنا، در دنیای امروز که بیشتر وقت افراد در فضای مجازی صرف می‌شود، جذب و اقناع مخاطب، یکی از اهداف رسانه‌هاست که برای رسیدن به این هدف از روش‌هایی بهره‌مند می‌شوند.

حتماً در رسانه‌ها دیده و یا شنیده‌اید که رسانه از قول فردی که جایگاه ویژه‌ای ازنظر اجتماعی، فرهنگی و یا سیاسی دارد مطالبی را بیان می‌کند تا مخاطب را برای پیروی قانع کند. به این روش تکنیک ارجاع به منبع یا گواهی خاص می‌گویند که رسانه برای اعتبار دادن به خبر خود به سراغ نقل‌قول می‌رود.

در این تکنیک، از آوازه، شهرت و یا جایگاه فرد استفاده می‌شود. در تکنیک استناد یا گواهی، هدف این است که مخاطب خودش را با فرد مورد استناد یکی بداند و باورها و ایده‌های او را به‌منزله باورها و عقاید خود بداند. به عبارت دیگر تکنیک استناد یا گواهی این است که شخص موردنظر ، فکر برنامه و یا سیاستی را تأیید یا نفی کند.

از تکنیک گواهی به شیوه‌های مختلف برای اقناع مخاطب استفاده می‌شود. برای مثال زمانی که رسانه با قشر تحصیل‌کرده مواجه باشد، از این تکنیک استفاده می‌کند. به این صورت که برای تأیید محتوای خود، به‌صورت مداوم و مستمر ارجاعاتی از افراد بزرگ و شناخته شده می‌آورد و مخاطب رسانه، هیچ‌وقت از خودش نمیپرسد که آیا این ارجاعات واقعی و درست است یا نه. در مواجهه با پیام‌های این‌چنینی از منبع و ارجاعات رسانه اطمینان پیدا کنید.

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام
captcha