بداخلاقی‌های انتخاباتی نتیجه انفعال در برابر فرهنگ لیبرالی است / اهل ذکر بودن؛ ویژگی قرآنی رئیس جمهور
کد خبر: 3977418
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
حجت‌الاسلام حسینی رامندی:

بداخلاقی‌های انتخاباتی نتیجه انفعال در برابر فرهنگ لیبرالی است / اهل ذکر بودن؛ ویژگی قرآنی رئیس جمهور

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ضمن انتقاد از وجود خلأ قانونی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی، گفت: رئیس جمهور باید اهل ذکر، متعهد به قانون اساسی و اخلاق اسلامی باشد به گونه‌ای که مردم وقتی او را می‌بینند به یاد خدا و قیامت بیفتند.

ارسال/به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر حسینی رامندی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، 24 خردادماه، در نشست «اخلاق انتخاباتی با الهام از قرآن» که از سوی این پژوهشکده برگزار شد، با توجه به شاخص‌های قرآن برای مقوله سیاست‌ورزی و ویژگی اصلی نامزدهای انتخابات، گفت: ایمان، پایبندی به باورها، تدبیر، تعهد حقوقی و اخلاقی، متعبد به رفتارهای ظاهری اسلام از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هاییست که در مورد هر کدام می‌توان به آیاتی از قرآن استناد کرد.

وی افزود: البته اگر فردی همه این ویژگی‌ها را در رفتار شخصی خود داشته باشد ولی رویکر کلان او به اقتصاد، سیاست و هنر و فرهنگ مبتنی بر مفاد قانون اساسی نباشد شایسته چنین جایگاهی نیست و اگر چنین انتخابی کردیم بدانیم در انتخاب دچار تناقض آشکار می‌شویم.

حسینی رامندی افزود: قانون اساسی به اقتضاء ماهیت و ویژگی ذاتی نظام اسلامی، مصوب و به تأیید 75 درصد ایرانیان رسیده و مهم‌ترین وظیفه رئیس جمهور پایبندی به مفاد قانون اساسی است؛ مادامی که این قانون اساسی پابرجاست معنا ندارد کسی رئیس جمهور شود و حرف‌هایی بزند که با روح این قانون در تضاد است.

رفتار رئیس جمهور در تضاد با قانون اساسی نباشد

حسینی رامندی تصریح کرد: اگر نامزد ریاست جمهوری همه تعهدات اخلاقی را هم رعایت کند ولی روح قانون اساسی را قبول نداشته باشد مدام با بخشی از بدنه نظام در تقابل خواهد بود که نمونه آن را در برخی دولت‌های گذشته مشاهده کردیم. 

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر به وقت فرماندهی مصر، افزود: باید امام تاکید فرمودند که ای مالک باید حمکرانی خود را براساس قواعد قرآنی سنت و سیره اهل بیت(ع) پی‌ریزی بکنی؛ اوج نمود اسلامیت نظام اسلامی دقیقا محتوای همین نامه است که حضرت ویژگی‌های حاکم علوی و اسلامی را بیان کرده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه اندیشه و گفتار و رفتار رئیس جمهور باید یادآور خدا و قیامت باشد، تصریح کرد: رئیس جمهور نباید در حوادث سخت و مشکلات، گرفتار گرداب باطل و رفتارهای نادرست و هیجانات کاذب شود. در روایت بیان شده که با کسی دوستی کنید که نگاه به او شما را یاد خدا و قیامت بیندازد.

رفتار رئیس جمهور باید جامعه را به یاد قیامت بیندازد

وی اضافه کرد: پیروی از اهل الذکر و پرسیدن از آنها در قرآن چند دفعه تکرار شده است؛ مصداق اکمل اهل الذکر که قرآن فرموده: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» اهل‌بیت(ع) و در مراتب پایین‌تر کسانی هستند که جا پای ایشان می‌گذارند. رئیس جمهور باید اهل ذکر باشد؛ در این آیه شریفه به جای اینکه بفرماید: «فاسئلوا اهل العلم» فرموده اهل الذکر؛ پس اهل ذکر فراتر از اهل علم است یعنی فرد در عین علم باید تعهد هم داشته باشد. دائما بین مدیران دعواست که تعهد مهم‌تر است یا تخصص ولی این آیه نشان می‌دهد این دو باید توأم با هم باشند. 

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن بیان کرد: اصلی‌ترین پیام آیه «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» خودباوری است گرچه برای تغییر سرنوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مفهوم آیه همان ما می‌توانیم به تعبیر رهبری است که باید در قاموس یک رئیس جمهور نهادینه و حک شود.

وی اضافه کرد: عدالت‌محوری و آلوده نبودن به فسق از دیگر ویژگی‌های جایگاه ریاست جمهوری است؛ کسی  که دائماً دروغ می‌گوید مرتکب فسق آشکار است و به هیچ وجه شایستگی چنین سمتی را ندارد؛ به تعبیر آیه 6 حجرات؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ»، خبری که یک فاسق بدهد جامعه را به سمت فاجعه پیش خواهد برد.

حسینی رامندی اضافه کرد: همچنین کسانی که تملق و تمجید را دوست دارند به هیچ وجه شایسته چنین جایگاهی نیستند، زیرا اینقدر شخصیت سخیفی دارند و افراد کوچکی هستند که با هر باید به سمتی می‌غلتند؛ کسانی که اخلاق را نادیده می‌گیرند نباید وارد این عرصه شوند.

خلأ قانونی در عرصه رقابت انتخابات داریم

وی با بیان اینکه اخلاق در عرصه انتخابات به معنای اخلاق قرآنی و قدسی به محاق رفته است، افزود: البته در کشور ما خلأ حقوقی در عرصه انتخابات وجود دارد؛ مثلاً در زمین فوتبال اگر یک تماشاچی بطری درون زمین پرتاب کند کل آن تیم را محروم و مجازات می‌کنند ولی برای مهم‌ترین عرصه رقابت یعنی انتخابات افزاد مرتکب هر کار خلاف اخلاق و قانونی بشوند آزاد هستند و کسی معترض به آنها و متعرض ایشان نمی‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن اظهار کرد: هر سیستم حکومتی مارکسیستی و لیبرالیستی هم برای خود اخلاق خاص دارند ولی در نظام اسلامی اخلاق، متعالی و مقدس است؛ الان در برخی کشورها مانند فرانسه وقتی دچار ناهنجاری در عرصه خانواده شدند برای کاهش آن برخی ناهنجاری‌ها را وارد هنجار کردند؛ مثلا رابطه همجنس‌بازی را امری اخلاقی تلقی می‌کنند.

انفعال در برابر اخلاق لیبرالیستی

حسینی رامندی بیان کرد: اندیشه‌های لیبرالیستی از طریق صنعت و هنر و فیلم و سریال و ... هنجارهای اخلاقی خود را به جامعه مخاطب خود تزریق کرده‌اند و ما هم باید این کار را انجام دهیم؛ مشکلی که امروز ما در جامعه داریم عدم تعهد افراد به قانون اسلامی است و این در عرصه انتخابات و بعد از روی کار آمدن رؤسای جمهور هم وجود داشته است، از طرفی هیمنه فرهنگ غربی و لیبرالیستی سبب شده خواسته و ناخواسته حتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پارادایم فکری آنها بیندیشند و ما نسبت به تمدن مسلط کنونی منفعل هستیم و ریشه بسیاری از این بداخلاقی‌ها همین موضوع است. 

انتهای پیام
captcha