مبدأ میل و قطب‌نمای انسان از محبت شروع می‌شود
کد خبر: 3979363
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
حجت‌الاسلام هاشمی:

مبدأ میل و قطب‌نمای انسان از محبت شروع می‌شود

حجت‌الاسلام هاشمی با بیان اینکه محبت مرز بین نیکوکار و بدکار است، گفت: مبدأ میل و قطب‌نمای انسان از محبت شروع می‌شود؛ انسان هر فیلمی که می‌خواهد ببیند، چیزی که می‌خواهد بخورد و بنوشد و هر جایی برود آن را با میل و محبتش شروع می‌کند و اگر محبت خدا در وجود انسان باشد، جهت‌گیری او به این سمت است. افراد بد محبت شیطانی و افراد نیکوکار محبت الهی دارند. «وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ». محبت مرز بین نیکوکار و بدکار است.

ارسال/ محبت به اهل بیت(ع) باعث سعادتمندی انسان است به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن هاشمی، مدیرگروه ارزشیابی و پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، اول تیرماه در مراسم میلاد امام رضا(ع) در جمع طلاب مؤسسه معصومیه خواهران با اشاره به نقش محبت به اهل بیت(ع) در تقویت دینداری ما، گفت: دعایی به نام دعای محبت وجود دارد که این دعا را مرحوم قاضی به شاگردانشان توصیه کردند که در قنوت نماز بخوانند؛ این مناجاتی است که پیامبر در نمازهای شب می‌خواندند؛ «اللهم انی اسئلک حبک و حب من یحبک ...»؛ یعنی خدایا من محبت تو را می‌خواهم و محبت کسی که تو را دوست دارد... .

وی افزود: مبدأ میل و قطب‌نمای انسان از محبت شروع می‌شود؛ انسان هر فیلمی که می‌خواهد ببیند، چیزی که می‌خواهد بخورد و بنوشد و هر جایی برود آن را با میل و محبتش شروع می‌کند و اگر محبت خدا در وجود انسان باشد، جهت‌گیری او به این سمت است. افراد بد محبت شیطانی و افراد نیکوکار محبت الهی دارند. «وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ»؛ یعنی بیشترین محبت را به خدا دارند. محبت مرز بین نیکوکار و بدکار است.

هاشمی تصریح کرد: قرآن کریم فرموده است که اگر خدا را دوست دارید باید دنبال پیامبر و امام راه بیفتید و در این صورت خدا هم شما را دوست خواهد داشت؛ تربیت فرزندان و اطرافیان را باید با این محبت آغاز کنیم؛ اگر بذر محبت به اهل بیت را در وجود فرزندانمان بکاریم، در آینده کار خود را خواهد کرد. امام باقر(ع) فرمودند که حتی اگر ریگ بیابان ما را دوست داشته باشد به ما ملحق می‌شود؛ بالاترین سرمایه محبت است.

وی با بیان اینکه گاهی به این سرمایه‌های معنوی بی‌توجه هستیم، اظهار کرد: فردی خدمت امام مجتبی رسید و از نداری مالی گله کرد؛ امام از او پرسید که تو خدا را، پیامبر، امام علی(ع) و مرا دوست داری؟ شخص تأیید کرد و امام فرمودند که تو از همه سرمایه‌دار تر هستی. مادران ما در روضه‌ها حضور یافتند و این فرهنگ را هم به ما انتقال داده‌اند و اگر ما اهل بیت(ع) را دوست داریم به خاطر محبتی است که آنها در دل ما کاشته‌اند.

استاد حوزه تصریح کرد: شیخ صدوق عیون اخبارالرضا را در 69 باب نوشته و این کتاب روایات منتسب به امام رضا را بیان کرده و معتبر است؛ صدوق طبق مطلبی که در مقدمه کتاب آورده، آن را به صاحب بن عباد اهدا کرده است؛ صاحب بن عباد تلاش زیادی کرد تا تشیع را ترویج دهد و اصفهان تا قرن چهارم عمدتا سنی‌نشین بود، ولی شیعه را رواج داد و در اصفهان بسیار مورد احترام است؛ صاحب بن عباد بسیار به امام رضا(ع) عشق می‌ورزید و عاشق زیارت امام بود و قصیده‌های زیبایی هم در وصف آن امام دارد. در روایت بیان شده است که هر کسی به زیارت امام رضا(ع) برود، امام در سه جا به سراغ او خواهد آمد؛ در هنگام مرگ، عالم برزخ و روز قیامت و او را از وحشت این سه موقعیت نجات خواهد داد.

انتهای پیام
captcha