نقش مؤثر بسیج اساتید در پیوند حوزه و دانشگاه
کد خبر: 3979025
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
علیرضا پارسا تبیین کرد:

نقش مؤثر بسیج اساتید در پیوند حوزه و دانشگاه

رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های پیام نور سراسر کشور اظهار کرد: هر ساله نشست‌های مشترکی از سوی بسیج اساتید با حوزویان و دانشگاهیان برگزار می‌شود و بسیاری از اساتید حوزوی در جامعه دانشگاهی هم مشغول فعالیت هستند. بنابراین در ارتباط نزدیک دانشگاه و حوزه مؤثر بوده‌اند و این وظیفه را به خوبی اجرا کرده‌اند.

علیرضا پارسا، رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های پیام نور سراسر کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت روز بسیج اساتید به بیان نکاتی درباره اقدامات این نهاد از زمان تشکیل آن پرداخت و اظهار کرد: بسیج اساتید جریانی است که در دل دانشگاه‌ها زاده شده و نتیجه درخواست اساتید مؤمن و طرفدار انقلاب است. طبیعتاً وظیفه اصلی آن هم حراست از انقلاب در حوزه علم و فناوری است. بسیج اساتید درصدد است که پیوندی را بین اعضای علمی دانشگاه‌ها و جامعه و از سوی دیگر صنعت و علم ایجاد کند و همه فعالیت‌های بسیج اساتید حول این مورد خواهد بود و تاکنون در حد توانش کارایی داشته است.
 
وی درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر نقش کانون‌های بسیج اساتید، گفت: وقتی اصل نهاد بسیج اساتید به وظایف خود عمل می‌کند، چون این کانون‌ها جدا از سازمان نیستند، هم‌راستا با سایر بخش‌های بسیج اساتید به انجام وظایف خود می‌پردازند و اگر این کانون‌ها به وظایف خود عمل نکنند، ممکن است باعث اختلال در روند انجام وظایف سازمان شود؛ همان‌گونه که کانون‌های زیادی در دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و مجامع پژوهشی و علمی تشکیل شده است و به انجام وظایف خود مشغول هستند.
 
پارسا در پاسخ به این سؤال که بسیج اساتید تا چه اندازه در راستای وحدت حوزه و دانشگاه اقدام و نشست‌های مشترکی را با دانشگاهیان و حوزویان برگزار کرده است؟ بیان کرد: البته تحلیل کلی برعهده مسئول بسیج اساتید کشور است اما هر ساله نشست‌های مشترکی با حوزویان و دانشگاهیان برگزار می‌شود و بسیاری از اساتید حوزوی در جامعه دانشگاهی هم مشغول فعالیت هستند. بنابراین در ارتباط نزدیک دانشگاه و حوزه مؤثر بوده‌اند و وظیفه خود را به خوبی اجرا کرده‌اند.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات بسیج اساتید دانشگاه پیام نور مخصوصاً در زمینه‌های فرهنگی و تحقیقاتی و پژوهشی گفت: فعالیت‌های مختلفی انجام شده و فعالیت‌های فرهنگی بیشتر است و فعالیت‌های علمی نیز صورت گرفته است؛ از جمله اینکه سعی کرده‌ایم اساتید را تشویق کنیم که در زمینه مسائل کشاورزی فعالیت و شرکت‌های دانش‌بنیان را ایجاد کنند. اقدام مهمی که دانشگاه پیام نور در زمینه روانشناسی انجام داد تقریباً بی‌نظیر بود و حدود سیصد روانشناس در آغاز شیوع کرونا اعلام آمادگی کردند که مشاوره تلفنی ارائه دهند و سامانه‌ای ایجاد شد و مردمی که نیاز به مشاوره داشتند مشاوره‌های لازم را دریافت می‌کردند. همچنین در زمان بحران‌ها بسیج اساتید دانشگاه پیام‌نور فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای خدمات‌رسانی به مردم داشته است، از جمله با افرادی که در زمینه مشاوره و دخالت در بحران توانایی داشتند همکاری کرد و هنگام وقوع سیل در استان‌ها و نیز زلزله کرمانشاه موفق عمل کرد.
 
رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های پیام نور سراسر کشور در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ و هدفی برای آینده دارید؟ تصریح کرد: برنامه مهم ما برای آینده این است که بتوانیم جذب حداکثری اساتید را داشته باشیم و زمینه آن را فراهم کنیم. اکنون زمینه آن به خوبی فراهم نشده است، وگرنه بیش از هشتاد درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور جزئی از بسیج اساتیدند و باید زمینه‌ فعالیت آنان را بیشتر فراهم کنیم. همچنین ایجاد کارگروه‌های مسئله‌محور در هر رشته‌ای از جمله اقداماتی است که انجام داده‌ایم و هنوز در اولویت است. 
انتهای پیام
captcha