انتقال ارزش؛ با بهره‌مندی از صنایع فرهنگی خلاق
کد خبر: 3978010
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

انتقال ارزش؛ با بهره‌مندی از صنایع فرهنگی خلاق

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: موضوع اقتصاد فرهنگ و مشخصا صنایع فرهنگی خلاق در دنیا، محل انتقال ارزش‌های فرهنگی و هم محل کسب درآمد است و نمونه بارز آن را می‌توان محصولات پویانمایی و یا انیمیشن دانست.

مبدل شدن دانشگاه امام‌رضا(ع) به الگوی بی‌بدیل به‌واسطه اتصال علم و عملبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، امروز 26 خردادماه در آیین افتتاح پروژه‌های آموزشی واحد خواهران دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، که در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: سالن‌ها و بخش‌های مختلفی که در این دانشگاه افتتاح می‌شود، به‌‎نوعی جهشی در جهت رشد و توسعه واحد خواهران دانشگاه امام رضا(ع) است که با حمایت‌های تولیت آستان قدس رضوی که تا امروز وجود داشته و امیدواریم در ادامه اینگونه باشد. ما نیز در مقابل تمام تلاش خود را خواهیم کرد که از حیث موقعیت فیزیکی، اقدامات به گونه‌ای صورت گیرد که در شأن نام این دانشگاه باشد.

وی عنوان کرد: این دانشگاه، نمادی از همفکری، همدلی و مشارکت با سایر نهادهای آستان قدس برای ساخت این پردیس بوده است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد: در طی این دو سالی که مشغول ساخت این پروژه بودیم، فراز و نشیب‌های زیادی در ارتباط با شهرداری و همچنین نهادهایی که در مجموعه آستان قدس بودند، داشتیم و خوشبختانه با حمایت‌هایی که صورت گرفته و نگاه ویژه‌ای که معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی به ما داشتند، این پروژه به سرانجام رسید و این خود نمادی از همفکری و همدلی است که در آستان قدس رضوی باید شکل گیرد که خوشبخانه در جایی مانند دانشگاه امام رضا(ع) این مهم تحقق پیدا کرده است.

رجوعی با اشاره به بعد محتوایی واحد خواهران این دانشگاه، بیان کرد: واحد خواهران با یک سری فلسفه‌ها و اهداف ویژه‌ای راه‌اندازی شد که خوشبتانه به برخی از آن دست پیدا کرده‌ایم، اما با آن وضعیت ایده‌‎آلی که مدنظر ماست، فاصله زیادی داریم و همواره ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم به آنچه که در شأن امام رضا(ع) است، دست پیدا کنیم.

وی عنوان کرد: اگر ما بخواهیم این دانشگاه، به الگوی بی‌بدیل در شأن امام رضا(ع) تبدیل شود، باید عرصه علم و عمل را به یکدیگر متصل کنیم و برای رسیدن به آن باید در حوزه‌های علمی، فناوری، تربیتی و مهارتی تلاش بیشتری کنیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) اضافه کرد: بنابراین فارغ‌التحصیلان و دانش آموختگان نخبه دانشگاه امام رضا(ع)، می‌توانند در مکان‌هایی چون بنیاد فرهنگی رضوی، مراکز مشاوره آستان قدس رضوی و مراکزی که در حرم مطهر رضوی در حال فعالیت هستند، نقش‌‎آفرینی کنند و نشان دهند که چگونه دانشگاه می‌تواند تربیت‎‌کننده کادر مومن، متدین و متخصص برای مجموعه آستان قدس رضوی باشد و سپس بتواند در عرصه‌های اجتماعی نیز نقش ایفا کند.

رجوعی بیان کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که علاوه بر مباحث علمی و آموزشی که به صورت آکادمیک تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه امام رضا(ع) ارائه می‌شود، باید از وجود مراکز آموزشی، تربیتی، مهارتی و توانمندسازی متناسب با نقش‌های دیگری مانند نقش مادری همسری و... که در تعالیم دینی به آن تاکید شده است، برخوردار گردیم.

وی ادامه داد: مشخصا پیشنهاد من ایجاد یک مرکز آموزشی توانمندسازی و مهارتی با این رویکرد ذیل مجموعه‌های علمی آستان قدس است که بتوانند به‌صورت متمرکز این فعالیت‌ها را انجام دهند.

توجه به اقتصاد فرهنگ

وی با طرح این مسئله که یکی از سوالات جدی دانشجویان ما در کلاس‌های درس مسئله اقتصاد فرهنگ است، عنوان کرد: موضوع اقتصاد فرهنگ و مشخصا صنایع فرهنگی خلاق در دنیا، محل انتقال ارزش‌های فرهنگی و هم محل کسب درآمد است و نمونه بارز آن را می‌توان محصولات پویانمایی و یا انیمیشن دانست. امروزه ما شاهد هستیم که شرکت‌های بزرگ غربی از این صنعت، هم کسب درآمد می‌کنند و هم اینکه به فرزندان ما نیز فرهنگ خود را انتقال می‌دهند.

وی گفت: بحث صنایع فرهنگی مانند عروسک، پوشاک، طراحی لباس و... موضوعی است که دغدغه مقام معظم رهبری نیز بوده است و ایشان به این بحث توجه داشته‌اند. این هنرها همگی نیازمند روحیه لطیف بانوان است و در عین حالی که یک زن مسلمان و ایرانی که در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل می‌کند، می‌تواند در تولید بازی‌های رایانه‌ای متناسب با فرهنگ اسلامی انجام دهد. بنابراین موضوع اقتصاد فرهنگ نیز ظرفیت خوبی است که باید به آن توجه داشت و قطعا این توجه می‌تواند نتایج مفیدی را به‌دنبال داشته باشد.

مبدل شدن دانشگاه امام‌رضا(ع) به الگوی بی‌بدیل علم و عمل

اهداف تفکیک دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) به دو واحد

زهرا تجریشی، رئیس پردیس رضوان دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، در ادامه این آیین افتتاح، اظهار کرد: این دانشگاه در 1390 طبق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و همچنین دستور مرحوم آیت‌الله طبسی، به‌صورت تفکیک در دو مکان مختص دختران و پسران راه‌اندازی و پس از جلساتی که در این راستا برگزار شد، بالاخره در مهر 1391 موفق به این کار شدیم.

وی گفت: در طی این چند سالی که مسئولیت این دانشگاه را بر عهده داشتم، کاملا بر مشکلات دانشگاه واقف هستم، برای من دانشگاه رضوان مانند فرزندی است که شاهد بزرگ شدن او بودم. در سال 91 زمانیکه بنا شد، دانشگاه رضوان تأسیس شود، در ابتدا دانشگاهی برای ما تهیه شد که 8 کلاس و چهار اتاق اداری داشت و مکان بسیار کوچکی بود به گونه‌ای که برخی از دانشجویان برایشان سخت بود که در این دانشگاه تحصیل کنند، از این‌رو ما مجبور بودیم که تنها ورودی‌های سال 91 را پذیرش کنیم و بر همین اساس در آن سال این دانشگاه را با حدود 400 دانشجو تأسیس کردیم.

رئیس پردیس رضوان دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، عنوان کرد: پس از 8 ماه مکان دیگری را به ما دادند که در آنجا این 8 کلاس تبدیل به 15کلاس شد، اما در آنجا به‌دلیل اینکه محیط دانشگاهی و از مکان‌هایی مانند کتابخانه، نمازخانه، سلف و... برخوردار نبود، به‌همین جهت مشکلات عدیده‌ای را برای ما به‌همراه داشت.

تجریشی تأکید کرد: خوشبختانه امروز در این مکانی که قرار داریم، 39 کلاس، آزمایشگاه، سلف، نمازخانه، کتابخانه و ... را دارا هستیم و البته اگرچه که تا رسیدن به آن وضعیت مطلوبی که مدنظرمان است، راه زیادی مانده و هنوز هم آنگونه که باید این دانشگاه درخور شأن دانشگاهی منتسب به نام امام رضا(ع) نیست، اما باز هم خدا را شاکریم که تا این اندازه پیش رفته‌ایم و این مسیر این حمایت‎ها از سوی تولیت آستان قدس رضوی همراه ما بوده است.

وی با اشاره به تفکیک این دانشگاه به دو بخش خواهران و برادران اظهار کرد: در حقیقت هدف از تفکیک این دانشگاه به دو واحد این نبود که دختران و پسران از یکدیگر جدا شوند، بلکه اهداف عمده و بزرگ‌تری در این مسیر داشتیم و هدف ما این بود که دانشگاهی با اولویت تحقیقی تاسیس کنیم و دانشگاهی را تأسیس کنیم که بتوانیم در آن دختران متخصص و افرادی که برای مادر شدن و فعالیت‌های اجتماعی تکلیف دارند، براساس آن‌ها، رشته‌هایی را راه‌اندازی کنیم.

رئیس پردیس رضوان دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: همچنین از طرفی نیز بزرگترین هدف ما این بود که مکانی با توسعه علمی وسیعی برای بانوان و در حقیقت جایگاهی باشد که وقتی دختران به این دانشگاه وارد می‌شوند، خانواده‌هایشان احساس امنیت کنند.

تجریشی بیان کرد: این در حالی است که خوشبختانه به برخی از اهداف خود رسیده‌ایم و امروزه دانشجویانی در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که می‌توانستند با توجه به رتبه‌های عالی که کسب کرده‌اند، در دانشگاه‌های دیگری تحصیل کنند، اما این دانشگاه را برای تحصیل خود انتخاب کرده‌اند که این جای بسی خوشحالی را برای ما دارد.

وی عنوان کرد: این‌ها اهدافی بود که برای خود ترسیم کرده‌ بودیم که خوشبختانه به برخی از آن‌ها دست پیدا کرده‌ایم و به برخی از آن‌ها نیز هنوز دست نیافته‌ایم و امیدواریم که با حمایت‌های آستان قدس رضوی به دیگر اهداف خود نیز دست پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha