نقدنامه مقاله امین خولی منتشر شد
کد خبر: 3978737
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲

نقدنامه مقاله امین خولی منتشر شد

کتاب «نقدنامه‌ای بر امین خولی»؛ پرچمدار مکتب تفسیر ادبی و قرآن‌پژوه نواندیش مصری، به قلم ابراهیم اقبال از سوی انتشارات مکین به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش ایکنا، ابراهیم اقبال در کتاب «نقدنامه‌ای بر امین خولی؛ (نقد مقاله التفسیر دائرةالمعارف الاسلامیه یا کتاب التفسیر: معالم حیاته، منهجته الیوم)» که حاصل یک طرح پژوهشی در دانشگاه تهران بوده، به نقد مقاله «التفسیر دائرةالمعارف الاسلامیه» یا همان کتاب «التفسیر معالم حیاته، منهجته الیوم» تألیف امین خولی پرداخته است.

در این کتاب ضمن بررسی و نقد مطالب، متن اصلی مقاله امین خولی، آورده شده که به خواننده فرصت ارزیابی و نقد عالمانه را می‌دهد. هرچند امین خولی چهره‎ای نام‌آشنا برای پژوهشگران، اساتید و دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث است، اما به مناسبت معرفی این کتاب، توضیح مختصری در خصوص ایشان بیان می‌شود.

امین خولی، ادیب و قرآن‌پژوه نواندیش مصری، تحصیلات مقدماتی و حفظ قرآن و متون تجویدی، نحوی، کلامی و فقهی را در قاهره گذراند. به نمایشنامه‌نویسی و مطالعات تاریخی نیز روی آورد و به فعالیت‌های سیاسی و روزنامه‌نگاری پرداخت. او با حضور در شهرهای رم و برلین به عنوان سرکنسول مصر با زبان‌های ایتالیایی و آلمانی و پژوهش‌های مستشرقان درباره اسلام آشنا شد. پس از بازگشت به مصر به تدریس در دانشگاه‌های الازهر و قاهره پرداخت. دلیل شهرت وی، ابداع‌سازی کاری نو در عرصه تفسیر قرآن بر پایه توجه به جنبه‌های ادبی قرآن بود که به «مکتب تفسیر ادبی» شناخته شده است.

دو مقاله «تفسیر» و «بلاغت» وی شهرت بسیار دارد که او هردو را نخست در دایره‌المعارف الاسلامیه، ترجمه عربی چاپ اول دائره المعارف اسلام لیدن، منتشر کرد که پس از آن به صورت کتابی مستقل، با عنوان «التفسیر معالم حیاته، منهج الیوم» در قاهره و با نام «التفسیر: نشأته، تدرجه، تطوره» در بیروت به چاپ رسید. این نوشتار نقد متن همین مقاله یا کتاب خولی به همراه نقد مطالب او در پاورقی است که مطابق با عناوین مقاله امین خولی در هشت بخش تنظیم شده است.

یادآور می‌شود، کتاب «نقدنامه‌ای بر امین خولی» در قطع وزیری با قیمت ۳۸۰۰۰ و در ۱۲۷ صفحه از سوی انتشارات مکین به زیور طبع آراسته شده و در اختیار علاقه‌مندان این حوزه مطالعاتی قرار گرفته است. علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۵۳۱۶۹۰، ۰۹۳۶۷۰۴۳۲۶۸ و ۰۹۰۱۵۷۵۶۲۲۹ تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha