ابوالعینین شعیشع و یک عمر خدمت در راه قرآن + فیلم
کد خبر: 3979537
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴

ابوالعینین شعیشع و یک عمر خدمت در راه قرآن + فیلم

ابوالعینین شعیشع، یکی از ستارگان درخشان قرآنی مصر در استان کفر الشیخ و صاحب مکتبی منحصر به فرد در قرائت قرآن بود. او 80 سال از عمر خود را در خدمت قرآن کریم و قرائت قرآن در نقاط مختلف جهان پرداخت.   

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، امروز چهارشنبه، 23 ژوئن برابر با 2 تیرماه، سالروز درگذشت شیخ ابو‌العینین شعیشع، قاری برجسته مصری است که عمر خود را صرف خدمت به قرآن کرد.
 
شیخ ابوالعینین شعیشع، آخرین نسل از قاریان بزرگ مصری است که در روز پنجشنبه 23 ژوئن 2011 پس از یک دوره طولانی بیماری در سن 89 سالگی دار فانی را وداع گفت.
 
شعیشع در مقبره‌های مجاور دانشکده دختران دانشگاه الازهر در منطقه مصر جدید واقع در استان قاهره به خاک سپرده شد و اهالی شهر بیلا از استان کفر الشیخ، یعنی زادگاه شعیشع، یک روز پس از وفاتش (روز جمعه) در همه مساجد این شهر برای او نماز اقامه کردند.
 
شعیشع یکی از ستارگان درخشان قرآنی در کفر الشیخ و صاحب مکتبی منحصر به فرد در قرائت قرآن بود. او 80 سال از عمر خود را در خدمت به قرآن کریم و قرائت در نقاط مختلف جهان پرداخت.

 
زندگی قرآنی شعیشع
 
ابوالعینین شعیشع در ‌12 آگوست 1922 در شهر بیلا واقع در استان کفر الشیخ در شمال مصر دیده به جهان گشود و پسر دوازدهم خانواده بود.
 
او در سن 6 سالگی وارد مکتب‌خانه شهر بیلا شد و قرآن را قبل از سن 10 سالگی حفظ کرد. سپس با کمک مادر خود به مدرسه ابتدایی رفت و با قرائت قرآن در مراسم صبحگاهی در مقابل دانش‌آموزان و معلمان و به ویژه در مناسبت‌های دینی به قرائت تشویق شد و تعجب و احترام همگان را به دست آورد.
 
ابوالعینین شعیشع؛ قاری بزرگ مصری که عمر خود را در خدمت قرآن صرف کرد

پیوستن به رادیو قرآن مصر
 
شعیشع در سال 1939 به رادیو قرآن مصر پیوست. او در آن زمان متأثر از قرائت قرآن شیخ محمد رفعت، از قاریان بزرگ مصری بود و علاقه بسیاری به او داشت. رادیو قرآن از شعیشع برای تکمیل و اصلاح صوت‌های ضبط شده شیخ محمد رفعت کمک گرفت.
 
ابو العینین شعیشع کوچکترین قاری مصری بود که به رادیو قرآن مصر پیوسته بود. او در آن زمان 17 سال داشت و همچنین نخستین قاری مصری بود که در مسجدالاقصی به قرائت قرآن پرداخت.
 
او روش خاصی در قرائت قرآن داشت و از نیمه دهه چهل قرن گذشته میلادی این روش را اتخاذ کرد. در دهه 50 قرن گذشته نیز به سوریه و عراق سفر کرد و در این کشورها به قرائت قرآن پرداخت.
 
شعیشع در آغاز دهه 60 قرن گذشته میلادی به بیماری حنجره مبتلا شد. اما در سال 1969 بار دیگر به قرائت قرآن بازگشت و به عنوان قاری مسجد عمر مکرم منصوب شد. پس از آن از سال 1992 به بعد نیز قاری مسجد سیده زینب(س) در قاهره بود.
 
شیخ ابوالعینین شعیشع در دهه 70 قرن گذشته با کمک قاریان بزرگ آن زمان مانند شیخ محمود علی البنا و شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد اتحادیه قاریان مصر را راه‌اندازی کرد و در سال 1988 به عنوان جانشین عبدالباسط، به ریاست این اتحادیه منصوب شد.
 
از منصب‌های دیگر این قاری مصری می‌توان به عضویت در شورای عالی امور اسلامی، رئیس آموزشگاه بین‌المللی حفظ قرآن کریم، عضویت کمیته سنجش قاریان در رادیو و تلویزیون مصر، عضویت کمیسیون عالی قرآن کریم در وزارت اوقاف و عضویت کمیته بازسازی مسجد در قاهره اشاره کرد.
 
ابوالعینین شعیشع؛ قاری بزرگ مصری که عمر خود را در خدمت قرآن صرف کرد

شعیشع به بسیاری از کشورهای جهان سفر کرد و در بزرگترین و مشهورترین مساجد جهان همچون مسجد الحرام، مسجد الاقصی، مسجد اموی در سوریه، مسجد مرکز اسلامی لندن و ... به قرائت قرآن پرداخت و شمار زیادی از غیر مسلمانان تحت تأثیر قرائت او به دین اسلام گرویدند.
 
در زمانی که شیخ شعیشع وفات یافت، شمار زیادی از قاریان پیام تسلیت برای او صادر کرده و بر اهمیت ادامه راه او در قرائت قرآن تأکید کردند.
انتهای پیام
captcha