صنایع دستی، راه درمان سبک زندگی ایرانی و اسلامی
کد خبر: 3977322
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
در مراسم گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی بیان شد؛

صنایع دستی، راه درمان سبک زندگی ایرانی و اسلامی

حجت‌الله ایوبی در آیین روز جهانی صنایع دستی اظهار کرد: اگر زندگی ما باید ایرانی شکل بگیرد و  می‌گویند «نگران سبک زندگی ایرانی و اسلامی هستند» و خیلی‌ها هم نگران تهاجم فرهنگ غربی هستند، یکی از راه‌های درمان و پاسخ به این نگرانی، صنایع دستی است.

صنایع دستی، راه درمان سبک زندگی ایرانی و اسلامیبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الله ایوبی عصر یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی و تجلیل از پیشکسوتان هنرهای سنتی و حافظان سلامت که از سوی فرهنگستان هنر برگزار شد؛ گفت: صنایع دستی بخشی از هویت ایران و ایرانی بخش از تاریخ و شناسنامه و زندگی ماست، نباید به گونه‌ای باشد که هنرمندان این حوزه احساس کنند زخمی و دردمند و نیازمند مرهم هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران با تأکید بر ضرورت تغییر رویکرد به حوزه صنایع دستی در عالی‌ترین سطوح کشور؛ ادامه داد: این روزها در مناظره‌ها انتظار داشتیم از فرهنگ، هنر، موسیقی، تئاتر و سینما سخنی مطرح شود؛ اما حتی از صنایع دستی هم که بی‌حاشیه‌ترین هنر این کشور است، هم سخنی مطرح نشد.

ایوبی افزود: صنایع دستی به عنوان کالای تزیینی و لوکس خانه‌ها نیست، بلکه این آثار بخشی از هویت و تاریخ و فرهنگ ما ایرانی‌ها است و داشتن این آثار زندگی کردن با آنها آثار فراوان دیگری دارد که شاید از آن غافل هستیم. 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران یادآورشد: اگر زندگی ما باید ایرانی شکل بگیرد و می‌گویند «نگران سبک زندگی ایرانی و اسلامی هستند» و خیلی‌ها هم از تهاجم فرهنگ غربی نگران هستند، یکی از راه‌های درمان و پاسخ به این نگرانی، صنایع دستی است.

فضای زندگی فرزندانمان را ایرانی طراحی کنیم

ایوبی گفت: در خانه‌ای که گلیم، گبه، جاجیم و فرش باشد، قطعاً موسیقی ایرانی همنشین خواهد بود و جایی برای موسیقی غربی باقی نمی‌ماند. زیرا همخوانی ندارد.

ایوبی توضیح داد که صنایع دستی سبک زندگی ما را می‌سازد. سرانه مصرف موسیقی بیش از ١.۵ ساعت است، اگر می‌خواهیم این مصرف موسیقی ایرانی باشد، باید فضای زندگی فرزندانمان را ایرانی طراحی کنیم.

وی گفت: وقتی معماری و هنر ایرانی ضمیر ناهوشیار و بخش وجودی ما شود؛ ذایقه و ذوق ما را شکل می‌دهند. فردی که در خانه‌ای به سبک ایرانی و فرش ایرانی زندگی می‌کند، ذوق و سلیقه‌اش ایرانی خواهد شد، حافظ و سعدی و مولانا وخیام را هم بهتر می‌فهمد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران اظهار کرد: اگر معماری و جلوه های زندگی ما غیرایرانی یا بی‌معنا و بی‌هویت شود، رنگ‌ها تاریک و خاکستری شود و روح جان ما هم تاریک می‌شود؛ افرادی که با هنر سر و کار دارند، اهل خشونت و جنگ نیستند.

وی با تأکید بر اینکه نشستن روی فرش دست‌بافت ایرانی تجمل‌گرایی نیست، افزود: برای آراستگی ذوق و سلیقه ایرانی باید به سمت هنر و صنایع دستی ایرانی حرکت کنیم؛ اگر به جای فرش ایرانی موکت غربی پهن کنیم، رسماً در زندگی ما خبری از هنر نخواهد بود.

ایوبی با بیان اینکه ما ایرانیان قدمت هزار سال هنر کتابت داریم، ادامه داد: اگر در اتاق مدیران کشور از آثار هنرمندان بزرگ کشور وجود داشته باشد، کتاب‌های نفیس و ارزشمند داشته باشند، رفتار و سبک مدیریت آنها دگرگون خواهد شد.

هنر، روش درمان است

ایوبی  گفت: در بسیاری از کشور‌ها معماران موظف شده‌اند در طراحی خود از مجسمه و صنایع دستی استفاده و تابلو طراحی کنند. حتی کسانی که تابلو خریداری کند و به نمایش عمومی بگذارد از مالیات معاف است. در بیمارستان‌‌های غربی نگارخانه نمایشگاه راه‌اندازی می‌کنند؛ زیرا هنر یک روش درمان است و روح انسان‌ها را می‌سازد.

ایوبی با بیان کرد: صنایع‌دستی برای تغذیه روح و جان ماست و این هنر شما هنرمندان و صنعتگران است. آثار هنرمندان صنایع‌دستی به مردم عشق و آرامش و صلح هدیه می‌دهد. آثار آنان در خانه ها و محل کار با مردم سخن می‌گوید. آنها روح فرد و روح جامعه را زیبا و لطیف می‌کنند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران به اقتصاد فرهنگ و هنر اشاره کرد و توضیح داد صنایع دستی در اقتصاد هنر اثر بخش است. ارزش صنایع دستی بجز ارز‌آوری سفیر فرهنگی و جان و تغذیه روح ماست و نباید آن را نادیده گرفت.

وی تأکید کرد: قانون حمایتی و پشتیبانی از هنرمندان و فعالان صنایع دستی (قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب سال ۱۳۹۶) باید به‌درستی اجرا شود تا نگرانی اساتید و پیشکسوتان هنر و صنایع دستی رفع شود که بعد از آنها هنرشان و راهشان ادامه خواهد داشت.

ایوبی با تبریک روز جهانی صنایع‌دستی (٢٠ خرداد) و گرامیداشت یاد اساتید و هنرمندان پیشکسوت و  فقید، بیان کرد: اگر دنبال سبک زندگی ایرانی، ذایقه و فلسفه ایرانی و اسلامی در زندگی هستیم راهی جز راه هنرمندان و آثار آنها که تغذیه کنندگان روح و جان جامعه هستند، وجود ندارد.

صنایع دستی، راه درمان سبک زندگی ایرانی و اسلامی

انتهای پیام
captcha