اتحاد کشور‌های اسلامی در جبهه فرهنگی در گرو مدیریت درست است
کد خبر: 3977362
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
محمدسرور رجایی مطرح کرد:

اتحاد کشور‌های اسلامی در جبهه فرهنگی در گرو مدیریت درست است

نویسنده کتاب «مأموریت خدا» گفت: کشور‌های اسلامی از نظر باور‌های دینی و ارزشی، نیرو‌های متحدی هستند که اگر به درستی مدیریت شوند می‌توانند در جبهه فرهنگی، بسیار فعال‌تر عمل کنند.

اتحاد کشور‌های اسلامی در جبهه فرهنگی در گرو مدیریت درست استبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «مأموریت خدا» با حضور محمد سرور رجایی، محقق و پژوهشگر این اثر و محمدحسین بدری به عنوان منتقد عصر یکشنبه ۲۳ خردادماه در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار و به‌طور زنده از فضای مجازی پخش شد.

در ابتدای این نشست بدری، منتقد گفت: کتاب «مأموریت خدا» برگرفته از هفت روایت از احمدرضا سعیدی، شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان است که در هجده سالگی در کنار مجاهدین افغانستانی علیه تجاوز اتحاد جماهیر شوروی جنگیده و در نهایت در شهرستان بهسود افغانستان نیز به شهادت رسید. چند دهه پیش، در همسایه شرقی ما یعنی کشور افغانستان، جنگ بزرگی اتفاق افتاد و شوروی آن زمان به این کشور حمله و سراسر افغانستان را اشغال کرد و تعداد زیادی از مردم این کشور به ایران و کشور‌های همسایه پناهنده شدند.

وی افزود: این در حالی بود که ایران در دهه ۶۰ گرفتار جنگ با عراق شد و خیلی از برادران افغانی در جنگ ایران با عراق حضور پیدا کردند. البته برخی از ایرانی‌ها نیز برای کمک به کشور همسایه به افغانستان سفر کردند و از جمله می‌توان به شهید احمدرضا سعیدی اشاره کرد که محمد سرور رجایی شرح این ماجرا را به زیبایی در کتاب «مأموریت خدا» نوشته است. 

پشت پازدن به همه تعلقات

در ادامه این نشست محمدسرور رجایی، نویسنده و پژوهشگر گفت: اگر ماجرای شهدای ایرانی در افغانستان در دوران جهاد اسلامی و همچنین ماجرای شهدای افغانستانی در دفاع مقدس ایران را به صورت عمیق بررسی کنیم، شاهد ماجرا‌های بسیار شیرین و دلپسندی خواهیم بود که از باور‌های اعتقادی و قلبی بین دو کشور ایران و افغانستان سرچشمه گرفته است. وقتی من با شهید احمدرضا سعیدی آشنا شدم کوشش کردم این جوان ۱۸ ساله ایرانی را که به دلیل پیوستن به مجاهدین و مردم افغانستان به تمامی تعلقات خانوادگی پشت پا زده بود، بیشتر بشناسم. این در حالی بود که نامه‌هایی که از او به جا مانده است، این سفر را برای خودسازی اعلام می‌کند و اسم این سفر را «مأموریت خدا» می‌گذارد.

وی افزود: این‌ شهید ایرانی، طی نامه‌هایی که از خودش به جا گذاشته و من همه آنان را مطالعه و اتفاقا در کتاب ماموریت خدا هم به آنان اشاره کرده‌ام؛ انگار بزرگتر از سن خودش عمل می‌کرده است. این‌ شهید همراه دوستانش، اولین گروهی محسوب می‌شوند که زیر نظر مربیان حرفه‌ای ایران، آموزش نظامی می‌بینند و آن‌قدر در این آموزش‌ها موفق عمل می‌کند که مسئولان از وی می‌خواهند تا مربی‌گری نظامی را برعهده بگیرد. اما احمدرضا سعیدی آرمان‌های بزرگتری در سر داشت.

دیدار با چمران و پیوستن به مجاهدین افغانستانی

رجایی ادامه داد: هنگامی که وی در سرکوب غائله کردستان حضور پیدا می‌کند، طی دیداری که در بهار سال ۱۳۵۹ با شهید چمران داشته، تصمیم می‌گیرد برای کمک به مردم افغانستان در جنگ با شوروی به این کشور سفر کند. در افغانستان هم به خط مقدم جنگ می‌رود و فرمانده خط متوجه توانمندی‌های زیاد او می‌شود و همانجا تصمیم می‌گیرد که اگر قرار است مربی نظامی بشود چه بهتر که این‌کار را در افغانستان و برای نیرو‌های افغانی انجام بدهد. 

وی گفت: من برای شناخت بیشتر شهید سعیدی حدود ۱۰ سال تلاش کردم و ماجرای رفتنم به افغانستان برای پیگیری زندگی این شهید بود. رفتن من از ایران به مزار این شهید در افغانستان به دلیل حضور طالبان خطرات زیادی داشت و همین خطرات موجب شده بود که والدینم مخالف سفر من به افغانستان بشوند و در نهایت با استخاره‌ای که گرفتم و خوب آمد، پدرم با این سفر موافقت کرد. معتقدم بین ما، استعداد‌های زیادی وجودی دارد که بسیاری از انسان‌ها توان دست‌یابی به آن‌ها را ندارند. اما شهید احمدرضا سعیدی به این امر دست پیدا کرد و بین جوانان هم سن‌وسال خودش واقعاً یک استثناء بود و بار‌ها به دوستانش گفته بود در ایران، جوانان زیادی برای جنگیدن با عراق وجود دارند. اما در افغانستان چنین کسانی کم هستند و من به عنوان یک فرد مسلمان باید در افغانستان خدمت کنم و طبق فرمایشات امام خمینی (ره)، باید انقلاب اسلامی را در حد توانم به کشور‌های دیگر صادر کنم.

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: شهید احمدرضا سعیدی دارای یک نگاه فراملی بود. مزار این شهید در افغانستان جایگاه خاصی در بین مردم این کشور دارد و حتی بعضی از مردم شاهد کرامت‌هایی از این شهید بودند، چرا که مردم افغانستان معتقد بودند شهید احمدرضا سعیدی، چون با خدا معامله کرده، عزیز و دارای کرامت است. شهید سعیدی تنها شهید ایرانی در جبهه افغانستان نبود و شهدای دیگر همچون احسان پارسی، نوربخش، ابوالفضل کربلایی پوریزدی و فاضل حسینی نیز دیگر شهدای ایرانی بودند که در جبهه حق علیه باطل درافغانستان به شهادت رسیدند.

نویسنده کتاب «مأموریت خدا» در پایان گفت: کشور‌های اسلامی از نظر باور‌های دینی و ارزشی، نیرو‌های متحدی هستند که اگر به درستی مدیریت شوند می‌توانند در یک جبهه فرهنگی فعال‌تر عمل کنند. این کتاب به دلیل اهمیتش از حیث روایت تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و جهاد اسلامی افغانستان، به‌عنوان یکی از منابع کتابخانه‌ای برای تمامی کتابخانه‌های استان تهران خریداری شده و به‌زودی در تمامی کتابخانه‌های استان توزیع می‌شود.

انتهای پیام
captcha